Energiebesparing: Een duurzame business 1 oktober 2014 Stendert de Vries
Stellingen 1.De markt voor energiebesparing levert (bouw)bedrijven veel omzet op! 2.Als we de woningeigenaren en bedrijven vertellen dat energiebesparing belangrijk is, vinden ze elkaar zelf wel. De overheid heeft hierin verder geen rol! 3.Aannemers en installateurs moeten samenwerken om een succesvol aanbod te hebben voor de particuliere woningeigenaar. 4.De woningeigenaar wil niet investeren in energiebesparing tenzij het verplicht is.
Blok voor Blok Hardenberg PAKaan / Slim Energie Thuis 1.Creëert vraag bij particulieren 2.Activeert ondernemers om proactief duurzame omzet te realiseren (individueel en/of in consortium) 3.Vervult overbruggingsrol 4.Creëert versnelling door verbinding en overzicht
Resultaten: Aantal particuliere woningeigenaren dat maatregelen heeft genomen Blok voor Blok PAKaan! Pilotgebied: 450 Hardenberg: Aantal geactiveerde ondernemers: Blok voor Blok Hardenberg 20 ondernemers 4 Slim Energie Thuis (in 2 jaar) Slim Energie Thuis 250 ondernemers 25 consortia
Kenmerken bedrijven particuliere woningsector Kleine tot middelgrote bedrijven (2-50 medewerkers), Focus vaak op directe regio; zien de noodzaak, missen de handvatten Ondernemers gaan pas echt aan de slag bij zicht op omzet (!) In kaart brengen en inspelen op behoeften woningeigenaren moeilijk voor ondernemers Samenwerking met gemeente hierbij kansrijk! 5
Aanpak 6 Bedrijven ondersteunen bij aanbodontwikkeling
Relevante uitgangspunten transitie-aanpak Variëren en selecteren en vooral doen! Gezamenlijk bereik je meer! Verbind beleidsdoelen (energie) aan klantbehoefte Beleidsdoelen zijn vaak strak omkadert (energie) terwijl de beweging juist vanuit een andere invalshoek gevonden kan worden. Leg slimme verbindingen! Focus op partijen die willen, kunnen en doen!
Focus op partijen die willen, kunnen en doen Helaas zijn sommigen niet in staat om de stap te maken… 8
Individueel op eigen kracht of samen sterk als consortium IndividueelIn consortium Of in samenwerking met toeleveranciers…. 9
De transitie-ontwikkeling piramide: 10
Aanpak 11 Markt Informeren Ondersteunen en activerenDoen!
Aanpak: samen met…. 12 Markt Branche- verenigingen Uitvoeringsplatforms, Kamer van Koophandel etc. Gemeenten
Leerinzichten: Van ‘not a issue’ naar maatregelen Stappen (klassiek model) naar treffen van maatregelen Geen blauwdruk: een deel van de woningeigenaren slaat stappen over Verschillende varianten van rollen en partijen Bij de eerste twee varianten is sprake van normaal markt-functioneren
Praktijkvoorbeeld De Slimmerik Advies + aanbod van 10 bedrijven Eerst doelgroep analyse Gericht benaderen: Eerst bellen en dan deur-tot-deur 70% neemt maatregelen
Gezamenlijke marktaanpak: gemeente faciliteert en bedrijven activeert! Diverse aanpakken gemeenten Deur-aan-deur acties Vaste campagne, coördinerende adviseurs samen met bedrijven De energiecoöperatie / collectieve vraagbundeling In actie met sport- en buurtverenigingen Brede besparingscampagne en samenwerking woningbouwcorporatie Leerinzichten: gezamenlijke marktaanpak
Stel klantbehoefte centraal en niet het product Breng het aanbod dichtbij de klant Lokale aanjager werkt! Benut sociale wijkstructuur /buurtambassadeur Hoe concreter het aanbod hoe beter 2 marktsegmenten: Tot € 5.000,- investering in 1 maatregel, aanbod op prijs/proces Boven € 5.000,- investering op toegevoegde waarde Leerinzichten
Leerinzichten: Verbreedt de vraag naar behoefte klant
Leerinzichten: Naar een normale markt van vraag & aanbod Vraagverbreding of aanbodverbreding Denk aan: Langer thuis wonen (vergrijzing) Natuurlijke momenten (verbouwing, verhuizing) Veiligheid Vraagcreatie door cross-sectoraal aanbod
Leerinzichten: Verbreedt de vraag naar behoefte klant
Nieuwe business Waar draait het om? klantwaarde
Waarde creëren
Weten wat uw klant wil
Sleeswijk Visser 2005
1.Een business case is alleen interessant wanneer deze rendeert! 2.Kijk naar voorbeelden in andere sectoren (voorbeeld Reimarkt) 3.Sluit aan op (andere) klantbehoefte! 1.De klant moet het snappen, willen en zich aangesproken voelen (tip: tel op de website het aantal keren ‘wij’ en/of ‘de gemeente/bedrijf’ en ‘u’ en ‘de klant’) 2.Lift mee op andere investeringsbehoefte. 3.Maak het aanbod concreet! 4.Stel de propositie vast! Woningeigenaar investeert in energie tot € 5.000,- => concreet aanbod van enkelvoudig maatregelen! (bijvoorbeeld isolatie) Energieneutraal? => consortium met integraal aanbod Energie meenemen als onderdeel bij andere investeringen? => verbouwingen, verhuizingen en ook zorgaanpassingen 5.Vindt de partners die hierbij passen! Of doe het alleen…. Aannemer verdient geen geld met isoleren en zonnepanelen, maar wel met een verbouwing! Hoe kom je tot een duurzame business case?
6.Aanbod moet aansluiten bij de belofte! (inbedden in de hele organisatie) 7.Gemeente biedt podium en bedrijven bieden aanbod actief aan 8.Maak informatie makkelijk en duidelijk toegankelijk 9.Woningeigenaar investeert stap voor stap => herhaal aanbod 10.Geeft niet op bij de eerste tegenslag! Hoe kom je tot een duurzame business case?
Ondersteuningstools: Propositiehuis
Ondersteuningstools: business model canvas
Praktijkvoorbeelden
Focus op de beweging bij woningeigenaren, bedrijven en gemeenten en versnel en vergroot deze! (ook zit deze niet primair op energie!) Durf ‘los te laten’. Een transitie komt pas op gang als nieuwe partijen ook een positie creëren. Maak slimme koppelingen tussen beleidsthema’s en kansen in de markt (denk buiten de ‘hokjes’). Beweging van energie zit ook op andere thema’s! Vindt het wiel niet opnieuw uit! Belangrijk: regie & samenhang op alle drie sporen Conclusie
Stendert de Vries Energiebesparing in de bestaande bouw is een duurzame business!