Energiebesparing: Een duurzame business 1 oktober 2014 Stendert de Vries.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

Zelforganisatie Ultiem geluk of complete chaos?
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Hoe ontstond dit initiatief ?
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
“Hoe kom ik aan klanten?”
De Overijsselse energiebesparingsaanpak 2
Welkom e.v.a.. Energie Gilze Rijen is een initiatief van Club Klimaatneutraal Gilze- Rijen Opgericht in 2009 met als doel een beweging te starten naar.
Implementeren doe je samen
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Aanpak gezamenlijke Energiebesparing acties
OR-platform 15 november.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Wmo-scan voor dorpshuizen!
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Visie & Strategie.
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Bestaande woningbouw ‘SER-Energieakkoord bied perspectief aan lokale initiatieven’. Workshop 2.
Loyaliteit begint met een warm welkom
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
ZORG Nieuwe kansen in het (ver)bouwen voor de seniorenmarkt Jaap Kolk, Robert Barendse.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Communicatie met/via de pers Simone Boogaard – omgevingsmanager HWBP Renie Hylkema - Communicatieadviseur Praktijkseminar ‘Kennis delen is vermenigvuldigen’
Buurten Over Energie (Hoe het ook anders kan) Toelichting door: Ron Josten, adviseur duurzaam bouwen Stadsregio Arnhem Nijmegen & Niels Götz, partner.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Annemieke van Doorn Aanjager innovatie
Beugels en zonnepanelen in één campagne:
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Leuk al die Terajoules! Maar wat is de salestarget ?
Hoe kom je tot een succesvolle aanpak?
12.2 Totstandkoming van een wet
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Wat gaan we doen? Wat gaat er veranderen in de zorg?
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
“Omgeving in beweging”
17 september 2018 Duurzame energie
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
2.6 duurzaamheid in projecten
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Energiebesparing: Een duurzame business 1 oktober 2014 Stendert de Vries

Stellingen 1.De markt voor energiebesparing levert (bouw)bedrijven veel omzet op! 2.Als we de woningeigenaren en bedrijven vertellen dat energiebesparing belangrijk is, vinden ze elkaar zelf wel. De overheid heeft hierin verder geen rol! 3.Aannemers en installateurs moeten samenwerken om een succesvol aanbod te hebben voor de particuliere woningeigenaar. 4.De woningeigenaar wil niet investeren in energiebesparing tenzij het verplicht is.

Blok voor Blok Hardenberg PAKaan / Slim Energie Thuis 1.Creëert vraag bij particulieren 2.Activeert ondernemers om proactief duurzame omzet te realiseren (individueel en/of in consortium) 3.Vervult overbruggingsrol 4.Creëert versnelling door verbinding en overzicht

Resultaten: Aantal particuliere woningeigenaren dat maatregelen heeft genomen Blok voor Blok PAKaan!  Pilotgebied: 450  Hardenberg: Aantal geactiveerde ondernemers: Blok voor Blok Hardenberg  20 ondernemers 4 Slim Energie Thuis  (in 2 jaar) Slim Energie Thuis  250 ondernemers  25 consortia

Kenmerken bedrijven particuliere woningsector  Kleine tot middelgrote bedrijven (2-50 medewerkers),  Focus vaak op directe regio; zien de noodzaak, missen de handvatten  Ondernemers gaan pas echt aan de slag bij zicht op omzet (!)  In kaart brengen en inspelen op behoeften woningeigenaren moeilijk voor ondernemers  Samenwerking met gemeente hierbij kansrijk! 5

Aanpak 6 Bedrijven ondersteunen bij aanbodontwikkeling

Relevante uitgangspunten transitie-aanpak  Variëren en selecteren en vooral doen!  Gezamenlijk bereik je meer!  Verbind beleidsdoelen (energie) aan klantbehoefte Beleidsdoelen zijn vaak strak omkadert (energie) terwijl de beweging juist vanuit een andere invalshoek gevonden kan worden. Leg slimme verbindingen!  Focus op partijen die willen, kunnen en doen!

Focus op partijen die willen, kunnen en doen Helaas zijn sommigen niet in staat om de stap te maken… 8

Individueel op eigen kracht of samen sterk als consortium IndividueelIn consortium Of in samenwerking met toeleveranciers…. 9

De transitie-ontwikkeling piramide: 10

Aanpak 11 Markt Informeren Ondersteunen en activerenDoen!

Aanpak: samen met…. 12 Markt Branche- verenigingen Uitvoeringsplatforms, Kamer van Koophandel etc. Gemeenten

Leerinzichten: Van ‘not a issue’ naar maatregelen Stappen (klassiek model) naar treffen van maatregelen Geen blauwdruk: een deel van de woningeigenaren slaat stappen over Verschillende varianten van rollen en partijen Bij de eerste twee varianten is sprake van normaal markt-functioneren

Praktijkvoorbeeld De Slimmerik  Advies + aanbod van 10 bedrijven  Eerst doelgroep analyse  Gericht benaderen:  Eerst bellen en dan deur-tot-deur  70% neemt maatregelen

 Gezamenlijke marktaanpak: gemeente faciliteert en bedrijven activeert!  Diverse aanpakken gemeenten  Deur-aan-deur acties  Vaste campagne, coördinerende adviseurs samen met bedrijven  De energiecoöperatie / collectieve vraagbundeling  In actie met sport- en buurtverenigingen  Brede besparingscampagne en samenwerking woningbouwcorporatie Leerinzichten: gezamenlijke marktaanpak

 Stel klantbehoefte centraal en niet het product  Breng het aanbod dichtbij de klant  Lokale aanjager werkt!  Benut sociale wijkstructuur /buurtambassadeur  Hoe concreter het aanbod hoe beter  2 marktsegmenten:  Tot € 5.000,- investering in 1 maatregel, aanbod op prijs/proces  Boven € 5.000,- investering op toegevoegde waarde Leerinzichten

Leerinzichten: Verbreedt de vraag naar behoefte klant

Leerinzichten: Naar een normale markt van vraag & aanbod Vraagverbreding of aanbodverbreding Denk aan:  Langer thuis wonen (vergrijzing)  Natuurlijke momenten (verbouwing, verhuizing)  Veiligheid Vraagcreatie door cross-sectoraal aanbod

Leerinzichten: Verbreedt de vraag naar behoefte klant

Nieuwe business Waar draait het om? klantwaarde

Waarde creëren

Weten wat uw klant wil

Sleeswijk Visser 2005

1.Een business case is alleen interessant wanneer deze rendeert! 2.Kijk naar voorbeelden in andere sectoren (voorbeeld Reimarkt) 3.Sluit aan op (andere) klantbehoefte! 1.De klant moet het snappen, willen en zich aangesproken voelen (tip: tel op de website het aantal keren ‘wij’ en/of ‘de gemeente/bedrijf’ en ‘u’ en ‘de klant’) 2.Lift mee op andere investeringsbehoefte. 3.Maak het aanbod concreet! 4.Stel de propositie vast!  Woningeigenaar investeert in energie tot € 5.000,- => concreet aanbod van enkelvoudig maatregelen! (bijvoorbeeld isolatie)  Energieneutraal? => consortium met integraal aanbod  Energie meenemen als onderdeel bij andere investeringen? => verbouwingen, verhuizingen en ook zorgaanpassingen 5.Vindt de partners die hierbij passen! Of doe het alleen….  Aannemer verdient geen geld met isoleren en zonnepanelen, maar wel met een verbouwing! Hoe kom je tot een duurzame business case?

6.Aanbod moet aansluiten bij de belofte! (inbedden in de hele organisatie) 7.Gemeente biedt podium en bedrijven bieden aanbod actief aan 8.Maak informatie makkelijk en duidelijk toegankelijk 9.Woningeigenaar investeert stap voor stap => herhaal aanbod 10.Geeft niet op bij de eerste tegenslag! Hoe kom je tot een duurzame business case?

Ondersteuningstools: Propositiehuis

Ondersteuningstools: business model canvas

Praktijkvoorbeelden

 Focus op de beweging bij woningeigenaren, bedrijven en gemeenten en versnel en vergroot deze! (ook zit deze niet primair op energie!)  Durf ‘los te laten’. Een transitie komt pas op gang als nieuwe partijen ook een positie creëren.  Maak slimme koppelingen tussen beleidsthema’s en kansen in de markt (denk buiten de ‘hokjes’). Beweging van energie zit ook op andere thema’s!  Vindt het wiel niet opnieuw uit!  Belangrijk: regie & samenhang op alle drie sporen Conclusie

Stendert de Vries Energiebesparing in de bestaande bouw is een duurzame business!