De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij stellen ons graag aan u voor!
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
HPO Sector Kinderopvang
Nationaal Innovatie Event
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Wat is een communicatieplan?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Doelstellingen formuleren
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Welkom bij de automatische Salarisbepaler
Workshop ‘visieversneller’
Visie & Strategie.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Parallelsessie Duurzame Inzetbaarheid en Happy Library 22 januari 2015
Naar een optimaal HR - beleid
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
2002 Welkom bij de automatische Salaris Bepaler voor het jaar 2002 Beantwoord nauwkeurig de vragen. Je salaris voor 2002 wordt gebaseerd op de antwoorden.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
A3 bij DJI Mattheus Wassenaar Directeur Finance & Control 26 maart 2014.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
leiderschap in planning & control
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Teambarometer.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Persoonlijk Leiderschap
Human Resources Accounting
Werken met plezier en goed presteren
Ontwikkeling, wij als EBS
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen

De aanleiding voor en doelstelling van het boek Planning & control:  Beperkt draagvlak en eigenaarschap in de lijn  Staat ver weg van medewerkers  Meten is nog niet weten en sturen  Focus op financiën  Focus op risicobeheersing  Onvoldoende bijdrage aan organisatieontwikkeling Onze missie:  Planning & control meer inspirerend, boeiend en belangrijk maken  Planning & control levert grotere bijdrage aan de realisatie van veranderagenda van de organisatie

Wat hebben wij gedaan?  Praktijkervaring en literatuurstudie naar innovatieve inzichten op het gebied van planning & control  Raakvlakken met:  Klantgerichtheid Changemanagement  Leiderschapswetenschap  Psychologie

(bron ten Have)

De 25 ideeën RichtingConsistentie idee 1. Verbind de missie, visie en strategie aan elkaar 2. Gebruik die prestatie-indicatoren die er écht toe doen 3. Creëer focus door de beperking tot maximaal zeven prestatie-indicatoren (+/- twee) 4. Ontwikkel als organisatie ook organisatiewaarden en stuur hierop consequent 5. Houdt in plannen ruimte voor tussentijdse nieuwe ontwikkelingen idee 6. Hanteer een managementmodel voor de ordening van de te leveren prestaties en acties 7. Zorg voor één samenhangende structuur van planning & control 8. Vertaal de organisatiedoelstellingen elk jaar tot op medewerkersniveau 9. Verbindt de begrotingscyclus met de jaarplancyclus 10. Laat planning & control aansluiten op de fase van organisatieontwikkeling idee 11. Vergroot de vergelijkbaarheid van plannen door ze te bepreken tot één A3 12. Gebruik vier hefbomen voor balans in risicobeheersing en groei van de organisatie 13. Verrijk planning & control met verhalen uit de praktijk van klanten, collega’s en andere belanghebbenden 14. Synchroniseer de frequentie van metingen en rapportages op basis van de strategie van de organisatie 15. Stem planning & control af met ketenpartners en ontwikkel waar mogelijk één geïntegreerde planning & control idee 16. Zorg dat feedback aankomt bij de ontvanger door toepassing van visueel management 17. Richt managementgesprekken vooral op de toekomst 18. Vergroot de effectiviteit van managementgesprekken door ze periodiek te evalueren 19. Benut de kracht van successen en positieve emoties idee 20. Ontwikkel organisatieplannen op een participatieve wijze 21. Ontwikkel prestatie-indicatoren samen met de werkvloer 22. Stimuleer een meer continu en interactief gebruik van meet- en stuurinstrumenten op decentraal niveau 23. Formuleer concrete en meetbare doelstellingen die ambitieus zijn 24. Laat planning & control aansluiten op samenstelling en de dominante leiderschapsstijl van de directie 25. Verbeter uw reputatie door organisatieresultaten openbaar te maken

Zelfdiagnose Beoordeel elk van de 25 ideeën voor uw organisatie(eenheid) 1.Geef ‘ja’ als u het idee al in uw organisatie(eenheid) heeft gerealiseerd 2.Geef ‘nee’ als dit niet het geval is of u niet volmondig ‘ja’ kunt zeggen 3.Weet u het niet, vul niets in 4.Bereken uw score Bekijk nogmaals uw antwoorden 1.Wat zijn de drie ideeën die u al toepast en waar u het meest tevreden over bent (groen) 2.Wat zijn de drie ideeën waarvan de noodzaak volgens u om deze op te pakken het grootst is (rood) 3.Plak de 3 groene en 3 rode stickers op het bord

Verbetervoorstellen (als we tijd hebben)  Ga in 4 groepjes uit elkaar en kies een verbeterthema  Discussieer over een aanpak, wat ga je inzetten  Kan de a3 methodiek helpen?  Plenaire terugkoppeling

Afsluiting  Planning & control kan meer bijdragen  Toekomstgericht  Beheersen, verantwoorden en sturen  Inspireren door lessen uit praktijk en vakgebieden leiderschap, change management, psychologie en performance management

Tot slot  Leren van wat al wel goed gaat  Planning & control kan inspirerend en aantrekkelijk zijn  Een eerste diagnose bij uw (interne) klanten helpt u bij de verbetering  Wij wensen u veel verbeterplezier!