Leren doe je samen Het generen van leerdynamiek. 1.De professionele leergemeenschap, de weg naar duurzaam onderwijs; 2.Verbeteren van leerdynamiek; 3.De.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De ontwikkeling van de 7 competenties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Ho 3: Leerstijlen.
Levensecht leren is dialogisch leren
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Stage op CBS De Rank Een overzicht in april 2006.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
ICT in een dynamische context
Studietaak De studietaak staat centraal
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorbereid op Stage Les 4.
Een project van de Korengroep
Welkom op deze informatieavond
Competentiegericht leren vmbo
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Geïntegreerde schoolverbetering
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Water | Energie | Grondstoffen Een kijk in de keuken van de Opdrachtnemer Waterveiligheid & Constructies Even voorstellen Jan van DijkProjectmanager Waterveiligheid.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
Meervoudige intelligentie
MA Uitdagend onderwijs op de MA Leerarrangement Koen Luijs Rob van den Dool Suzanne Niemeijer.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
Coaching in regioleren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Ouders en school samen Maart 2016
Leiding geven aan school ontwikkeling
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Competentie gericht onderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Visie op het economieonderwijs
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Heb jij ballen voor scrummen?
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Academie voor Bouw & Infra
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Leren doe je samen Het generen van leerdynamiek

1.De professionele leergemeenschap, de weg naar duurzaam onderwijs; 2.Verbeteren van leerdynamiek; 3.De tussenstand in Stadskanaal; 4.Onze gebruikersvereniging als PLG.

“De professionele leergemeenschap” (het Canadese model) Deel 1: De weg naar duurzaam onderwijs

Focus meer verleggen naar het onderwijs  het vormgeven van een actief leerproces;  het vormgeven van integrale onderwijsontwikkeling. Het onderwijs is leidend, met data als uitgangspunt voor het leren van zowel de student als teamleden zelf. Teammanager als onderwijskundig leider (cultuurbouwer, educator, architect) De organisatie is gericht op het ondersteunen van docenten in hun primaire taak, het begeleiden van studenten.

Michael Fullan, leiderschap in een cultuur van verandering (2001) Leren over leren, stimuleren en doorgeven:  In “beroering”brengen (het morele doel, betekenisvol); Leren van elkaar:  Een leercultuur, waarin kwesties als lesgeven en leren het teamgebeuren en de interpersoonlijke relaties tussen de teamleden bepalen (stilzwijgende kennis) Trage wijsheid:  Niet veranderen, maar verbeteren

“Het opleidingsmodel” (De Bie) Deel 2: Het verbeteren van leerdynamiek

De vijf leerlijnen: 1.De integrale leerlijn (betekenisvolle, complexe beroepsopdrachten die leerdynamiek genereren); 2.Ervarings-reflectie leerlijn (de werkplek is bij uitstek de krachtigste omgeving om competenties te leren); 3.Conceptuele leerlijn (benodigde theorie en workshops); 4.Vaardigheden leerlijn (benodigde trainingen); 5.Regielijn (studieloopbaanbegeleiding) “greep krijgen op de eigen ontwikkeling, reflecteren”.

2A:Onderwijs als opdracht De docent geeft leiding aan leerprocessen. Docenten geven opdrachten aan studenten en maken hèn daarmee verantwoordelijk voor het leerproces. Docenten geven meer of minder hulp bij de uitvoering van de opdracht. De “opdracht” maakt daarmee de betrekking tussen docent en student helder. Studenten krijgen kans om zèlf betekenis te geven aan de leerstof of het leren.

Beroepsrelevante, betekenisvolle opdrachten:  zijn inspirerend, boeiend, spannend, uitdagend, motiverend, met voldoende ruimte om zaken zelf te regelen, te plannen, uit te zoeken;  functioneren als aanjagers van het leerproces (genereren leerdynamiek);  zijn leerwerkopdrachten waaraan criteria gesteld moeten worden. De leerdynamiek is gericht op het bereiken van competenties. Onder die dynamiek hangt een voorraadkast met leerstof.

2B:Competentie-ontwikkeling Het leren beheersen van een competentie is afhankelijk van meer of minder hulp:  Hoeveel wordt weg gegeven in de vorm van procedures, werksuggesties, stappenplannen;  Hoeveel wordt verwezen (literatuur, bestaande voorbeelden);  In welke mate wordt gestimuleerd om zèlf op zoek te gaan. “een volleerd beroepsbeoefenaar is uiteindelijk in staat om zelf beslissingen en keuzes te genereren èn te verantwoorden”

Fase 1: leren leren:  Verrichten van dagelijkse werkzaamheden;  Uitvoerend werk, kerntaken. Fase 2: zelf leren betekenis te geven:  Het stuuraspect van de dagelijkse werkzaamheden;  Bestaand systeem op orde houden;  Het werken in een arbeidsorganisatie. Fase 3: zèlf leren sturen:  Signaleren en adviseren;  Werken in een (maatschappelijke) context die verandert. (andere richtlijnen, minder geld, minder vraag etc.)

De docent als plaatsvervangende frontaalkwab

Leerstijlen volgens David A. Kolb Leerstijlen volgens Jan Vermunt  Reproductiegericht;  Betekenisgericht;  Toepassingsgericht. Meervoudige intelligenties - Howard Gardner:

Theorie in paragrafen Doel Verkrijgen van kennis Diagnostische oefentoets over de theorie, reeksen van interactieve vragen en score Doel Reproductie van kennis Opgaven bij de theorie met open vragen die de paragrafen overstijgen Doel Verkrijgen van inzicht Project (o.a. zelfstudie, school, BPV) met casussen en opdrachten die kennis toepassen in de praktijk Doel Zelfstandig toepassen van kennis Toetstraining met open en interactieve vragen die voorbereiden op de theorietoets Doel Voorbereiden op examen Niveau van beheersing van leerstof

“De tussenstand in Stadskanaal” Deel 3: KD-examenplan-leerplanschema- studiekaarten-competentiemeting

Wanneer je een schip wilt bouwen Breng dan geen mensen bijeen Om timmerhout te sjouwen Of te tekenen alleen Voorkom dat ze taken ontvangen Deel evenmin plannen mee Maar leer eerst mensen verlangen Naar de eindeloze zee (vrij naar Antoine de Saint-Exupéry ( ), La Citadelle)

“Verlangen naar de eindeloze zee” Deel 4: Onze gebruikersvereniging als PLG

DISCUSSIE Wat betekent dit alles voor de gewenste ontwikkeling en inrichting van ons leermiddel? Onderwijskundige vormgeving:  De projecten als complexe beroepsopdrachten in relatie tot de “voorraadkast” met leerstof?  Het meer of minder sturend niveau van de onderliggende stappenplannen cq studiekaarten?  Activerende werkvormen? Sturen op data (regielijn):  Competentiemeting in relatie tot PAP, studie-advies op maat?  Wegwijzer 2011, catalogus niet alleen met projecten per werkproces, maar ook met projecten per competentie?  Zoekmachine (meerdere ingangen: kerntaken/werkprocessen, competenties)?

Samenvatting:

Gebruikersvereniging Elobase Verbindingen die er toe doen! Trots, met elan!