Digitale geletterdheid Vaardigheden en attitudes voor de 21e eeuw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Advertisements

Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Mediarijke didactische werkvormen
Ontwerpprojecten In de praktijk
eCompetence Framework (e-CF)
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Human Capital & Strategic Personnel Planning
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De weg naar de competente docent
Twente’s got Talent.. Integratie van ICT in natuur- en techniekonderwijs Petra Fisser & Chantal Velthuis 31 januari 2013.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Leren en doceren in de 21e eeuw
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Hoofdstuk 2: Opgroeien in een gemedialiseerde wereld
Competentiegericht leren vmbo
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Kennismanagement & Sociale media
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Training digitale didactiek
Thema leven Digitale geletterdheid van 14-jarigen Martina Meelissen Vakgroep Onderzoeksmethodologie, Meetmethoden en Data-analyse Universiteit Twente.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
‘The only man who is educated is the man who has learned how to learn; the man who has learned how to adapt and change; the man who has realized that no.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Introductie: Duurzame inzetbaarheid in de zorg
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Wat is nu eigenlijk een informatieprofessional?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Samenwerken en communicatie
Activernde didactiek & passende werkvormen
Digitale geletterdheid
In hoeverre zijn de 21st century skills zichtbaar binnen de plusprofielen? KW2COLLEGE.
Inspelen op innovaties
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Digitale geletterdheid Vaardigheden en attitudes voor de 21e eeuw

In de VS wordt al jaren gepleit voor een 4 e basisvak in het onderwijs: naast reading, writing and arithmetic, zou ook computational thinking toegevoegd moeten worden. (Jeannette M. Wing, 2006) ‘Shut down or restart?’, the way forward for computing in UK schools (2012, the Royal Society)

Digitale geletterdheid In het onlangs verschenen rapport van de KNAW wordt gesproken over “digitale geletterdheid” (2013) digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs vaardigheden en attitudes voor de 21ste eeuw

Digitale geletterdheid Reading & writing (basic literacy) English language(how the language works) English literature (how it is used) Digital literacy Information technology Computer science

ICT-professionals ICT-gebruiker (slim inzetten) Digivaardige gebruiker (goed toepassen) ICT vaardighedenpiramide (Digitale agenda.nl)

Digitale competenties Een definitie van basale digitale competenties is: Competenties die het een niet-ICT’er mogelijk maken gangbare toepassingen van ICT, zowel in werk- als in privé-situaties, effectief te gebruiken, met begrip en kennis van de betekenis van ICT. Professionele digitale competenties zijn te definiëren als: Benodigde competenties van een niet-ICT’er om, in verschillende situaties, kritisch en verantwoord het potentieel van ICT tactisch en strategisch te gebruiken voor efficiëntere en effectievere producten, diensten en processen.

Knopvaardig ≠ digitaal geletterd De alom aanwezige technologie in het leven van jongeren heeft niet geleid tot verbeterde vaardigheden als het gaat om informatie zoeken, vinden en beoordelen

‘digital natives’ (Prensky, 2001), ‘homo zappiens’ (Veen, 2009), ‘net generation’ (Tapscott, 2009), ‘generation y’ (Black, 2012). Jongeren gebruiken sociale media vooral als passieve informatiebron en niet als instrument om op actieve wijze kennis en informatie te creëren en te delen.

Wat betekent dit nu? Verschillende technologieën goed kunnen inzetten voor het leerproces is een vaardigheid die, net als alle andere vaardigheden, geleerd moet worden en die niet zomaar komt aanwaaien. Het is dus niet zo dat kinderen die opgroeien langs de digitale snelweg vanzelf ict doeltreffend kunnen gebruiken om kennis te verwerven en hun leren te sturen. Dit zijn geen informatievaardige digitale autochtonen; het zijn gewoon kinderen met snelle vingers.

Slagvaardig met ICT proefschrift F.W. Jacobs (2013) Ontwerpprincipes voor leeromgevingen die professionele digitale competenties van hbo- studenten versterken Deze dissertatie is opgedragen aan alle hardwerkende en nieuwsgierige docenten in het hbo, die dagelijks, vol bevlogenheid en betrokkenheid, studenten stimuleren en motiveren in hun persoonlijke en professionele groei.

Doorbraaktechnologie ? ICT als doorbraaktechnologie Een doorbraaktechnologie (general purpose technology) heeft de potentie om een transformatie van de gehele samenleving op gang te brengen doordat de technologie in talloze toepassingen wordt verspreid en daarmee een cyclus van investeringen op gang brengt. Voorbeelden van doorbraaktechnologieën zijn de stoommachine, elektriciteit en de verbrandingsmotor.

Big data

Big data & analytics 2/04/big-data-is-watching- you/255499/#slide2 2/04/big-data-is-watching- you/255499/#slide2

TPACK TPACK staat voor Technological Pedagogical Content Knowledge, Ofwel de kennis en vaardigheden die leraren nodig hebben om ict in hun lessen te integreren. Het door de Amerikaanse onderwijskundigen Koehler en Mishra ontwikkelde model is bedoeld om leraren tijdens de voorbereiding van lessen en het lesgeven steeds bewuste keuzes te laten maken en kritisch na te laten denken over het gebruik van ict als hulpmiddel voor leren. Met als doel de versterking van onderwijskwaliteit door ict

TPACK Het TPACK-model laat zien dat de praktijk van lesgeven met ict in essentie bestaat uit het combineren van drie basiscomponenten: vakinhoudelijke kennis (Content Knowledge, CK), didactische kennis (Pedagogical Knowledge, PK), technologische kennis (Technological Knowledge, TK).

definities 1. ict’ers: ict-beroepsbeoefenaren met als primaire kerntaak het automatiseren en/of (elektronisch) faciliteren van werkprocessen (o.a. systeem- of netwerkbeheerders, helpdeskmedewerkers, softwareontwikkelaars, programmeurs). 2. ict-gebruikers: overig personeel (buiten de ict’ers) dat bij het eigen werk gebruik maakt van ict. 3. ict-vernieuwers: specifieke groep ict-gebruikers die de primaire processen van een bedrijf beheerst, maar ook creatief ict-oplossingen bedenkt om die processen te innoveren en/of nieuwe producten te ontwikkelen.

eBusiness skills: vaardigheden om (nieuwe) ICT-middelen in te zetten voor business en professies (artsen, juristen, logistiek, financiën, HR, design, commercie). Hier gaat het om e-skills voor professionele werkers in principe in alle beroepsgroepen die op hun werk met ICT-systemen om moeten kunnen gaan respectievelijk in samenwerking met een afdeling ICT tot vernieuwing van systemen op hun vakgebied moeten komen. Strategische vaardigheden lopen direct over in de eBusiness skills. ICT practitioner skills: vaardigheden die ICT-professionals, zowel werkzaam in de ICT-industrie als werkzaam in bedrijven in alle sectoren, nodig hebben om nieuwe hoogwaardige systemen voor organisaties te ontwikkelen en te onderhouden. Iets minder dan 50% van de ICT-professionals werkt in de ICT-industrie, terwijl iets meer dan 50% werkzaam is in grote bedrijven, MKB, overheden, non-profit sector, e.d.