PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Kansrijke combinatiegroepen
Portfolio
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Welkom in groep 5.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Toetsen: weet wat u meet
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Methodiek: Plancyclus
en het leerlingvolgsysteem
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Informatieavond groep 3/4
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Doelen bijeenkomst Wat is van belang bij oplossingsgericht reflecteren en analyseren Rol IB-er Kennismaken met werkvormen die lkr aanzetten tot analyse.
Wat is coöperatief leren?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Informatieavond Unit 3 Welkom allemaal!.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Diepteverwerking Vragenlijst Modern Leerlinggestuurd Onderwijs
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Ouderinformatieavond
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Intervisie.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”

Doelen bijeenkomst Inzicht in wat we verstaan onder groepsgericht denken Kennismaken met werkvormen die lkr aanzetten tot analyse en reflectie Praktijkgerichte vraagstukken mbt groepsgericht denken beetpakken mbv intervisie

Positief roddelen

Groepsgericht denken Probeer zo min mogelijk over individuele lln te praten, maar over onderwijs Hoe geven we goed onderwijs aan deze groep?

Groepsgericht denken Wat staat centraal? De groep We willen dat lln leren Vragen van Dufour: 1.Wat willen we dat lln leren? 2.Hoe weten we of ze leren? 3.Wat doen we als ze niet of sneller leren? 4.Wat is ons gezamenlijke antwoord daarop?

Weet wat je meet Methodegebonden toetsLVS-toets Beheersingstoets: beheerst het kind de aangeboden leerstof? Vaardigheidstoets: op welk niveau ligt de rekenvaardigheid van het kind (in vergelijking met anderen)? Afzonderlijke toetsen Gekoppelde toetsen Beslaat de aangeboden leerstof Reikt verder dan de aangeboden leerstof Korte periode (3-5 weken) Lange periode (6 maanden) Meerdere meetmomenten per jaar Twee meetmomenten per jaar

Analyse van toetsresultaten Welke kinderen zijn voldoende vooruit gegaan  Wat is voldoende? Waar baseer je dat oordeel op? Welke leerstof wordt door de kinderen wel/niet beheerst? Zie je het beeld terug in de klas? Welke leerlingfactoren verklaren de groei? Welke onderwijsfactoren verklaren de groei?  Welke onderwijsfactoren zouden een rol kunnen spelen?

Aan de slag…… Bekijk voor een vakgebied van je huidige groep het groepsoverzicht afnamemoment uit het LOVS Kernpunt van ons denken is vaardigheidsgroei –Welke leerlingen vallen je op? –Om welke leerlingen maak je je zorgen? –Bij welke leerlingen zie je een risico? –Welke leerlingen laat je met een gerust hart ‘los’? –Bij welke leerlingen moet je ‘vooral doorgaan’? –Hoe ziet het ‘plaatje’ van de groep eruit?

Nog wat concreter… 1.Vul de eerste blz. van het schema 2.Gebruik het leerrendementsoverzicht om te bepalen in welke mate een ll gegroeid is

Hulp of instructie? Hulp = verder helpen Instructie = aanleren nieuwe vaardigheid / gericht op behalen lesdoel Veel lkr zien hulp ook als een vorm van instructie, hoe is dat bij jou op school?

Werken op 3 niveaus Obv: Cito? Methode? Onderwijsbehoeften?

The Whale

Werkvormen die lkr aanzetten tot reflectie 1.Analyseren van gegevens: –leerrendementsoverzicht –schema evalueren Cito 2.Reflectieve vragen stellen 3.Doelen stellen 4.Evalueren

Reflectieve vragen stellen Kan het ook anders? Kun je nog iets bedenken? Als je een les aan het geven bent en je merkt dat lln het niet begrijpen, welke handelingsopties heb je dan? Welke is het meest effectief? Wanneer je een les gaat geven op 3 niveaus, aan welke voorwaarden heb je dan voldaan om dit te kunnen realiseren?

Voorbeeld: Ezra  Welk doel zou jij voor Ezra stellen?

Doelen stellen = doelstelling 97 Ambitieuzer: 100

Werken met lesdoelen De kinderen breiden hun woordenschat uit. Het accent ligt op werkwoorden in combinatie met een voorzetsel (Schatkist) Lezen met intonatie (directe rede en gedachten) (Estafette groep 5) Kinderen kunnen bij gegeven lengtes uitrekenen hoeveel dat in een tekening met gegeven schaal zou zijn ( Pluspunt groep 7) De leerlingen leren de vormen van scheidbaar samengestelde woorden herkennen (Taal in beeld groep 7)

Lesdoel Focus ligt op leren: –Laat leerlingen het onderwijs niet ondergaan –Steek in op het mede-eigenaarschap bij de leerlingen; geef ze een motief om te leren –Neem de leerlingen mee in de doelen die je met ze wilt bereiken en in de leerlijn –Operationaliseer doelen in vaardigheden: wat moet je kennen en kunnen? En wat weet je straks?

Aan de slag….. Maak groepjes van 2 à 3 leerkrachten, kies met elkaar een vakgebied en een leerjaar, pak de handleiding en de Citotoets en probeer de weg te vinden in het doelendoolhof in relatie tot een les Breng kort verslag uit aan elkaar

Aan de slag Pak de les terug waarvoor je net het doel had geformuleerd Werk met elkaar de opbouw van de les verder uit –Focus op het doel –Wat hebben jouw leerlingen nodig? –Houd de leerlingen actief en betrokken –Wat wil je aan het einde van de les horen/zien/ weten? –Presenteer kort naar elkaar

Evalueren Wat heb je gedaan m.b.t.: Uiten van hoge verwachtingen Afstemmen leertijd Afstemmen leerstijl Afstemmen instructie (verbaal, visueel, materieel, etc.) Afstemmen leerstof, taken en activiteiten Afstemmen leeromgeving Afstemmen doelen (  )

Intervisie Incidentmethode 1.Nvt 2.Inbrengen probleem/vraag 3.Vragenronde 4.Analyse en inzichten vanuit de deelnemers 5.Adviesronde vanuit de deelnemers en reactie inbrenger 6.Evaluatie