Bijeenkomst Overlegtafel Leidse Regio 5 april 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Netwerkondersteuning en trajectbegeleiding
Opzet van de workshop Kennismaken
‘De genormeerde capaciteit per regio en de effecten voor zorgaanbieders, gemeenten en woningcorporaties’ Leendert van den Brink Zorginkoper AWBZ.
Maatschappelijk Aanbesteden
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Zorg nieuwe stijl.
Crisiskaart en Wet verplichte GGZ
Samen verder!.
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Bijpraten over de Wmo
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Hervorming langdurige zorg
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Hervorming langdurige zorg
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
1 MET GEDEELDE KRACHT Symposium Bindkracht / GIPSO.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 30 juni 2015.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse Regio 15 december 2015.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
29 mei 2016 Ontwikkelingen Langdurige zorg, 18 september 2014 Peter Bakuwel.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Welkom! Ledenvergadering ChristenUnie De Marne 9 november 2011.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Overheveling AWBZ naar WMO. Wat omvat deze overheveling? Begeleiding Dagbesteding Inloop Logeren Kinderdagcentra zonder behandeling Vervoer.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Wmo 2015 en Mantelzorg. Hoe ver staat het? Rijk schiet niet op Juli e kamer? Gegevens cliënten pas in augustus naar gemeente Kadernota mei 2014:
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Overlegtafel subsidiepartijen m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017 Dinsdag 13 oktober van – uur.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Adviesraad Sociaal Domein
Financiering van de zorg
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 28 maart 2017
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Beschermd Wonen Opgave Thuis in de wijk
RIBW GO verandert. Op weg naar 2015 en verder
Adviesraad Sociaal Domein
Toezicht ACM op de geboortezorg
Wmo beleid in de Drechtsteden
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
1e ledenvergadering 1E LEDENVERGADERING 23 februari 2015
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst Overlegtafel Leidse Regio 5 april 2016

Inhoud presentatie  Toezichthoudend ambtenaar Wmo (20 min)  Beschermd Wonen (15 min)  Innovatie: voorstel voor vervolg 2016 (20 min)  Innovatie: Presentaties voortgang projecten 2015 (40 min)  Sociaal Domein Vrijwilliger  Integrale dagbesteding  Begeleiding via de I-pad  Social Parents 22

Toezichthoudend ambtenaar Wmo (1) 3 Wat is het toezicht?  B&W wijst gemeentelijke toezichthouders aan (art. 6.1, eerste lid, Wmo 2015);  na te gaan of aan (wettelijke) vereisten en verplichtingen wordt voldaan;  monitoring kwaliteit van de uitvoering door aanbieders;  = gedaan door 4 B&W’s Leidse regio.

4 Uitgangspunten toezicht  onafhankelijk;  professioneel;  transparant;  selectief ingevuld;  slagvaardig zijn, snel kunnen inspelen op signalen;  samenwerkend worden ingevuld en waar mogelijk gebruik maken van bestaande andere organen. Toezichthoudend ambtenaar Wmo (2)

5 Toezichthoudend ambtenaar Wmo (3) Calamiteiten en (gewelds)incidenten  Eerste plaats verantwoordelijkheid instelling, zodat incidenten en calamiteiten worden voorkomen;  Indien toch incident: voldoende interne procedures, correctiemechanismen hebben, om dat te corrigeren;  Instellingen hebben wettelijke verplichting eventuele optredende incidenten te melden bij toezichthouder;  Taak toezicht: toezien dat instellingen voldoende interne maatregelen hebben getroffen om incidenten te voorkomen en bij incident goed hebben gehandeld.

6 Toezichthoudend ambtenaar Wmo (4) Samenhang contractbeheer Wmo  Contractbeheer: naleving van de eisen in contracten; eventueel maatregelen;  Bevindingen van de toezichthouder ook naar contractbeheer Wmo;  Contractbeheer Wmo geeft signalen aan de toezichthouder.

7 Toezichthoudend ambtenaar Wmo (5) Samenhang met klachten- en bezwaarprocedures  Klachtenprocedures: klacht van cliënt in eerste instantie bij de betrokken instelling; belangrijk dat instellingen goede eigen klachtenprocedures hebben;  Toezicht: nagaan of dat inderdaad zo is;  Toezicht gaat niet over beslissingen gemeente.

8 Toezichthoudend ambtenaar Wmo (6) Het toezichtarrangement  Doelen: hoge kwaliteit of naleving regels;  Welke risico’s zijn er/waar worden doelen niet gehaald?  Welke risico’s zijn (het meest) relevant?  Mogelijk komen tot horizontaal toezicht (instellingen verklaren beargumenteerd zelf dat hun kwaliteit op peil is).

9 Toezichthoudend ambtenaar Wmo (7) Tijdelijke en permanente invulling  Nu tijdelijk ingericht;  In 2016 voorstel voor definitieve inrichting in Leidse regio, hoe en waar;  Komt ook voorstel voor inrichting fraudebestrijding.

10 Toezichthoudend ambtenaar Wmo (8) Vragen, wensen en ideeën?

11 Toezichthoudend ambtenaar Wmo (9) Evert den Hartog Gemeente Leiden Contact

12 Beschermd Wonen (1) Beleidsoverleggen 1 februari en 3 maart. Onderwerpen van gesprek:  thuis wonen met intensieve begeleiding  urgentieplekken  ontwikkelingsgerichte aanpak Thuis wonen met intensieve begeleiding  Kan in principe al maar is uitzondering, is vorm van volledig pakket thuis;  Gemeente wil dit graag verder uitwerken (bijvoorbeeld modulair werken onderzoeken);  Valt ook samen met toekomstvisie Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang.

13 Beschermd Wonen (2) Urgentieplekken  Intern plaatsingsprobleem: cliënt past niet op locatie/in de groep; Als interne oplossing niet paraat is, meer de samenwerking zoeken, bijvoorbeeld via werkgroep BW  Crisissituatie thuis: voorrang op de wachtlijsten  De gemeente verzamelt momenteel wachtlijstgegevens Ontwikkelingsgerichte aanpak Constatering: er is niet altijd noodzaak tot extra financiering om uitstroom te bevorderen. De begeleiding is hier in principe op aangepast. De indicering is ook meer gericht op tijdelijkheid en op ambitie om uit te stromen. Behoefte aan intensieve begeleiding ná uitstroom is er ook.

14 Beschermd Wonen (3) Voorstel ontwikkelingsgerichte aanpak:  Aanbieders maken analyse van zittende cliëntenbestand om te bepalen hoeveel cliënten kunnen uitstromen naar zelfstandigheid (eerder is om casussen gevraagd, nu dus concreter met aantallen);  We gaan uit van cliënten met ZZP 3 of ZZP 4;  Aanbieder maakt inschatting van termijn die nodig is om uit te stromen;  Zorgaanbieder en cliënt maken afspraak vanaf welk moment traject naar uitstroom wordt ingezet;  Vanaf dat moment intensievere begeleiding gericht op uitstroom;  Administratief nader onderzoeken: hoe voorkomen we extra intakes en beschikkingen?

15 Beschermd Wonen (4) De gemeente heeft bovenstaand voorstel gedaan met mogelijkheden voor langere en korte trajecten. Zodra trajecten intensiever worden, heb je hierdoor mogelijkheid om boven de gestelde indicatie zorg te leveren. Het verschilt per aanbieder wanneer de extra inzet plaatsvindt; aan het begin van het traject of juist aan het einde. 12 april: bijeenkomst over de toekomstvisie. Komt allen! Tariefvoorstel

16 Innovatie: voorstel voor vervolg 2016 (1) Innovatiegame = spelvorm om in vrijheid te kunnen denken en los van het bestaande aanbod los van belangen van organisaties en los van bestaande (schotten tussen) financieringsstromen ‘nieuwe’ antwoorden te vinden op vragen van burgers.

17 Innovatie: voorstel voor vervolg 2016 (2)  Vraagstelling De vraag van de burger staat centraal. We kunnen ervoor kiezen om meerdere sessies te doen en uitgaande van de levensloop afwisselend jongeren/gezinnen en alleenstaanden/senioren centraal te stellen. We vragen een acteur om aan de hand van een realistische vraagstelling een rol te spelen. Een ‘echte’ zorgvrager kan kwetsbaar zijn en de verwachting hebben dat zijn probleem ter plekke opgelost wordt.  Gesprek Aan de hand van de vraag gaan we in gesprek over mogelijke antwoorden en oplossingen. Daarbij is het de kunst om elkaar uit te dagen en te prikkelen om anders te denken en tot andersoortige oplossingen te komen. De vorm (bv. een binnen- en buitenring) moeten we nog nader bepalen.

18 Innovatie: voorstel voor vervolg 2016 (3)  Fictieve situatie Uitgaan van een fictieve wijk heeft de voorkeur, omdat de inhoud van de vraag dan centraal kan staan. Gaan we met de werkelijke situatie aan de slag, dan bestaat het risico dat eigen belangen een rol gaan spelen wat effect zal hebben op de onderlinge dynamiek.  Deelnemers We stellen een divers gezelschap samen en nodigen mensen met een frisse blik uit: De mensen om wie het gaat, burgers (zonder zorgvraag), hun netwerk, vrijwilligers, andere minder voor de hand liggende partijen b.v. sociaal ondernemers en kleine initiatieven in de wijk en welzijns- en zorgprofessionals.  Code/spelregels We maken afspraken over regels waar iedereen zich aan te houden heeft, b.v. niet vanuit eigen belang denken maar meespelen vanuit de rol van burger.

19 Innovatie: voorstel voor vervolg 2016 (4)  Begeleider We gaan op zoek naar iemand die vaardigheden/ervaring heeft om het spel te kunnen leiden.  Opbrengst Aan het eind van spel maken we de balans op. Welke conclusies kunnen we eruit trekken? Wat zijn mogelijke consequenties voor de praktijk?  Vervolg In een volgende fase gaan we aan de slag met implementatie van nieuwe inzichten/oplossingen. Intentie is dat we onze oplossingen vorm en inhoud geven in de werkelijkheid, zodat burgers daadwerkelijk iets van ons spel gaan merken.

20 Innovatie: Presentaties voortgang projecten 2015  Sociaal Domein Vrijwilliger  Integrale dagbesteding  Begeleiding via de I-pad  Social Parents

Vragen 21