Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Visie Mensontwikkeling WSD
Een continue verbeterende dienstverlening
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Facility management en inkoop
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Congres Appreciative Inquiry
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Sturen op Welzijn: veranderaanpak gemeenten VraagsturendVraagvolgend Controleren Co-creëren Berkelland Almere Emmen Revisited Peel en Maas Utrecht Wijk.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Les 2 People-Centric Process Management. De wereld rondom BPM 1.Top Management en strategische keuzes 2.Kwaliteits Management 3.Verander Management “The.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Symbol BV World Class Performance Symbol is gespecialiseerd in ‘Process Improvement’ en geeft trainingen, waaronder Lean Six Sigma Green Belt en Black.
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Anders kijken, anders doen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
A+O project Co-creatie in de praktijk
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
De succesformule van Dienstverlening
De collectieve ambitie
Werken met plezier en goed presteren
Datum: Door: Iwan Valk & Ilse Bronwasser
Ontwikkeling, wij als EBS
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken

Waarom: Missie/visie “De samenleving is volop in verandering, onze rol en ons takenpakket passen wij daarop aan” We weten wat er leeft in Amersfoort. Voor het bestuur leveren we diensten en ondersteunen wij de inwoners en partners om kansen te grijpen en problemen op te lossen.

Hoe: Strategische O&T thema’s Lerende organisatie Talentvolle organisatie Flexibele organisatie Goede werkgever Resultaat

Hoe: Sturingsfilosofie Opgavengericht De gewenste maatschappelijke effecten, samenhang, flexibiliteit en slagkracht staan centraal. Dienstverlening De klant, het product en permanent verbeteren staan centraal. -Eén dienstverleningsconcept -Eén gezamenlijke frontoffice

Opgavengericht: werken in netwerken

Opgavengericht: horizontaal werken Stedelijke Programma’s Gebiedsgerichte opgaven

Al doende leren Beginnen waar energie zit Pilots afgebakend en klein Vanuit één visie Zekeren met top (directie) Trektocht ipv reis Veranderaanpak Bron: Hans Vermaak

Permanent verbeteren: Lean Six Sigma

Achtergrond Lean Six Sigma Oorsprong in kwaliteitsdenken: effectief én efficiënt Focus op processen en procesbeheersing Samenvoeging van twee aanvullende methodieken Six Sigma Lean Thinking

Traditioneel vs. Lean Six Sigma Focus op eigen organisatie Functionele afdelingen Problemen oplossen Fouten wijten aan mensen Leidinggevenden dirigeren Korten op budget Kennis afschermen Beslissingen gebaseerd op gevoel Focus op klant Procesgerichte teams Oorzaken wegnemen Zoeken naar grondoorzaken in processen Leidinggevenden leren en faciliteren Elimineren van verspillingen Kennis delen Beslissingen gebaseerd op feiten

De eerste stappen Gestart bij afdeling Burgerzaken in 2009 Al doende leren: op eigen kracht Resultaten op alle drie de gebieden: doorlooptijd, bewerkingstijd én kwaliteit Olievlekwerking door initiële successen Ontwikkeling van medewerkers: eigen opleiding Inzicht in succesfactoren: aanpak

Aanpak afgestemd op omgeving

De Caluwé: vijf betekenissen van ‘veranderen’ Veranderen = machtsspel Veranderen = belonen en straffenVeranderen = leren Veranderen = wegnemen blokkades Veranderen = rationeel proces

Reflectie In de zaal zijn de verschillende kleuren neergelegd. Ga staan bij de kleur van de voorkeursstijl voor veranderen van Jezelf Je organisatie De aanpak bij grote ontwikkelingen

Wat levert Lean Six Sigma dan op? Proces DoorlooptijdKwaliteit Baliebezoeken Burgerzaken Wachttijd: 12  3 min Max. wachttijd: 75  25 min 35 % meer mogelijkheden om op afspraak te komen Meldingen Openbare Ruimte Afhandeling: 19  8 dgn Aantal langlopend: 17  6 % Melding 1* goed: 52  83 % Kwijtscheldingsverzoeken Afhandeling: 3 mnd  3 wknNavraag ontbrekende stukken: 11 wkn  1 dag Aanvraag LevensonderhoudAfhandeling: 19  7 dgnVoorschotten: 35  6 % Dossier 1* goed: 79  96 %

Wat levert Lean Six Sigma dan op?

Maar ook… prestatie tijd huidige situatie LSS verbetertraject wenselijk in de praktijk te vaak

Niet iedereen is enthousiast

Homan: organisatie als verzameling petri-schaaltjes

Onze betekenisgeving Realiseer: het is geen planbaar/maakbaar proces Je kunt alleen maar interventies doen en die volgen Wat helpt: aantal en kwaliteit relaties Het échte gesprek vindt bij het koffieapparaat plaats Biedt lonkend perspectief, zorg voor gezamenlijke taal

Reflectie Hoe pas jij dit als veranderaar toe, hoe stap je in de petri-schaaltjes binnen je organisatie? Bespreek dit kort met je buurman/buurvrouw

1. Missie 2. (Keten)processen 3. Sturen & verantwoorden 4. Leidinggevenden 5. Medewerkers 6. Permanent verbeteren Amersfoortse LSS-principes

Vragen? Opmerkingen? Ideeën? Roy Vermeulen en Joost Klein Velderman zijn bereikbaar via of