Hasselt, juni 2013.. 1.Inleiding : Wat, Hoe, Wie, Waarom en Wanneer? 2.DE BBC: Wat zit erin? Wat doen we ermee? 1.Twee luiken 2.Bouwstenen 3.Investeringsenveloppes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe beleids- en beheerscyclus Nieuwigheden en begrippen in een notendop.
Advertisements

Sportservice Zuid-Holland
Beleids- en Beheerscyclus
BBC Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Beleids- en BeheersCyclus
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Beleids- en BeheersCyclus
Liquiditeitenplanning, cashflow en berekening gemeentelijke bijdrage
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Introductieprogramma nieuw gekozen mandatarissen OCMW-raadsleden Februari - april 2007.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Beleids- en BeheersCyclus
Beleids- en Beheerscyclus voor Gemeenten, OCMW’s en Provincies
Beleids- en BeheersCyclus Workshop kredietaanpassingen Pilootbesturen 2011.
Beleids- en BeheersCyclus
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
Raadsledenavonden VVSG Leuven, 7 mei 2013 Gent, 15 mei 2013
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Integratiebeleid in de meerjarenplanning Peter Sels
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
Lokale planning in tijden van BBC Ben Gilot en Jan Leroy, VVSG De eerste 100 dagen voor lokale mandatarissen Hasselt, 21 februari 2013 Affligem, 26 februari.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Deel 1 De BSC van AWV.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Richtlijnen voor meerjarenplan bij OCMW’s
Interne controle Een pragmatische aanpak. Interne controle Eerste rapportering aan de RMW maart 2011 –decretale kader –te ondernemen stappen in de uitbouw.
Beleids- en Beheerscyclus
De beleids- en beheerscyclus voor u toegelicht
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Bert Gijsels Marc Vanleeuw BDO Public Sector Open VLD
Ocmw rekening OCMW EN GEMEENTE ZELFDE BBC BOEKHOUDING Werken deels gelijklopend: Hebben zelfde onderverdelingen wat betreft: -beleidsdoelstellingen,
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Opleiding BBC-financieel
Opleiding BBC-financieel
Projectbureau Herbestemming Kerken Begeleidingsaanbod voor steden en gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken rond de toekomst van parochiekerken Samenwerkingsverband.
1 SCIFO – DEMO SRM 13 maart Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Bestelprocedure 3. Facturen goedkeuren of afkeuren 4. Vervangers in SCIFO 5. Vragen?
Hasselt, 22 januari DAGPROGRAMMA 2 10U00-12U00TOELICHTING FINANCIËLE LUIK 12U00-13U00LUNCH 13U00-14U00TOELICHTING STRATEGISCH LUIK - Toelichting.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
MEERJARENPLAN Gemeenteraad 16/12/2014.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Gemeente Pepingen Instap: 01/01/2014.  Besluit Vlaamse regering van , gewijzigd op  Ministerieel Besluit , gewijzigd.
Beknopt financieel profiel van de gemeente: PEPINGEN MEERJARENPLAN (toestand 2013)
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
WAT WORDT ER OP KORTE TERMIJN VAN JULLIE VERWACHT EN WAT MOGEN JULLIE VAN ONS VERWACHTEN?
BBC januari Planning: inleiding Interne controle: budgetgroepen inbouwen in Mercurius BBC Suite Budgetopvolging: instrumenten ter beschikking.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
BBC & BBC-DR Beleids- en beheerscyclus voor lokale besturen Digitale rapportering Gent, 12 mei 2016 – Shopt IT.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Strategisch meerjarenplan Budget 2017
Lokaal Sociaal Beleid.
Planning en BBC Meer doen met BBC en de opmaak van een omgevingsanalyse richting Congres ‘Bestuurskracht voor en door plattelandsgemeenten’
Integratiebeleid in de meerjarenplanning Peter Sels
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Gemeenteraad 29 mei 2017 Jaarrekening 2016.
Meerjarenplan Aanpassing Meerjarenplan en budget 2018
Budget 2018.
BBC en Planlastvermindering
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Wegwijs in de meerjarenplanning
Transcript van de presentatie:

Hasselt, juni 2013.

1.Inleiding : Wat, Hoe, Wie, Waarom en Wanneer? 2.DE BBC: Wat zit erin? Wat doen we ermee? 1.Twee luiken 2.Bouwstenen 3.Investeringsenveloppes 4.Budgetwijzigingen en interne kredietaanpassingen 5.Financieel evenwicht 6.Rapporten 3.Tijdspad en planning Wat is reeds gebeurd? Met wat zijn we bezig? Wat staat er nog te doen? 4.Wat staat jullie te wachten / wat verwachten wij van jullie? 1.Een leerproces…. 2.Opleiding Olympus 3.Budgetopmaak PROGRAMMA:

1. INLEIDING WAT EN HOE, VOOR WIE, WAAROM EN WANNEER? ? ?? ???

DE BBC: WAT? WAT IS DE BBC? ➝ “ Besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de OCMW’s”. = “Nieuwe” regels voor: Het meerjarenplan (MJP) Het budget De boekhouding De jaarrekening

beleidsrapporten beleidsvelden beleidsitems autofinancieringsmarge Gecumuleerd budgettair resultaat Bestemde gelden Budgettaire entiteit actieplannen verbinteniskredieten (prioritaire) beleidsdoelstellingen transactiekredieten investeringsenveloppes beleidsdomeinen Mercurius budgetcode Acties actieplannen Financieel evenwicht beheersbudgetten kostenplaatsen subkostenplaatsen managementrapporten beheersrapporten

WAT EN HOE: DOELSTELLING? Vanuit 1 geïntegreerd systeem de beleidsvoering en de financiële vertaling en gevolgen ervan: »Plannen (meerjarenplan) »Budgetteren (budget – kredietbewaking) »Registreren (boekhouding) »Rapporteren en evalueren (jaarrekening)

Uitgangspunten van de hervorming Centrale vraag: welk registratiesysteem is nodig voor informatienoden van beleidsmakers? Beleidsmakers: - Raad: * neemt belangrijkste beslissingen (meerjarenplan, budget, …) * kan zelf geen rapporten maken → besluit legt regels op voor beleidsrapporten (meerjarenplan, budget, jaarrekening) - Vlaamse overheid: als beleidsvoorbereider Managementinformatie (college, management,…): * Niet centraal opgelegd (want behoeften te verscheiden) * Wel mogelijk op basis van registratiesysteem WAT EN HOE?

BBC: WAAROM? 1. “Blijkbaar” hebben de huidige regels veel mankementen:  Geen/nauwelijks koppeling beleid-financiën  Verschillend systeem gemeenten-OCMW’s  Gemeenten: verschillend systeem voor budget en algemene boekhouding centraal opgelegd; bijna geen lokale invulling mogelijk verouderde codes  OCMW’s: statistische opvolging moeilijk: cf. vrijheid qua activiteitencentra geen onderscheid managementrapporten –rapporten voor de raad budgettering niet-kasstromen (bv. afschrijvingen) is zinloos 2. Maakt planlastvermindering mogelijk ; 3. Europese en andere internationale impact. : ESR (EU), IPSAS,…

BBC: VOOR WIE? VOOR WIE IS HET? ?

BBC: VOOR WIE? ➝ 308 Gemeenten + OCMW’s ➝ OCMW-verenigingen (Titel VIII, Hfdstk 1) ➝ 5 provincies ➝ IVA’s ➝ +/- AGB’s en APB’s Niet voor: Gemeentelijke/provinciale vzw’s Politiezones Kerkbesturen Filialen van AGB’s Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

BBC: WANNEER? ULTIEME STARTDATUM: 01/01/2014 !!! –in de loop van het eerste jaar van een legislatuur (2013 dus) moet een meerjarenplan worden opgesteld voor de volgende zes jaar ( dus); –Het budget van het eerste jaar van die periode (2014, het tweede jaar van de legislatuur) moet gebaseerd zijn op dat meerjarenplan; –Door het besluit op 1 januari 2014 in werking te laten treden, worden de nieuwe meerjarenplannen automatisch volgens de nieuwe regels opgesteld.

BBC: WANNEER? VOOR WANNEER IS HET? En de pilootbesturen? Overzicht Jaar van instap BBC Aantal1 januari januari januari januari 2014 Gemeenten OCMW's Provincies50113 AGB's APB's11000 OCMW-ver. Publ.R Totaal %100%2,55%5,47%21,02%70,96%

2. DE BBC: WAT ZIT ERIN? WAT DOEN WIJ ERMEE? 1.Twee luiken 2.Bouwstenen 3.Investeringsenveloppes 4.Budgetwijzigingen en interne kredietaanpassingen 5.Financieel evenwicht 6.Rapporten ? ???

DE BBC: WAT ZIT ERIN? 2.1. TWEE LUIKEN BELEID: “Het geheel van maatregelen die de overheid neemt om bepaalde problemen op te lossen, te verminderen of te voorkomen.” BEHEER: “Het continue en systematische proces van planning, uitvoering, evaluatie en bijsturing van de inzet van de middelen en de uitvoering van de processen.” Wetgeving  Gemeentedecreet (2005), Provinciedecreet (2005) en OCMW-decreet (2008)  -Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de OCMW’s  -Ministerieel Besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de OCMW’s

BBC: WAT ZIT ERIN? 2.2. Twee luiken en de bouwstenen BELEID = STRATEGISCH LUIK –DOELSTELLINGEN – ACTIEPLANNEN – ACTIES BEHEER = FINANCIEEL LUIK –BELEIDSDOMEINEN – BELEIDSVELDEN – BELEIDSITEMS – REKENINGENSTELSEL (MAR) Met interactie

HET STRATEGISCH LUIK en zijn bouwstenen

Bouwstenen van het Strategisch luik Bestuursakkoord en de omgevingsanalyse Beleidsd oelstellingen Prioritair Niet-prioritair Actieplannen Actieplannen Acties

1.1.1Ondersteuning seniorenraad In kaart brengen directies Hasseltse seniorenwerking 1.1.3Oprichten platform 1 Netwerken en samenwerking uitbouwen binnen de verschillende levensdomeinen van senioren 1.1 Uitbouw overleg seniorenvoorzieningen 1.2 Intergenerationele samenwerking 1.2.1Samenwerken met scholen projecten isw met scholen opzetten (vb. welzijnsdag) DOELSTELLING ACTIEPLANNEN ACTIES STUURKAARTEN

Bouwstenen van het Strategisch luik Bepalen van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties: Een beleidsdoelstelling kan niet altijd concreet en dus meetbaar zijn (… SMART). Sommige doelstellingen zullen verband houden met budgetten, andere niet. De meetbaarheid en evaluatie van niet-monetaire doelstellingen zal moeilijker zijn dan de monetaire doelstellingen. Het besluit over BBC onderscheidt prioritaire beleidsdoelstellingen en niet-prioritaire beleidsdoelstellingen. Enkel over de prioritaire doelstellingen wordt gerapporteerd in de beleidsrapporten. Prioritaire beleidsdoelstellingen Niet-prioritaire (overige) beleidsdoelstellingen Niet in beleidsdoelstellingen opgenomen verrichtingen = “Overig beleid”

Bouwstenen van het Strategisch luik WAARUIT BESTAAT EEN BELEIDSDOELSTELLING? 1.Omschrijving van het vooropgestelde resultaat of effect (meetbaar?) 2.Eén of meerdere actieplannen voor de realisatie van de doelstelling (+ realisatietermijn); 3.Raming van de ontvangsten en de uitgaven per jaar;

HET FINANCIEEL LUIK en zijn bouwstenen

Bouwstenen van het financiële luik 1. BELEIDSDOMEINEN (gedeeltelijk vrij) BELEIDSVELDEN (verplicht en opgelegd) BELEIDSITEMS (niet verplicht) 2.+ REKENINGENSTELSEL (MAR) 3.+ BOEKHOUDREGELS

1. Beleidsdomeinen – beleidsvelden – beleidsitems Beleidsveld: verzameling van producten, activiteiten en middelen die zowel vanuit politiek als maatschappelijk oogpunt een herkenbaar en samenhangend geheel vormen beleidsveld 0900‘sociale bijstand’ beleidsveld 0112‘personeeldienst en vorming’ beleidsveld 0954‘dagzorgcentra’ Elk beleidsdomein: samengesteld uit beleidsvelden – Bepalend voor de beleidsrapportering en de kredietbewaking (niet meer op artikel niveau). algemene administratie, sociale dienst, seniorenzorg,… Elk beleidsveld kan onderverdeeld in beleidsitems (keuze RMW) (interne rapportering) afdelingen van het woonzorgcentrum

Beleidsvelden zijn een verzameling van producten, activiteiten en middelen die zowel vanuit politiek als maatschappelijk oogpunt een herkenbaar en samenhangend geheel vormen. Deze vervangen de functionele codes of (sub)activiteitencentra (AC-SAC) en zijn verplicht en gestandaardiseerd. Een beleidsdomein is een verzameling van beleidsvelden die een herkenbaar en samenhangend geheel vormen. Met uitzondering van het beleidsdomein ‘Algemene financiering’ zijn deze vrij samen te stellen, bv. rekening houdend met het organogram, bevoegdheidsverdeling van de mandatarissen,.... Op dit niveau zullen de verplichte rapporten worden gemaakt en gebeurt ook de kredietcontrole. Beleidsvelden kunnen verder worden onderverdeeld in beleidsitems, die een specifieke rapportering kunnen ondersteunen, bv. ten behoeve van subsidiërende instanties, MAT, … Beleidsitems laten toe om het beleid per beleidsveld verder te detailleren. 1. Beleidsdomeinen – beleidsvelden – beleidsitems

GekozenOpgelegdgekozen 1. Beleidsdomeinen – beleidsvelden – beleidsitems

GekozenOpgelegdgekozen BELEIDSDOMEIN BELEIDSVELD BELEIDSITEM OUDERENZORG 0953 WOONZORGCENTRUM WZC ZONNESTRAAL WZC BANNEUX 0954 DAGZORGCENTRUM DZC PLANKEWEEKE DZC BANNEUX 0952 ASSISTENTIEWONINGEN SF GOUDEN REGEN SF JUNIPERUS 1. Beleidsdomeinen – beleidsvelden – beleidsitems

Bouwstenen van het financiële luik 2.Rekeningenstelsel (MAR): Klassen 1 tem 5: bepalen de aard van rechten of plichten, bezittingen of schulden (activa en passiva) Klassen 6 en 7: bepalen de aard van kosten of opbrengsten bijvoorbeeld: “608xxxx wordt 648xxxx”

BBC: WAT ZIT ERIN? Twee luiken en de bouwstenen BELEID = STRATEGISCH LUIK –DOELSTELLINGEN – ACTIEPLANNEN – ACTIES BEHEER = FINANCIEEL LUIK –BELEIDSDOMEINEN – BELEIDSVELDEN – BELEIDSITEMS – REKENINGENSTELSEL (MAR) Met interactie

Strategisch luik of TWEE LUIKEN EN HUN BOUWSTENEN

FINANCIEEL LUIK: de budgetcode Dit komt in de plaats van: BUDGETARTIKEL: Jaartal / ARK / activiteitencentrum / subactiviteitencentrum Of: Budgetartikel + subanalytische code BUDGETCODE= codering en toewijzing van alle kosten en opbrengsten aan de juiste bouwstenen: Jaartal / ARK / BD / BV / BI / actie

FINANCIEEL LUIK: de budgetcode Voorbeeld: Bestelling of factuur opleidingskosten in het woonzorgcentrum –ikv het project kwaliteitszorg WZC dienst A NOB: / 8341 / 90 BBC: / BD / 0953 / BI / “actie project kwaliteitszorg” –ikv verbeteren boekhoudkennis administratie WZC NOB: / 8341 / 10 BBC: / BD / 0953 / BI / “actie overig beleid”

EEN EXTRA-BOUWSTEEN IN HET FINANCIELE LUIK…?. 3.BOEKHOUDREGELS: “De BBC-boekhoudregels laten niet toe om ALLE kosten en opbrengsten aan de juiste dienst, het product of activiteit toe te wijzen…” Voorbeelden: - niet-kaskosten ( bv. Afschrijvingen, voorzieningen,…) - leningen en kredieten - interne facturering - geen beheer van bezittingen en schulden op niveau van beleidsveld of beleidsitem - …

EEN EXTRA- BOUWSTEEN IN HET FINANCIELE LUIK…?. WAT KOST: Een maaltijd aan huis geleverd, Een uur poetsen, Een dag in het WZC, Een dag in het DZC, …?????... “Een analytische boekhouding kan, maar is niet verplicht in de BBC….”

EXTRA-BOUWSTEEN IN HET FINANCIELE LUIK CONCLUSIE: BBC is eerder een budgettaire boekhouding en laat geen kostprijs-analytische benadering toe. DAAROM: extra bouwsteen toevoegen : KOSTENPLAATS Een kostenplaats is een boekhoudkundige entiteit waar we ALLE kosten en opbrengsten aan kunnen toewijzen van een bepaalde activiteit, product of dienst waar we vanuit beheers- en managementoogpunt de precieze kostprijs, uitbatingskost of financieel resultaat wensen te kennen. Een kostenplaats zal één of meerder beleidsvelden omvatten en wordt verder opgedeeld in subkostenplaatsen of beleidsitems.

GekozenOpgelegdgekozen BELEIDSDOMEIN BELEIDSVELD BELEIDSITEM OUDERENZORG 0953 WOONZORGCENTRUM WZC ZONNESTRAAL WZC BANNEUX 0952 DAGZORGCENTRUM DZC PLANKEWEEKE DZC BANNEUX 0952 ASSISTENTIEWONINGEN SF GOUDEN REGEN SF JUNIPERUS 1. Beleidsdomeinen – beleidsvelden – beleidsitems

GekozenOpgelegdgekozen BELEIDSDOMEIN BELEIDSVELD KOSTENPLAATS BELEIDSITEM OUDERENZORG 0953 WOONZORGCENTRUM 0952 DAGZORGCENTRUM DZC BANNEUX 0952 ASSISTENTIEWONINGEN 1. Beleidsdomeinen – beleidsvelden – beleidsitems Opsplitsing naar afdelingen, diensten, projecten, … in functie van info-behoeften WZC BANNEUX WZC ZONNESTRAAL DZC BANNEUX DZC PLANKEWEEKE SF JUNIPERUS SF GOUDEN REGEN

BBC – BUDGETTAIRE BOEKHOUDING BELEIDSDOMEIN BELEIDSVELD ACTIE KOSTPRIJS-ANALYTISCHE BOEKHOUDING BELEIDSITEM+ KOSTENPLAATS MAR

HET FINANCIELE LUIK: VERTAALD NAAR OCMW HASSELT

FINANCIEEL LUIK OCMW HASSELT SAMENVATTENDE VOORSTELLING VAN DE CODERING BD – BV – KP EN DE SUBKOSTENPLAATS (BI) ALS (UNIEKE) SLEUTEL

FINANCIEEL LUIK: de budgetcode Dit komt in de plaats van: BUDGETARTIKEL: Jaartal / ARK / activiteitencentrum / subactiviteitencentrum Of: Budgetartikel + subanalytische code MET VOORBEELD BUDGETCODE= codering en toewijzing van alle kosten en opbrengsten (rechten en plichten) aan de juiste bouwstenen: Jaartal / ARK / BD / BV / KP / BI / actie

HET FINANCIEEL LUIK: de budgetcode Voorbeelden: NOB: AR AC SAC –Energiekosten WZC: /8341 / 51 –Steun in speciën: / 832 / 01 –Tankkosten bus DZC: / 8342 / 99 BBC: AR BD BV KP BI ACTIE /ZRG /0953 /WZ1 /WZ16 +actie /SMD /0900 /SMD /SD03 +actie /ZRG /0954 /DZ1 /DZ11 +actie - Energiekosten WZC: - Steun in speciën: - Tankkosten bus DZC:

BUDGETCODE HET BELEIDSITEM OF SUBKOSTENPLAATS: = UNIEKE SLEUTEL TOT BELEIDSDOMEIN, BELEIDSVELD EN KOSTENPLAATS AR BD BV KP BI ACTIE /ZRG /0953 /WZ1 /WZ16 +actie /SMD /0900 /SMD /SD03 +actie /ZRG /0954 /DZ1 /DZ11 +actie WORDT - Energiekosten WZC: - Steun in speciën: - tankkosten bus DZC: - Energiekosten WZC: - Steun in speciën: - tankkosten bus DZC: AR BI ACTIE /WZ16 +actie /SD03 +actie /DZ11 +actie

2.3. INVESTERINGSENVELOPPE

INVESTERINGSENVELOPPES EEN AFZONDERLIJKE ENVELOPPE: –Per prioritaire doelstelling –Voor het “overige beleid” –Voor de desinvesteringen en de I-subsidies en schenkingen. Onderscheid tussen “Verbinteniskredieten” en “Transactiekredieten”

2.4. BUDGETWIJZIGINGEN EN INTERNE KREDIETAANPASSINGEN

BUDGETAANPASSINGEN BUDGETWIJZIGING: –Indien het budget niet meer past in het MJP –Exploitatie: bij een daling van het saldo tussen ontvangsten en uitgaven per beleidsdomein –Investeringen: wijziging van het verbinteniskrediet per investeringsenveloppe = bevoegdheid van de raad INTERNE KREDIETAANPASSING –wat geen budgetwijziging is –bevoegdheid : te bepalen ifv interne controle

2.5. HET FINANCIEEL EVENWICHT

FINANCIEEL EVENWICHT Financieel evenwicht met twee dimensies: Jaarlijks evenwicht op kasbasis Structureel evenwicht of de autofinancieringsmarge: (einde planningsperiode) in staat zijn leninglasten (aflossingen en intresten) te dragen uit het verschil tussen de exploitatie-ontvangsten en exploitatie-uitgaven

Voorbeeld: “Waar” ligt de autofinancieringsmarge van dit gezin bij de aankoop van een wagen? –Maandelijks Inkomen: wedden: =3.500,00 Kindergeld: 250, ,00 –Maandelijkse uitgaven: Inkopen:1.500,00 Huur: 750,00 Energie en water: 250,00 Kleding, schoolkosten,…: 750,00 Verzekeringen en diversen: 250, ,00 –Spaargeld: 5.000,00

2.6. DE RAPPORTEN

RAPPORTEN BELEIDSRAPPORTEN BEHEERSRAPPORTEN vanuit de budgettaire boekhouding ANALYTISCHE RAPPORTEN vanuit de budgettaire en KP-analytische boekhouding

“VERPLICHTE” RAPPORTEN Beleidsrapporten: Door de raad goed te keuren rapporten: - meerjarenplan (en aanpassingen), - - budget (en wijzigingen) - jaarrekening Besluit regelt minimuminhoud (bescherming raad) Verplichte toelichting geen voorwerp van besluitvorming Beheersrapporten: Elke budgethouder maakt beheersbudget en –rekening Besluit legt alleen minimale regels vast

BELEIDSRAPPORTEN Wat is een beleidsrapport? In het besluit staan de structuur en de verplichte inhoud van de beleidsrapporten centraal. Die rapporten ondersteunen immers de beleidsbeslissingen van de raad. Het besluit kent vijf beleidsrapporten: het meerjarenplan, de aanpassing aan het meerjarenplan het budget de budgetwijziging jaarrekening. Bij elk beleidsrapport hoort telkens ook een toelichting. Die bevat naast de verplichte elementen alle andere informatie die relevant kan zijn voor de raadsleden. De toelichting wordt samen met het beleidsrapport zelf aan de raadsleden bezorgd en gaat nadien ook naar de toezichthoudende overheid. De beslissing van de raad gaat echter alleen over wat er in het beleidsrapport staat, niet over de inhoud van de toelichting. Functie beleidsrapporten: –raad bepaalt beleid en evalueert beleidsuitvoering –raad geeft autorisatie aan hoofdbudgethouder(s) en bewaakt de verleende autorisatie

Jaar 1Jaar 2… UitgavenOntvangstenSaldoUitgavenOntvangstenSaldo Algemene financiering Prioritaire beleidsdoelstellingen Exploitatie Investeringen Andere Overige Exploitatie Investeringen Andere Beleidsdomein 1 Prioritaire beleidsdoelstellingen Exploitatie Investeringen Andere Overige Exploitatie Investeringen Andere …

BEHEERSRAPPORTEN Wat is een beheersrapport? Naast de beleidsrapporten zijn er ook verplichte beheersrapporten: het beheersbudget de interne kredietaanpassing beheersrekening. Elke binnen het bestuur aangestelde budgethouder moet beschikken over een jaarlijks beheersbudget. Dat bevat ten minste de aan die budgethouder toegewezen taken en de erbij horende kredieten. Voor elke budgethouder moet er na afloop ook een beheersrekening zijn, met een inhoudelijke en financiële evaluatie. Verdere vormvereisten voor het beheersbudget en de beheersrekening zijn er niet. Via het interne controlesysteem moet elk bestuur hiervoor zelf de nadere regels bepalen. Ook de interne kredietaanpassing hoort bij de beheersrapporten. Het gaat om een aanpassing aan het budget zonder dat die op de raad moet komen. Het besluit bevat de gevallen waarin een interne kredietaanpassing mogelijk is. MOET AANGELEVERD WORDEN VANUIT HET SYSTEEM (IN OVERLEG OCMW - CIPAL)

ANALYTISCHE RAPPORTEN Ondersteunend aan de beleids- en beheersrapporten Ondersteunend aan het management Via Athenaweb Via Dreamview

3. TIJDSPAD EN PLANNING 1.Wat is reeds gebeurd? Met wat zijn we bezig? 2.Wat staat er nog te doen ?

MP1 - De gewenste rapportering vaststellen en implementeren bevraging informatiebehoeften beleidsrapporten beheersrapporten managementrapporten (Athenaweb, Dreamview) MP2 - Olympus: de financiële architectuur vaststellen en invoeren beleidsdomeinen, beleidsvelden, kostenplaatsen, beleidsitems rekeningenstelsel toegangsrechten en budgethouderschap MP3 - Olympus: de strategische architectuur vaststellen en invoeren Omgevingsanalyse, bestuursakkoord doelstellingen actieplannen en acties toegangsrechten en budgethouderschap PROJECTPLAN 1/3

MP4 - Olympus/Mercurius/externe toepassingen: interactie en koppelingen definiëren en implementeren 3P en Planon Atlas Themis (derdenbestand) Neptunus Athenaweb en Dreamview MP5 - De gebruikers opleiden kerngebruikers en decentrale gebruikers (budgethouders) MP6 en MP7- Olympus: het meerjarenplan en budget 2014 opmaken : juni – november PROJECTPLAN 2/3

MP8 - Proefdraaien in Mercurius MP9 - Hercules vervangen door Mercurius MP10 - Het elektronisch verwerken van facturen voorbereiden en implementeren PROJECTPLAN 3 / 3

4. WAT STAAT JULLIE TE WACHTEN / WAT VERWACHTEN WIJ VAN JULLIE? 1.Een leerproces…. 2.Opleiding Olympus 3.Budgetopmaak

1. EEN LEERPROCES… Veel nieuwe begrippen Nieuwe procedures - Beleidsdoestellingenstructuur - MJP Nieuwe softwaretoepassingen

2. OPLEIDING OLYMPUS

3. BUDGETOPMAAK

beleidsrapporten beleidsvelden beleidsitems autofinancieringsmarge Gecumuleerd budgettair resultaat Bestemde gelden Budgettaire entiteit actieplannen verbinteniskrediet en (prioritaire) beleidsdoelstellingen transactiekrediete n investeringsenveloppes beleidsdomeinen Mercurius budgetcode Acties actieplannen Financieel evenwicht beheersbudgetten kostenplaatsen subkostenplaatsen managementrapporte n beheersrapporten athenaweb dreamview OLYMPUS Dreamview investeringsenveloppe budgetwijziging Interne kredietaanpassing

beleidsrapporten beleidsvelden beleidsitems autofinancieringsmarge Gecumuleerd budgettair resultaat Bestemde gelden Budgettaire entiteit actieplannen verbinteniskredieten (prioritaire) beleidsdoelstellingen transactiekredieten investeringsenveloppes beleidsdomeinen Mercurius budgetcode Acties actieplannen Financieel evenwicht beheersbudgetten kostenplaatsen subkostenplaatsen managementrapporten beheersrapporten athenaweb dreamview OLYMPUS Dreamview investeringsenveloppe budgetwijziging Interne kredietaanpassing

beleidsrapporten beleidsvelden beleidsitems autofinancieringsmarge Gecumuleerd budgettair resultaat Bestemde gelden Budgettaire entiteit actieplannen verbinteniskredieten (prioritaire) beleidsdoelstellingen transactiekredieten investeringsenveloppes beleidsdomeinen Mercurius budgetcode Acties Financieel evenwicht beheersbudgetten kostenplaatsen subkostenplaatsen managementrapporten beheersrapporten dreamview OLYMPUS athenaweb Dreamview investeringsenveloppe Interne kredietaanpassing budgetwijziging

beleidsrapporten beleidsvelden beleidsitems autofinancieringsmarge Gecumuleerd budgettair resultaat Bestemde gelden Budgettaire entiteit actieplannen verbinteniskredieten (prioritaire) beleidsdoelstellingen transactiekredieten investeringsenveloppes beleidsdomeinen Mercurius budgetcode Acties actieplannen Financieel evenwicht beheersbudgetten kostenplaatsen subkostenplaatsen managementrapporten beheersrapporten dreamview OLYMPUS athenaweb Dreamview investeringsenveloppe Analytische rapporten Interne kredietaanpassing budgetwijziging

beleidsrapporten beleidsvelden beleidsitems autofinancieringsmarge Gecumuleerd budgettair resultaat Bestemde gelden Budgettaire entiteit actieplannen verbinteniskredieten (prioritaire) beleidsdoelstellingen transactiekredieten investeringsenveloppes beleidsdomeinen Mercurius budgetcode Acties actieplannen Financieel evenwicht beheersbudgetten kostenplaatsen subkostenplaatsen managementrapporten beheersrapporten dreamview OLYMPUS athenaweb Dreamview investeringsenveloppe Interne kredietaanpassing budgetwijziging

beleidsrapporten beleidsvelden beleidsitems autofinancieringsmarge Gecumuleerd budgettair resultaat Bestemde gelden Budgettaire entiteit actieplannen verbinteniskredieten (prioritaire) beleidsdoelstellingen transactiekredieten investeringsenveloppes beleidsdomeinen Mercurius budgetcode Acties actieplannen Financieel evenwicht beheersbudgetten kostenplaatsen subkostenplaatsen managementrapporten beheersrapporten dreamview OLYMPUS athenaweb Dreamview investeringsenveloppe Interne kredietaanpassing budgetwijziging

beleidsrapporten beleidsvelden beleidsitems autofinancieringsmarge Gecumuleerd budgettair resultaat Bestemde gelden Budgettaire entiteit actieplannen verbinteniskredieten (prioritaire) beleidsdoelstellingen transactiekredieten investeringsenveloppes beleidsdomeinen Mercurius budgetcode Acties actieplannen Financieel evenwicht beheersbudgetten kostenplaatsen subkostenplaatsen managementrapporten beheersrapporten dreamview OLYMPUS athenaweb Dreamview investeringsenveloppe Interne kredietaanpassing budgetwijziging

SECTORMANAGER en/of (HOOFD)BUDGETHOUDER TAKEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN: 1.OPMAAK MEERJARENPLAN ( ) 1.OPMAAK BEHEERSBUDGET (passend in het MJP) BUDGECODES (JJ/BD/BV/KP/BI/ + ACTIE) 3.UITVOERING EN OPVOLGING uitvoering en opvolging acties goedkeuring uitgavenbudgetcode interne kredietaanpassingen 4.RAPPORTERINGBEHEERSREKENING

ÉCHT GEEN VRAGEN..???....