@jochanantweets Jochanan Eynikel content leader mensgericht ondernemen ETION 29 02 2016 De toekomst van ondernemen is waardengedreven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Onze kernwaarden.
Studievoormiddag HR-netwerk Vlaamse Overheid
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Kwaliteitszorg als meerwaarde
1. Binnen de zorg kenden we de voorbije decennia een uitbouw van relatief goed gesubsidieerde diensten en organisaties, en dit heeft geleid tot - de uitbouw.
Nationaal Innovatie Event
Van visie naar actie.
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Visie & Strategie.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Naar een optimaal HR - beleid
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Waarden & organisatiecultuur
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
Embedded Librarianship
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Bepaal jouw (voor)waarden
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
persoonlijk professioneel prettig
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Persoonlijk Leiderschap
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
JAN HOLSAPPEL.
Werken met plezier en goed presteren
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

@jochanantweets Jochanan Eynikel content leader mensgericht ondernemen ETION De toekomst van ondernemen is waardengedreven

8/10 Organisaties besteden naar eigen zeggen aandacht aan Bron: ETION waardenrapport

Waardengedreven ondernemen 1.Waarom waarden? Bedrijf in veranderende omgeving 2.Wat? Organisatiewaarden als kompas 3.Hoe? Waarden voorbij de 3

1. Bedrijf in veranderende omgeving

1. Ondernemen zonder grenzen Dunne grens: 1.tussen organisaties en hun omgeving (externe stakeholders) 2.tussen organisaties en individu (interne 5

1.1 Bedrijf-samenleving 3D invloed van digitalisering, duurzaamheid en democratisering

7 Intrinsieke motivatie voor duurzaamheid Bron: McKinsey Survey 2014

Digitalisering

Effect: Ruime toegang tot informatie Snelle verspreiding van informatie Toenemende innovatiekracht (en concurrentie) van omgeving

Toenemende innovatiekracht van omgeving 10 Bron: Forrester Research

‘Stakeholders expected to have greatest effect on company’s value, next 3-5 years’ Bron: McKinsey Global Survey 2012 Democratisering van stakeholderinvloed

Empowerde burgers, mondige consumenten

Ondernemen zonder grenzen: grensvertroebeling 1.tussen organisaties en hun omgeving 2.tussen individu en 16

Mens en organisatie Moeder waarom werken, wij? 17 Bron: Randstad

ZIJN DOEN IKWIJ PERSOON, WAARDEN, TALENTEN, PASSIE PERSOON, WAARDEN, TALENTEN, PASSIE JOB, ROL, BIJDRAGE JOB, ROL, BIJDRAGE ORGANISATIE- CULTUUR, VISIE, WAARDEN ORGANISATIE- CULTUUR, VISIE, WAARDEN COLLECTIEVE DOELEN & RESULTAAT COLLECTIEVE DOELEN & RESULTAAT energie trots loyauteit vertrouwen Zinvol werk =

19 Toenemende invloed mens en maatschappij => integrale kijk op ondernemen -holistische waardecreatie voor mens, bedrijf en samenleving -waarden als

2. Waarden als kompas

21 Bron: ETION waardenrapport

Waarom Bron: ETION waardenrapport

Waarden als kompas: Missie: klanten blij maken (alles voor een glimlach) Acties: -humor op de verpakking -Levering op zondag -CEO ad Sinterim -Vriendschappelijke omgang met klant en collega’s -Intern ondernemerschap Waarden als merkvizier: -Verwondering -Flexibiliteit -Eigenzinnigheid -Vriendschap -Gewoon, doen 23

Shared values strategie structuur systemen staf sleutel- proposities stijl van leiderschap Bron: naar McKinsey 1981 Waarden als 24

kracht, besluitvaardigheid, moed, actie & resultaat, daadkracht, verantwoordelijkheid, assertiviteit, doeltreffendheid, doorzetting, … kwaliteit, professionaliteit, afstemming, efficiëntie, inzicht, waarheid, juistheid, veiligheid, structuur, orde, houvast, duidelijkheid, voorspelbaarheid, … innovatie, originaliteit, creativiteit, flexibiliteit, toekomstgerichtheid,, ontwikkelen, kansen grijpen, openheid, optimisme, … steun, integriteit, solidariteit, loyauteit, respect, harmonie, vriendelijkheid, vertrouwen relatie, rechtvaardigheid, fair play, verbondenheid, mededogen … RATIO GEVOEL NAAR BINNEN NAAR BUITEN De ene waarde is de andere 25

kracht, moed, daadkracht, besluitvaardigheid, actie & resultaat,, verantwoordelijkheid, assertiviteit, doeltreffendheid, doorzetting, … kwaliteit, professionaliteit, afstemming, efficiëntie, inzicht, waarheid, juistheid, veiligheid, structuur, orde, houvast, duidelijkheid, voorspelbaarheid, … innovatie, originaliteit,, flexibiliteit, creativiteit, toekomstgerichtheid,, ontwikkelen, kansen grijpen, optimisme, openheid… steun, integriteit, solidariteit, loyauteit, respect, harmonie, vriendelijkheid, vertrouwen relatie, rechtvaardigheid, fair play, verbondenheid, mededogen … RATIO GEVOEL NAAR BINNEN NAAR BUITEN De ene waarde is de andere 26 daadkracht wendbaarheid openheid vertrouwen

Organisaties met een sterk blauwe energie: -Werkomgeving = (zeer) geformaliseerd en gestructureerd. -Focus = stabiliteit, efficiëntie en een vlot draaiend systeem. -Systeem = procedures, formele regels en ‘policies’ houden de organisatie bij elkaar -Succes = correcte levering, goede planning, lage kosten Organisaties met een sterk blauwe energie: -Werkomgeving = (zeer) geformaliseerd en gestructureerd. -Focus = stabiliteit, efficiëntie en een vlot draaiend systeem. -Systeem = procedures, formele regels en ‘policies’ houden de organisatie bij elkaar -Succes = correcte levering, goede planning, lage 27

Organisaties met een sterk groene energie -Werkomgeving = gemoedelijk en familiaal, mensen delen veel over zichzelf -Focus: vertrouwen, cohesie en integriteit -Systeem = samenhang door loyauteit, traditie en betrokkenheid. Beslissingen door dialoog, participatie en consensus -Succes = bieden wat mensen nodig hebben (klanten en medewerkers!). Organisaties met een sterk groene energie -Werkomgeving = gemoedelijk en familiaal, mensen delen veel over zichzelf -Focus: vertrouwen, cohesie en integriteit -Systeem = samenhang door loyauteit, traditie en betrokkenheid. Beslissingen door dialoog, participatie en consensus -Succes = bieden wat mensen nodig hebben (klanten en 28

Organisaties met een sterk rode energie -Werkomgeving = (heel) resultaatgedreven, competitief, lat hoog leggen -Focus = winnen en dingen gedaan krijgen -Systeem = halen van KPI’s is de lijm van de organisatie -Succes = groei, toename van marktaandeel, de concurrentie verslaan, meetbare doelen bereiken Organisaties met een sterk rode energie -Werkomgeving = (heel) resultaatgedreven, competitief, lat hoog leggen -Focus = winnen en dingen gedaan krijgen -Systeem = halen van KPI’s is de lijm van de organisatie -Succes = groei, toename van marktaandeel, de concurrentie verslaan, meetbare doelen 29

Organisaties met een sterk gele energie -Werkomgeving = inspirerend, creatief en dynamisch. Mensen gestimuleerd om risico te nemen. -Systeem = Cohesie door gezamenlijk ‘commitment’ aan vernieuwing en ontwikkeling -Focus = nieuwe wegen ontdekken, toekomstige opportuniteiten zien -Succes = uniek en anders zijn Organisaties met een sterk gele energie -Werkomgeving = inspirerend, creatief en dynamisch. Mensen gestimuleerd om risico te nemen. -Systeem = Cohesie door gezamenlijk ‘commitment’ aan vernieuwing en ontwikkeling -Focus = nieuwe wegen ontdekken, toekomstige opportuniteiten zien -Succes = uniek en anders 30

Familiale cultuur Geformali- seerde cultuur Prestatie cultuur Creatieve cultuur Risico: starheid Risico: besluitloosheid Risico: drammerigheid Risico: Waarden kleuren je organisatie 31

3. Waarden voorbij de woorden

Commitment top Leidende waarden vandaag Coherent waardengeheel Draagvlak Voortgang meten Ondersteuning en sturing Ondersteuning en sturing Rapporteren Toepassing Continu verbeteren INITIATIE UITVOERING BORGING Waarden voorbij de Woorden Bron: ETION beleidsnota 56, 33

Bron: Ketchum Leadership Monitor Commitment aan de top Bedrijven veranderen als mensen veranderen, Mensen veranderen niet als de top niet verandert. Is het bedrijf hier klaar INITIATIE 34

2. Leidende cultuur vandaag in beeld brengen Wat telt vandaag? Wat is vandaag bepalend bij beslissingen? Hoe gaan we vandaag met elkaar en onze klanten om? Willen we dit INITIATIE 35

3. Ontwerp coherent waardengeheel Wat willen we dat telt? Wat is de bestaansreden van onze onderneming en wat draagt hiertoe bij? Hoe gaan we vandaag met elkaar en onze klanten om? Missie & visie Waarden INITIATIE 36

4. Creëer draagvlak voor de waarden Engage, engage, engage Ruimte voor nieuwe ideeën die waarden concreet maken Zoek raakvlakken tussen organisatiewaarden en ieders UITVOERING 37

5. Richting en ondersteuning Compliance vs. stimulans: naleven waar nodig, stimuleren waar het kan Regels: eenduidig maar beperkt Waarden: veelzijdig maar UITVOERING 38

6. Integratie in processen & systemen Integratie in communicatiebeleid, evaluatiecriteria, aanwervingen, verloning, UITVOERING 39

oktober 2015Waardenrapport40 Toepassing van

7. Meet de vooruitgang In welke mate leven de waarden in onze organisatie? Omzet waarden in KPI’s indien mogelijk en wenselijk vb. ondernemerschap => aantal nieuwe BORGING 41

8. Rapporteer Walk the talk en talk the walk. Integratie in jaarverslagen, communicatie, sociale media, … Durf ook fouten toe te BORGING 42

9. Continu verbeteren Waardengedreven ondernemen toont zich in omgang met imperfectie Kiezen = jezelf tonen Zet doelen voor nieuwe BORGING 43

Commitment top Leidende waarden vandaag Coherent waardengeheel Draagvlak Voortgang meten Ondersteuning en sturing Ondersteuning en sturing Rapporteren Toepassing Continu verbeteren INITIATIE UITVOERING BORGING Waarden voorbij de 44 Bron: ETION beleidsnota 56, 2012

Meer weten? Jochanan Eynikel content leader mensgericht ondernemen ETION jochanantweets 45 ETION workshops Waarden en Strategie Werken aan je bedrijfscultuur Verbindend Leiderschap Toekomstdenken Stakeholderengagement … Zie: