OMGAAN MET LIJDEN VANUIT SCHRIFT EN THEOLOGIE HDGI-Gent, 2007 PRESENTATIE 8 “IN DE SCHOOL VAN HET LIJDEN”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OMGAAN MET LIJDEN VANUIT SCHRIFT EN THEOLOGIE
Advertisements

Psalm 119 : 10, Ik zoek U met mijn ganse hart, laat mij niet van uw geboden afdwalen.
Evangelische Kerk Sint-Niklaas - 16 maart Cécil Van Maelsaeke
Welkom op TOV! Bekering.
De les van de graankorrel
“Het is allemaal toch maar gedoe”
Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
Waarom stierf Jezus aan het kruis?
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Hoe kun je Geloven? 1.
De christelijke boodschap
Welkom.
WIJZE SPREUKEN !.
Dit sprak Jezus Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. (Joh.17:3) Meent niet,
Welkom WELKOM. 'Sterven is het uitdoven van een lamp, niet de vernietiging van het licht.'
24 januari 2013 bijbelstudie nr. 4 Vanaf hoofdstuk 2:1.
1 En ik, broeders, kon niet tot u spreken als tot geestelijke mensen, maar slechts als tot vleselijke, nog onmondigen in Christus. 1Korinthe 3.
Paulus' brief aan de Kolossers (4).
Welkom in deze kerkdienst
Het is volbracht … Tegen zombies & plaaggeesten ! - VYA 18 mei
Godsdienst 1.
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
Welkom op TOV!.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
1. Jezus verhoogd Aan Gods rechterhand
GOED NIEUWS.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
OMGAAN MET LIJDEN VANUIT SCHRIFT EN THEOLOGIE
Geldermalsen  (Jezus)”…. gij zult mijn getuigen zijn ……………tot het uiterste der aarde.  “GETUIGE”: Delen wat God heeft gedaan in mijn leven.
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Welkom op TOV!.
Met handen en voeten geloven 1
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Gewoon de Bijbel? 19 oktober 2014 Urk.
‘Als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Woord van Leven Juli 2014.
Preek Jakobus 2:
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Zingen Vers 1 Heer Jezus duizend vragen, te veel op mee te dragen:
Bid mee, help mee en geef!.
Bid mee, help mee en geef!. Zuid-Afrika lijdt… Armoede, gebroken gezinnen en taboes rond aids ontwrichten de samenleving. Zuid-Afrika: veel gebroken gezinnen.
Preek 1 Koningen 16: :16 Elia op de Horeb Grieks orthodox icoon.
Welkom in deze kerkdienst
“de liefde van God”.
De doop in de Heilige Geest
Op hoop van zegen of vol verwachting klopt ons hart?
God liefhebben boven alles En je naaste als jezelf?!
Abba, Vader Geen veroordeling meer! Geen veroordeling?? Maar er is toch zoveel kwaad in de wereld?
Mahatma Gandhi,
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
‘t Veerlicht Raamsdonksveer Hoe staat het er voor …in je leven? …….in je relatie met God? Welke emotie reflekteert jouw geloofs- leven het.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Na de Ontmoeting … Weer naar buiten Pinkstergemeente De Schuilplaats Spijkenisse, 17 januari c Na het bidden/ 1 van.
In deze dienst zal Ds. A.P. Feijen voorgaan Na de zegen zingen we Ps. 33: 3, 4 Schriftlezing: Luk. 12: 1 – 7 Tekst: Zondag 9.
10 april 2016 Zoetermeer. Matteüs Maar Hij antwoordde hun en zeide: Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken.
1 Pinksteren De Heilige Geest als onderpand. 2 Wie immers van de mensen weet wat er in de mens omgaat? Alleen de geest van de mens die in hem is! Zo ook.
Teleurgesteld in mensen Teleurgesteld in God Teleurgesteld in zichzelf  
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Leerdienst thema 2 ‘Christen zijn: naar Christus toe bewegen’ 1 Thema 2: Christen worden, christen zijn christen blijven Wat is christen zijn ? 1.Duidelijke.
Transcript van de presentatie:

OMGAAN MET LIJDEN VANUIT SCHRIFT EN THEOLOGIE HDGI-Gent, 2007 PRESENTATIE 8 “IN DE SCHOOL VAN HET LIJDEN”

1.‘WEERLOZE OVERMACHT’? Zoekrichting in de hedendaagse theologie 2.“IN DE SCHOOL VAN HET LIJDEN” Grondhoudingen in het lijden Elementen van een spiritualiteit in het lijden

THEOLOGISCHE KLIMAATSVERANDERING

aandacht niet zozeer naar de (goddelijke?) oorsprong van het lijden, wel naar de goddelijke respons op het lijden God wil het lijden niet, maar blijft niet onverschillig (a-pathisch) en lijdt mee (sym- pathisch)

THEOLOGISCHE KLIMAATSVERANDERING “Het religieuze in de mens verwijst hem in zijn nood naar Gods macht in de wereld, God is de deus ex machina. De bijbel verwijst de mens naar Gods onmacht en lijden, alleen de lijdende God kan helpen.” Dietrich Bonhoeffer, 16 juli 1944

THEOLOGISCHE KLIMAATSVERANDERING “Religie” voor B., is gericht op : een andere wereld individuele zieleheil enkel op de binnenkamer God als ‘deus ex machina’ het zoeken naar een bevoorrechte plaats Het ‘onmondig’ houden van de moderne mens

THEOLOGISCHE KLIMAATSVERANDERING “Ik heb de laatste jaren steeds meer de diepe aardsheid van het christendom leren doorgronden. De christen is geen homo religiosis maar gewoon een mens, zoals Jezus mens was. Niet de vlakke, banale aardsheid van rationalisten, bedrijvigen, gemakzuchtigen of wellustelingen,… Dietrich Bonhoeffer, 21 juli 1944

THEOLOGISCHE KLIMAATSVERANDERING … maar de diepe, gedisciplineerde aardsheid doortrokken van het besef van dood en opstanding. (…) Je leert pas geloven als je midden in de aardsheid van dit leven staat; (…) als je aards leeft, dus met alle taken en problemen, successen en mislukkingen, met alle ervaringen en twijfels … Dietrich Bonhoeffer, 21 juli 1944

THEOLOGISCHE KLIMAATSVERANDERING … dan geef je je helemaal over aan God, dan neem je niet meer je eigen lijden, maar Gods lijden in de wereld au sérieux, dan waak je met Christus in Ghetsemane. Dat is, meen ik, geloof ik ‘metanoia’ ; zo word je een mens, een christen.” Dietrich Bonhoeffer, 21 juli 1944

WEERLOZE OVERMACHT Een machteloze God? “Een God die alleen mee-lijdt met ons, laat het laatste en definitieve woord aan het kwaad en het lijden.”

WEERLOZE OVERMACHT Gods almacht?  spreken over God is altijd verwijzend en vooruitgrijpend…  ‘almacht’ in de bijbel? “De geschiedenis van God met Israël als de geschiedenis van een God die zijn plannen ziet mislukken…”  “Machtsafstand” – schepping

WEERLOZE OVERMACHT Weerloosheid “Ik spreek liever niet van onmacht of machteloosheid van God, maar van zijn weerloosheid, omdat macht en onmacht elkaar tegenspreken, terwijl ‘weerloosheid’ niet per se Gods macht hoeft tegen te spreken. Uit ervaring weten we immers dat wie zich kwetsbaar opstelt het kwade wel eens kan ontwapenen.”  in het kruis  in de navolging van Jezus  in de prediking en de verkondiging

WEERLOZE OVERMACHT Overmacht : “zijn plan met de wereld zal slagen” Weerloze overmacht (“macht van de liefde”) “Als we op Gods weerloosheid in de wereld letten, zouden we die bijna onmacht noemen. En als we op zijn overmacht in de wereld letten, zouden we die bijna almacht noemen.”

WEERLOZE OVERMACHT “Wanneer Gods volledige transcendentie ten opzichte van het lijden wordt benadrukt, stoten we op een onberoerde God die niet geraakt wordt door het lijden. Wanneer we Gods immanentie of betrokkenheid op het lijden benadrukken, stoten we op een mede-lijdende God die echter een onmachtige ‘god’ en dus geen God blijkt te zijn.”

WEERLOZE OVERMACHT Een mede-lijdende God die ons draagt doorheen het lijden “In de woestijn hebt gij ervaren hoe de HEER uw God u gedragen heeft zoals een vader zijn kind draagt, heel de lange tocht.” Dt 1,31

IN DE SCHOOL VAN HET LIJDEN GRONDHOUDINGEN ELEMENTEN VAN SPIRITUALITEIT

Pinksteren 1944 “Stilaan leer je afstand nemen van wat je leven bedreigt; nee, ‘afstand nemen’ klinkt te negatief, te uitdrukkelijk, te stoïcijns; je zou beter kunnen zeggen: die bedreigingen iedere dag neem je op in het geheel van je leven.

Pinksteren 1944 Ik merk hier steeds weer dat zo weinig mensen in staat zijn met meerdere dingen tegelijk te leven. Komen er vliegtuigen dan zijn ze louter angst, is er iets lekkers dan zijn ze puur begeerte, loopt iets anders dan ze hoopten, dan zijn ze enkel wanhoop, lukt iets dn zien ze niets anders meer. Ze zijn blind voor de volheid van het leven en de totaliteit van hun eigen bestaan. Het objectieve en subjectieve, alles valt uiteen in brokstukken. (…)

Pinksteren 1944 Het christendom daarentegen plaatst ons in verschillende dimensies van het leven tegelijk. In zekere zin dragen wij God en de hele wereld in ons. Wij wenen met wie wenen en zijn tegelijk blij met hen die blij zijn. Wij vrezen voor ons leven en kunnen toch die dingen niet vergeten, die veel belangrijker voor ons zijn dan ons eigen leven (…)

Pinksteren 1944 Als er bijvoorbeeld alarm is en je laat je niet volkomen absorberen door zorg om eigen veiligheid maar probeert een sfeer van rust te scheppen, dan wordt de situatie volkomen anders; dan wordt het leven niet gereduceerd tot één enkele dimensie, het blijft meer dimensioneel-polyfoon. Wat een bevrijding, dat je denken kunt en denkend het meerdimensionele van je leven kunt bewaren. Als de mensen hier doodsbang wachten op een aanval, breng ik altijd te berde dat voor een kleine stad zo’n aanval nog veel erger zou zijn; dat is bijna een vast patroon geworden. (…)

Pinksteren 1944 We moeten de mensen bevrijden van één-baans denken; dit is een ‘voorbereiding’, een ‘voorwaarde’ voor geloof. Maar toch kan alleen het geloof zelf ons in staat stellen meerdimensionaal te leven en dit pinksterfeest te vieren ondanks alarm.”

Verzet en overgave Loutering (Mens)waardigheid in het lijden Met ons lijden naar God gaan

Psalm 73 : “Ja, God is wél goed voor ons, voor een mens die is gelouterd.”