De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

STAP 8.  Waarom een strategiekeuze maken  Waarom het strategieplan beperken tot één enkele pagina  Hoe ontwikkel je een 1-pagina strategieplan  De.

Verwante presentaties


Presentatie over: "STAP 8.  Waarom een strategiekeuze maken  Waarom het strategieplan beperken tot één enkele pagina  Hoe ontwikkel je een 1-pagina strategieplan  De."— Transcript van de presentatie:

1 STAP 8

2  Waarom een strategiekeuze maken  Waarom het strategieplan beperken tot één enkele pagina  Hoe ontwikkel je een 1-pagina strategieplan  De opbouw van het strategieplan Visie Doelstellingen Strategiekeuzes Projectkeuzes  De drie grote strategieopties  Uitleg Kotler

3  Een goed strategieplan geeft duidelijk aan waar je naartoe wilt met je bedrijf, wat je wil bereiken en welke strategieën en projecten nodig zijn om je doelstelling te bereiken

4  Wie het niet kort en bondig kan zeggen, heeft de zaken meestal onvoldoende doordacht of uitgeklaard  De 1-pagina aanpak is doeltreffend door zijn verschillende redenen 1 drastische keuzes 2. Concentratie op de hoofdzaken 3. je ideeën kort,duidelijk en ondubbelzinnig te formuleren

5

6 Visie  Doelstellingen  Strategiekeuzes  Projectkeuzes

7  De visie: 1. kort en helder  wat het bedrijf hoopt te bereiken 2. beperken tot twee a drie zinnen  Missie: 1. bedrijf wat het bedrijf in de toekomst wilt doen 2. wat is je kernactiviteit? 3. je doelgroepen? 4. toegevoegde waarde 5.waarden en overtuigingen  bedrijfsaanpak 6. beperken tot vier a vijf zinnen

8  Kwantitatieve doelstelling 1. worden in cijfers uitgedrukt  omzetgroei, winstgevendheid of klantentevredenheid  Kwalitatieve doelstelling 1. worden uitgedrukt in woorden

9  Voorbeeld  Strategie : de brutomarge van productgroep X verhogen van 35% tot 50% in 3jaar tijd  Project: lagere aankoopprijzen of nieuwe leveranciers selecteren ( aankoopprijs – 10% vanaf 2 jaar) Jaarlijkse prijsstijging of indexaanpassing doorvoeren Verkoopprijzen elke jaar gemiddeld +2%

10  Kies duidelijke strategische richting doe wil uitgaan met je bedrijf  Visie kan uit de inspiratie komen van bouwstenen (stap 7)  Gebruik heldere taal  Bepaal meetpunten

11  Prijsgericht (operational excellence)  Productgericht (product innovation)  Klantgericht (customer intimacy)

12  Lage prijzen  Lage kosten  Betrouwbare diensten en producten leveren tegen scherpe prijzen  Met een minimum aan ongemak aan klanten  Voorbeeld : Aldi

13  Unieke producten en diensten aanbieden  Sterk in productinnovatie en merkmarketing  Vernieuwing  De beste producten en diensten leveren door product vernieuwing ondersteund met een sterke marketing Voorbeeld: Apple

14  De klant staat centraal  Bekijken van klanten behoefte en wensen  Beter dan concurrenten  Klanten verassen en verwennen  Streven naar lange termijnrelaties  Voorbeeld: coca cola  Ze spelen hard in gevoelens

15  Waar situeer je Kotler's productiegerichte en verkoopgerichte aanpak?


Download ppt "STAP 8.  Waarom een strategiekeuze maken  Waarom het strategieplan beperken tot één enkele pagina  Hoe ontwikkel je een 1-pagina strategieplan  De."

Verwante presentaties


Ads door Google