De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui

2 Programma Terugblik Theorie Observatie/interviewlijst afsluiten

3 Onderzoek 8e Oriënteren Richten Plannen Verzamelen Analyseren en concluderen Rapporteren en presenteren Cyclus voor praktijkonderzoek

4 Onderzoek 8e Onderzoeksvraag? Welke aansprekende taalactiviteiten waarbij ouders betrokken worden, kunnen ingezet worden tijdens het Nationale voorleesontbijt 21 januari 2015 bij kinderen uit groep X van Basisschool Y? Deelvragen? Hoe verloopt de taalontwikkeling van kinderen leeftijd x? Wat is het huidige aanbod taalonderwijs groep x basisschool y? Wat zijn de interesses en behoeftes op het gebied van taal van kinderen groep x basisschool y? Wat is het taalniveau van de kinderen groep x school y? Welke activiteiten zijn er voor kinderen leeftijd / taalniveau x? Welke taalactiviteiten sluiten aan bij de interesses en behoeften van kinderen groep x basisschool y? Op welke wijze kunnen ouders betrokken worden in de uitvoering van de activiteit?

5 Onderzoek 8e Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies Data reductie: van alle data de hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden, kernachtig die info weergeven die nodig is voor beantwoording deelvraag

6 Onderzoek 8e Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies Voorgestructureerde data: Bijv. data vanuit gestructureerd observatie schema -Aantallen berekenen, mogelijk percentages, gemiddelden (ook: mediaan of sd) in een tabel of grafiek weergeven -Mogelijk gecombineerde gegevens? -Schaalgegevens omzetten in getallen

7 Onderzoek 8e Activiteit / tijdstip 1 Activiteit / tijdstip 2 Activiteit / tijdstip 3 Aantal kinderen dat oplet Percentage kinderen dat oplet 75%50%25% Tabel 1 Oplettende kinderen tijdens de activiteiten / tijdstippen

8 Onderzoek 8e

9

10 Activiteit 1Activiteit 2Activiteit 3 Hoeveel tijd besteed het kind aan opletten 3 minuten6 minuten8 minuten Percentage van de tijd duur activiteit 25%50% Tabel 1 Opletten van kind tijdens de activiteiten

11 Onderzoek 8e

12 Gemiddelde Mediaan Standaardafwijking JongensMeisjes Jongensmeisjes JongensMeisjes Score woordenschat M33940,740,541,56,93,3 Tabel 1 Woordenschat jongens (n = 8) en meisjes (n = 12) groep x school x

13 Onderzoek 8e Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies Minder gestructureerde data: Bijv. data vanuit minder gestructureerde observatie of interview -Niet makkelijk in getallen uit te drukken -Open vragen -Tekstfragmenten

14 Onderzoek 8e Tekstfragment 1 Ik merk dat kinderen het leuk vinden als ik voorlees, maar dan wel met gekke stemmetjes en geluiden erbij Werkvorm: beeldend maken van verhaal / uitbeelden Humor is sowieso belangrijk, en je moet ze ook een beetje verassen, ik heb een keer een heksenmuts opgezet bij een verhaaltje over een heks Werkvorm: grappig maken van verhaal Werkvorm: beeldend maken van verhaal / uitbeelden

15 Onderzoek 8e Resp 1Resp 2Resp 3Bevindingen Humor --Grapjes maken Een docent noemt grapjes maken als manier om de kinderen te betrekken. Uitbeelden Gekke stemmetjes Hoeden, maskers e.d Handpoppen Qua uitbeelden noemen de docenten gekke stemmetjes als manieren om kinderen te betrekken; daarnaast noemt een docent ook hoeden, maskers e.d. en handpoppen.

16 Onderzoek 8e Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies -In je conclusies beantwoord je de deelvragen -Conclusies trek je op basis van je analyseresultaten (combinatie mogelijk uit documenten, observaties, interviews) -Geen nieuwe informatie of bevindingen in conclusies

17 Onderzoek 8e Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies -Opdracht: Maak een analyse van de verzamelde data (observatie plus interview) Beschrijf vervolgens antwoorden op de deelvragen die aansluiten bij deze analyseresultaten

18 Onderzoek 8e Hoe zijn de observaties en interviews gegaan?

19 Onderzoek 8e Volgende keer: We maken de start met het beantwoorden van deze deelvragen: Hoe verloopt de taalontwikkeling van kinderen leeftijd x? Wat is het huidige aanbod taalonderwijs groep x basisschool y? Wat zijn de interesses en behoeftes op het gebied van taal van kinderen groep x basisschool y? Wat is het taalniveau van de kinderen groep x school y? Welke activiteiten zijn er voor kinderen leeftijd / taalniveau x? Welke taalactiviteiten sluiten aan bij de interesses en behoeften van kinderen groep x basisschool y? Op welke wijze kunnen ouders betrokken worden in de uitvoering van de activiteit? Zoek literatuur over hoe taalontwikkeling bij kinderen te stimuleren is, neem dit mee naar de les


Download ppt "Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui."

Verwante presentaties


Ads door Google