De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1."— Transcript van de presentatie:

1 Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1

2 Kernactiviteiten van praktijkonderzoek

3 Programma Wanneer observeren Hoe observeren Jullie observatieopdracht Volgende keer Annie MG Schmidt

4 Wanneer ga je observeren? Of observatie de juiste dataverzamelingsmethode is hangt af van de ONDERZOEKSVRAAG Ga je BESCHRIJVEN, VERGELIJKEN of EVALUEREN dan kan je observeren gebruiken als een van de dataverzamelingstechnieken

5 Observatie ja of nee? Hieronder staan een aantal onderzoeksvragen. Welke van de vragen kan je beantwoorden met observeren? Is de vraag beschrijvend, vergelijkend of evaluerend? Hoe zichtbaar zijn de pedagogische uitgangspunten van de school tijdens het buitenspelen? Zijn de kinderen bij BSO x vrolijker dan bij BSO y? Leggen de ouders makkelijker onderling contact na de georganiseerde ouderactiviteiten? Wat verstaat Hockeyclub onder een goed pedagogisch klimaat? Wat is bepalend voor de kwaliteit van de interactie tussen kind en (mede)opvoeder? Waarom lukt het school X niet om ouders meer te betrekken bij de taalontwikkeling van hun kinderen?

6 Wie, wat en hoe observeer je? Wie, wat en je observeert wordt bepaald door je ONDERZOEKSVRAAG Zijn de kinderen bij BSO x vrolijker dan bij BSO y? Welk OBSERVATIEDOEL komt voort uit de onderzoeksvraag, m.a.w. welke informatie moet de observatie opleveren? Het doel is om te bepalen hoe vrolijk de kinderen zijn op BSO x en op BSO y. Als je de kinderen observeert let je dus op gedrag dat duidt op vrolijkheid, zoals Wie: kinderen op BSO x en y Wat: gedrag dat duidt op vrolijkheid Hoe: ???

7 HOE OBSERVEER JE? Eenmalig of vaker? Participerend of niet-participerend? Direct of indirect? Meer of minder gestructureerd Waar zou je voor kiezen?

8 Jullie observatieopdracht Voer een observatie uit naar: DE KWALITEIT VAN DE INTERACTIE TUSSEN KIND EN OPVOEDER Observatiedoel? Wat? Wie? Hoe?

9 OPERATIONALISEREN Welke begrippen in de opdracht moeten geoperationaliseerd worden? Interactie Opvoeder Kind Kwaliteit (in relatie tot interacties tussen kind en opvoeder)

10 OPERATIONALISEREN OPDRACHT: Lees met je groepje de uitgedeelde tekst door en schrijf op wat je daarin hebt kunnen vinden over: - de kwaliteit van interacties tussen kinderen en (mede)opvoeders Denk aan: - Wat bepaald de kwaliteit van de interactie? - Waar moet een mede-opvoeder op letten bij de interactie met een kind? - Waarom is de kwaliteit van interacties belangrijk?

11 Vooruitblik Zoek literatuur over het onderwerp dat je wilt observeren en dat je help bij het operationaliseren van observatieonderwerp Maak jouw observatieformulier af (zie H 6 Van der Donk en Van Lanen) en neem mee naar de les Wie was Annie MG Schmidt


Download ppt "Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1."

Verwante presentaties


Ads door Google