De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar."— Transcript van de presentatie:

1 Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar.

2

3 Inhoud bijeenkomst 1 Praktische zaken Het doen van onderzoek Oriënteren op eigen onderzoeksonderwerp

4 Afspraken AOS-MB – schoolleiding - docent Onderwerpen (afstemming, samenwerking) Boek: Praktijkonderzoek in de school (Van der Donk en Van Lanen) Een lesvrije middag Begeleiding vanuit Tilburg University Toegang tot digitale bibliotheek Tilburg University Bibliotheekinstructie op Tilburg University Afspraken in een overeenkomst

5 Aanpak/organisatie/begeleiding Vaste middag Bijeenkomsten van 14:00 tot 16:00 uur Afwisselend groepsbijeenkomsten en spreekuren Groepsbijeenkomsten: scholing en intervisie Voor het spreekuur maak je een afspraak Van onderzoeksplan tot presentatie in een schooljaar De website van het docentonderzoek binnen de AOSwebsite van het docentonderzoek

6 Wat wordt er van je verwacht? Uitvoering van een onderzoek Bijwonen van en samenwerken in groepsbijeenkomsten Inplannen spreekuren Enkele keren overleg met directie/sectie over onderzoek Deelname aan onderzoek (UTwente & RU Nijmegen) Onderzoeksplan (december 2015) Gegevens verzamelen (januari – april 2016) Presentatie van het onderzoek (juni 2016) Onderzoeksverslag (juni 2016) Artikel in Script!Script!

7 Wat is praktijkonderzoek? Onderzoek dat wordt uitgevoerd door docenten en studenten (leraren-in-opleiding), waarbij op systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden verkregen worden op vragen die ontstaan in de eigen onderwijspraktijk en gericht zijn op verbetering van deze praktijk. (van der Donk & van Lanen, 2010)

8 De onderzoekscyclus

9 De onderzoekende leraar

10 Fasen in onderzoek Probleemverkenning & Verkennend literatuuronderzoek Bijeenkomst 1-2 Formulering onderzoeksvraag & Verdiepend literatuuronderzoek Bijeenkomst 3-5 Onderzoeksplan besprekenBijeenkomst 6 (keuze) OnderzoeksmethodeBijeenkomst 7-8 Gegevens verzamelenBijeenkomst 9 Analyseren en concluderenBijeenkomst Rapporteren en implementerenBijeenkomst 12 - …

11 Fasen in onderzoek: Handboek Probleemverkenning & Verkennend literatuuronderzoek Oriënteren (H3) Formulering onderzoeksdoel en vraag & Verdiepend literatuuronderzoek Richten (H4) Onderzoeksplan besprekenPlannen (H5) (keuze) OnderzoeksmethodePlannen (H5), Verzamelen (H6) Gegevens verzamelenVerzamelen (H6) Analyseren en concluderenAnalyseren en concluderen (H7), Ontwerpen en innoveren (H8) Rapporteren en implementerenRapporteren en presenteren (H9)

12 Inhoud onderzoeksverslag Titelpagina Voorwoord Inhoudsopgave Samenvatting Inleiding: aanleiding en context Bijeenkomst 1-2 Probleemstelling: Bijeenkomst 3-4 Praktijkprobleem, literatuuronderzoek en onderzoeksvraag Onderzoeksmethode / aanpakBijeenkomst 5-6 Resultaten Bijeenkomst 9-10 Conclusie(s) Bijeenkomst 11 Discussie / Vooruitblik / Evaluatie Geraadpleegde literatuur Bijlagen

13

14 Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar.

15 Handboek p.81: H2 oefening 5 Zoom in op je eigen schoolomgeving. In het kader van je onderzoek is het goed te weten wat wel en niet mogelijk is binnen je schoolorganisatie. Wat zijn stimulerende en beperkende factoren van jouw school als onderzoeksomgeving?

16 Formuleer: Wensen en verwachtingen over het traject AOS docentonderzoek Wat je hoopt te bereiken dit jaar: opbrengsten / doelen die je nastreeft Wat je hoopt te leren dit jaar: een leerdoel Verwachte valkuilen: Wat ga je lastig vinden? Sterke punten: Wat zal jou goed afgaan? Samenwerking: met wie en hoe? Binnen de eigen school, binnen de PLG?

17 Succesfactoren Duidelijkheid over positie onderzoek op school Intrinsieke motivatie (thema dat je echt boeit) Tijd en planning (wekelijks ritme) Relevantie, toepasbaarheid Relatie met competentieontwikkeling Positief leerklimaat: gesteund voelen Samenwerking Eigenaarschap: zelf en school Training en begeleiding Snelle resultaten (kleine, deelonderzoeken) Houd een logboek bij (documenteer alles)


Download ppt "Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar."

Verwante presentaties


Ads door Google