De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe 6 oktober 2010 Bas van Lanen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe 6 oktober 2010 Bas van Lanen."— Transcript van de presentatie:

1 Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe 6 oktober 2010 Bas van Lanen

2 Schoolontwikkeling Leren op de werkplek Leren van leerlingen Kloof met de wetenschap Status leraar Waarom praktijkonderzoek? Wet BIO Kwaliteitszorg

3 Kenmerken Praktijkonderzoek in de school is onderzoek dat wordt uitgevoerd door leraren, waarbij op een systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden verkregen worden op vragen die ontstaan in de eigen onderwijspraktijk en gericht zijn op verbetering van deze praktijk. Schoolcontext Reikwijdte Individueel of samen

4 Oriënteren Kiezen Verkennen Verbinden aan theorie Beschrijven Praktijkprobleem

5 Opdracht 1: Perspectiefwisseling Kies een praktijkprobleem ouders politicus kind

6 Richten Reikwijdte bepalen Onderzoeksdoel & onderzoeksvraag formuleren

7 Opdracht 2: Inzoomen & uitzoomen Hoe kan de zelfstandigheid van de leerlingen in de bovenbouwgroepen worden vergroot?

8 Plannen dataverzamelingsmethoden onderzoeksactiviteiten Onderzoeksplan Kiezen van randvoorwaarden Plannen van Vaststellen van

9 Opdracht 3: De route plannen Welke zoekstrategieën gebruiken leerlingen om informatie te vinden op het internet?

10 Verzamelen Bestuderen Bevragen Observeren Bezoeken Data verzamelen

11 Opdracht 4: vragen & stellingen Voel je je veilig in de klas? Ik vind het niet belangrijk dat er geen kluisjes op school zijn.  ja/nee De invoering van de nieuwe lesmethoden voor taal en rekenen zijn goed verlopen.  ja/nee Welke redenen zijn te bedenken voor de successen op het gebied van ouderparticipatie op school? Zoek de fout

12 Analyseren en concluderen Data Analyseresultaten Conclusies

13 Opdracht 5: conclusies trekken Effectieve lestijd in procenten Dagelijkse terugblik Presentatie leerstof InoefenenVerwerken Periodieke terugblik Terugkoppelen 1 3%47%44%6%-- 2 8%10% 40%12%20% 3 2%22%60%12%1%3% 4 11%27%8%35%8%11% Welke verschillen bestaan er in de praktische uitvoering van het directe instructiemodel tijdens de rekenlessen tussen de leraren op school?

14 Rapporteren en presenteren rapporteren en presenteren aan de doelgroep rapporteren en presenteren aan de doelgroep evalueren Onderzoek Resultaten

15 Opdracht 6: presentatievormen Onderzoeksresultaat: Handreikingen voor leraren over het voeren van evaluatiegesprekken met kinderen onderzoeksverslag rollenspel lesmateriaal informerende website lijst met don’ts

16 Ontwerpen ontwerpeisen ontwerpvorm Formuleren van ontwerp Bepalen van Uitwerken van ontwerp Evalueren van

17 Opdracht 7: ontwerpeisen • ……… Lijst met ontwerpeisen Woordenboek

18 Meer informatie Bronvermelding cliparts: UVic Humanities Computing Media Centre & Half-Baked Software Praktijkonderzoek in de school Cyrilla van der Donk & Bas van Lanen ISBN: Uitgeverij: Coutinho (Bussum)


Download ppt "Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe 6 oktober 2010 Bas van Lanen."

Verwante presentaties


Ads door Google