De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe

Verwante presentaties


Presentatie over: "Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe"— Transcript van de presentatie:

1 Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
6 oktober 2010 Bas van Lanen

2 Waarom praktijkonderzoek?
Kwaliteitszorg Status leraar Schoolontwikkeling Kloof met de wetenschap Leren van leerlingen Wet BIO Leren op de werkplek

3 Kenmerken Reikwijdte Schoolcontext Individueel of samen
Praktijkonderzoek in de school is onderzoek dat wordt uitgevoerd door leraren, waarbij op een systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden verkregen worden op vragen die ontstaan in de eigen onderwijspraktijk en gericht zijn op verbetering van deze praktijk.

4 Oriënteren Kiezen Verkennen Praktijkprobleem Verbinden aan theorie
Beschrijven

5 Opdracht 1: Perspectiefwisseling
Kies een praktijkprobleem ouders kind politicus

6 Onderzoeksdoel & onderzoeksvraag formuleren
Richten Reikwijdte bepalen Onderzoeksdoel & onderzoeksvraag formuleren

7 Opdracht 2: Inzoomen & uitzoomen
? Hoe kan de zelfstandigheid van de leerlingen in de bovenbouwgroepen worden vergroot? ?

8 Plannen Kiezen van dataverzamelingsmethoden Plannen van
onderzoeksactiviteiten Vaststellen van randvoorwaarden Onderzoeksplan

9 Opdracht 3: De route plannen
Welke zoekstrategieën gebruiken leerlingen om informatie te vinden op het internet? ?

10 Verzamelen Bestuderen Bevragen Data verzamelen Observeren Bezoeken

11 Opdracht 4: vragen & stellingen
Zoek de fout Voel je je veilig in de klas? Ik vind het niet belangrijk dat er geen kluisjes op school zijn.  ja/nee De invoering van de nieuwe lesmethoden voor taal en rekenen zijn goed verlopen.  ja/nee Welke redenen zijn te bedenken voor de successen op het gebied van ouderparticipatie op school?

12 Analyseren en concluderen
Data Analyseresultaten Conclusies

13 Effectieve lestijd in procenten
Opdracht 5: conclusies trekken Welke verschillen bestaan er in de praktische uitvoering van het directe instructiemodel tijdens de rekenlessen tussen de leraren op school? Effectieve lestijd in procenten Dagelijkse terugblik Presentatie leerstof Inoefenen Verwerken Periodieke terugblik Terugkoppelen 1 3% 47% 44% 6% - 2 8% 10% 40% 12% 20% 3 2% 22% 60% 1% 4 11% 27% 35%

14 Rapporteren en presenteren
Onderzoek evalueren Resultaten rapporteren en presenteren aan de doelgroep

15 Opdracht 6: presentatievormen
onderzoeksverslag rollenspel Onderzoeksresultaat: Handreikingen voor leraren over het voeren van evaluatiegesprekken met kinderen lesmateriaal lijst met don’ts informerende website

16 Ontwerpen Formuleren van ontwerpeisen Bepalen van ontwerpvorm
Uitwerken van ontwerp Evalueren van ontwerp

17 Opdracht 7: ontwerpeisen
Lijst met ontwerpeisen Woordenboek ………

18 Meer informatie www.praktijkonderzoekindeschool.nl
Praktijkonderzoek in de school Cyrilla van der Donk & Bas van Lanen ISBN: Uitgeverij: Coutinho (Bussum) Bronvermelding cliparts: UVic Humanities Computing Media Centre & Half-Baked Software


Download ppt "Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe"

Verwante presentaties


Ads door Google