De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom. Wil Nijsten Alg. Directeur Acaleph Opleiding, Training en Adviezen B.V.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom. Wil Nijsten Alg. Directeur Acaleph Opleiding, Training en Adviezen B.V."— Transcript van de presentatie:

1 Welkom

2 Wil Nijsten Alg. Directeur Acaleph Opleiding, Training en Adviezen B.V.

3 De bouw is risicovol ? Wie zegt dat?

4 Over hoeveel ongelukken praten we? ISZW onderzocht tussen 1998 en ongevallen in de bouw met totaal 4919 slachtoffers.

5 Over hoeveel ongelukken praten we? 218 mensen kwamen om het leven!! Bij 1164 slachtoffers blijvend letsel

6 Ongelukken in de GWW zitten hier nog niet bij, onder StratenmakersfunderingswerkersWaterbouwersSpoorwerkers telde de ISZW in de deze periode 380 slachtoffers en 20 doden.

7 En het afgelopen jaar? Ruim 1200 bouwplaatsmedewerkers 7.4 procent, heeft het afgelopen jaar verzuimd als gevolg van een ongeval.

8 Vallen van daken, vloer of platform Val van ladder Val van steiger en aanrijding

9 Het aantal ongelukken is dus weer gestegen en de sector juist kleiner geworden is. Bij inspectie is gebleken dat vorig jaar 71% van de geïnspecteerde wegenbouw projecten een of meer overtredingen zijn geconstateerd.

10 Wat kunnen we er met zijn allen hier aan doen?

11 Introductie van de workshop SAT is volledig afkomstig uit de luchtvaart. Vertaald naar de praktijk van jullie. Toepasbaar bij alle arbeidsorganisaties. Grondlegger voor veiligheid in de luchtvaart is in 1977 gestart.

12

13 Hoofdstuk 1.

14 Waarom een Team-Training? Persoonlijke veiligheid kwaliteit en efficiëntie verbeteren Gezamenlijk belang van organisatie Veiligheid (algemeen) zien als een onderdeel van je dagelijkse werk Sociale verantwoording Toenemende interesse media Behoud goede naam Kosten van incidenten/ongevallen/aansprakelijkheden stijgen

15 Teambuilding ? Elke dag moeten we als een team werken waarom dan niet als een EFFECTIEF TEAM? Grondwerker Wegwerker Uitvoerder Projectleider Directie Iedereen van de gehele organisatie

16 Team karakteristieken Gemeenschappelijke doelen Gemeenschappelijk gedrag Onderlinge afhankelijkheid SYNERGY = Hogere Prestatie

17 70 tot 80 % van alle incidenten gebeurt door MENSELIJKE FACTOREN ! Vermoeidheid Werkdruk (persoonlijke werkdruk) cognitieve overbelasting Onvolledige informatie betreffende de werkzaamheden Gebrekkige onderlinge communicatie Falende beslissingen of gebrekkige beslissingen Macho gedrag

18 Waarom is een Team zo belangrijk? Fouten worden uitgelokt door onze eigen menselijke beperkingen zowel psychische en ook fysieke De sleutel tot VEILIGHEID is het beheersen van fouten Jullie kunnen het verschil maken

19 Vergelijkenis van de beide arbeidsgebieden Cockpit Arbeidsplaats met hoge techniseringsgraad Teamwerk met hoge specialiseringsgraad Hoge psychische en fysieke belasting Vaak zeer snel wisselende arbeidsintensiteit Verwerking van veel informatie Confrontatie met dwingende beslissingssituaties Kleine fouten >> Fatale consequenties Jouw werkplek Arbeidsplaats met hoge techniseringsgraad Teamwerk met hoge specialiseringsgraad Hoge psychische en fysieke belasting Vaak zeer snel wisselende arbeidsintensiteit Verwerking van veel informatie Confrontatie met dwingende beslissingssituaties Kleine fouten >> Fatale consequenties

20 Luchtvaart veiligheid werkt effectief ook bij jullie organisatie beide arbeidsgebieden hebben de volgende overeenkomsten Teamwerk vereist is Tijdsgebonden is Complex is Stressvol kan zijn Opleiding en training vereist zijn Strakke planning van de uitvoering van de werkzaamheden

21 Resultaat van een team. Vermindering van fouten Hogere tevredenheid van iedereen Prettigere werkomgeving Collega’s zien als een echte collega Gezamenlijk verhogende werking op het gebied van Veiligheid

22 Zijn er ook valkuilen? Ja, als we te hard van stapel lopen Als we de training maar eens in ons leven doen mislukt het Als we veiligheid, houding en gedrag als vrijblijvend willen blijven zien In de werkomgeving is er al een goed veiligheidssysteem DAT BEN JIJ

23 Vermoeidheid Doelstellingen: Herken hoe vermoeidheid prestatie ondermijnt Het effect van dag/nachtritme op de slaapcyclus Je eigen strategie ter voorkoming van vermoeidheid

24 Vermoeidheid en prestatie Onderzoek heeft aangetoond dat: Een persoon die gedurende 24 uur onafgebroken wakker blijft, slechts een beoordelings en reactievermogen heeft van een volwassene met een alcoholpromillage van 1 promille in het bloed Bron:Dawson en Ried 1997 BAC

25 Tekenen en symptomen van vermoeidheid Vergeetachtigheid Dutten/wegdromen Trage reactie Verminderde oplettendheid Slechte communicatie Slecht humeur Verkeerde beslissingen

26

27 Stof tot nadenken Three Mile Island Started at 0400L. Chernobyl Nuclear Accident started at 0125L. Bhopal Chemical Plant Disaster started at 0057L.

28

29 Alcohol Alcohol is het meest gebruikte slaapmiddel wereldwijd. Veel mensen denken dat ze na het nuttigen van een stevige borrel beter slapen. MAAR alcohol onderdrukt de REM slaap en leidt tot een verstoorde slaap.

30 Alcohol blijft 24 uur in het bloed Hoe zou u het vinden als een collega u komt ophalen maandagochtend vroeg om naar het werk te gaan. U merkt dat er een alcoholgeur in de auto hangt. GAAT U MEE? OF?


Download ppt "Welkom. Wil Nijsten Alg. Directeur Acaleph Opleiding, Training en Adviezen B.V."

Verwante presentaties


Ads door Google