De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vragenlijst en Vraagformulering Bregje Holleman College Ma 11-13: UCU 2.15 Do 9-11: UCU 2.14.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vragenlijst en Vraagformulering Bregje Holleman College Ma 11-13: UCU 2.15 Do 9-11: UCU 2.14."— Transcript van de presentatie:

1 Vragenlijst en Vraagformulering Bregje Holleman College Ma 11-13: UCU 2.15 Do 9-11: UCU 2.14

2 Cursushandleiding Beschikbaar via website en in collegemap

3 Doel van de cursus Onderzoek naar formuleringseffecten in vragenlijsten naar tekstbegrip en tekstwaardering

4 Voorbeeld formuleringseffect Rugg (1941): Hoe meet je de publieke opinie t.a.v. openbare toespraken tegen democratie?? Do you think the government should forbid public speeches against democracy? no39 % Do you think the government should allow public speeches against democracy? yes 21 %

5 Structuur van de cursus zWeek 1+2: inlezen over (onderzoek naar) vragenlijsten, formuleringseffecten, tekstwaarderingsonderzoek zWeek 3+4: probleemstelling en vragenlijst zWeek 5: dataverzameling, datainvoer zWeek 6+7: analyse en verslaglegging zWeek 8: presentatie, evaluatie

6 Procedures zSamenwerken in groepjes  Iemand van groepje is altijd aanwezig bij colleges  Max. 2x afwezig, meld je vooraf af via mail aan mij  Zorg voor eerlijke taakverdeling zToetsing  2x groepsopdracht: probleemstelling (20%) en eindverslag (50%)  1x individuele toets (30%, min 4.0)

7 Structuur van het onderzoek zTekstwaarderingsonderzoek bij bestaande tekst of website zTekst in 2 varianten: goede vs slechte zMet vragenlijst in 2 of 3 varianten: positief vs negatief vs semantisch differentiaal om  Effect van vraagvariatie te onderzoeken  Generalisatie van eerder onderzoek naar contrastieve vragen  Zoeken naar beste vraagformulering

8 Tekstwaardering: bij welke tekst? zWeb of tekst mag allebei  Bij webtekst ook websurvey! zKies niet te lange tekst zKies tekst met brede doelgroep en/of goed te bereiken doelgroep zKies tekst die goed of slecht kan zijn op dimensies van Maes/Hoeken/Ummelen  Zie alvast vragenlijst Maes/Hoeken/Ummelen

9 Hoe kun je attitudes meten? zTekstanalyse zObservatie  ‘unobtrusive’  Direct  participerend zInterview  Gestandaardiseerd vs ongestandaardiseerd  Kwantitatief vs kwalitatief  Open vs gesloten  Mondeling vs papier vs digitaal

10 Triangulatie Elke onderzoeksmethode heeft zijn eigen voor- en nadelen. Daarom: combineer verschillende methoden om dezelfde vraagstelling te onderzoeken! = triangulatie

11 Voor – en nadelen van gestandaardiseerde gesloten vragenlijsten zVoordelen  Vergelijkbaarheid van de antwoorden  Gemakkelijke/snelle analyse  Snelle afname  Respondenten coderen hun eigen antwoorden. zNadelen  Respondenten kunnen individuele ei niet kwijt  Zelfde vraag meet bij verschillende personen niet per se hetzelfde

12 Waar worden surveys gebruikt? zSociaal-wetenschappelijk onderzoek zBeleidsonderzoek, opinieonderzoek zMarketingonderzoek zTekstevaluatie zReferenda

13 Donderdag a.s. (1) Doorlezen over formuleringseffecten (Molenaar) Bekijken van formuleringsadvies in de praktijk (Korzilius en Bartelds) Denk na: Hoe sluiten de adviezen aan bij het onderzoek? Verschillen de adviezen tussen K. en B.? Doen: maak korte samenvattingen van alle gelezen literatuur, formuleer kritische/begripsvragen Doen: analyseer vragenlijst

14 Donderdag a.s. (2) Analyse uitgedeelde vragenlijst Zie ook Emans Hfdst 8 zWat is de onderzoeksvraag? Dwz, wat meet de vragenlijst als geheel? zIn welke subdimensies=theoretische variabelen (clusters vragen) is dat opgedeeld? Is dat adequaat? (Tip: inhoudelijk bijeenbehorende vragen staan al bij elkaar). zNaar welke vragen= ruwe variabelen is/zijn die theoretische variabelen omgezet? Is dat handig? Zijn ‘t er genoeg? zWelke concrete vormgeving/formulering v/d vragen/antwoordopties is gekozen? Is die adequaat? zHoe is de rest van de vragenlijst vormgegeven? Is die adequaat?

15 Volgende week: meer lezen over: Onderzoek naar contrastieve vragen Onderzoek naar tekstwaardering  Toewerken naar onderzoeksvraag + design


Download ppt "Vragenlijst en Vraagformulering Bregje Holleman College Ma 11-13: UCU 2.15 Do 9-11: UCU 2.14."

Verwante presentaties


Ads door Google