De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem."— Transcript van de presentatie:

1 ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem

2 Oorspronkelijke opzet Inzet van mobile devices in het wetenschaps-, en bij uitbreiding in heel STEM- onderwijs Focus op één specifieke werkvorm, de flipped classroom

3 Noden van de focusgroep  Hoe maak je een “goed” filmpje om te gebruiken in een flipped classroom setting?  Wat is een “goed” filmpje?  Qua inhoud?  Qua vorm?  De praktische kanten van filmen  Opnemen  Monteren

4 Eerste pogingen  Succes van Kahn academie.  Gelijkaardige filmpjes met “Educreations” en “Explain Everything”.  Resultaat:

5  Derek Muller (Veritasium) over video's en wetenschap onderwijzen... Derek Muller (Veritasium) over video's en wetenschap onderwijzen... “The effect of explanatory movies is insignificant…” Het effect van video-doceren zonder rekening te houden met misconcepties: Leerlingen/studenten denken dat ze het al weten… Ze zijn niet 100% aandachtig… Ze zien niet dat wat getoond wordt, verschilt van wat ze denken… Ze leren niks… Ze krijgen meer vertrouwen dat hun (foute) denkbeelden juist zijn…

6 Semi-flipped classroom in secundair onderwijs Introductie Teaser Probleem- stelling Instructie Evaluatie Peilen naar leerlingen- denkbeelden Verdieping Uitdiepen probleem- stelling Uitvoeren opdrachten Evaluatie Waar ben ik, waar moet ik naartoe? Verwerking Wat hebben we geleerd? Synthese Round-up

7 “Teaser”  Leerkracht verzamelt denkbeelden.  Vormen startpunt voor zijn les.  “Pitchen” van probleem.  Opwekken van nieuwsgierigheid en verwondering.  Oproepen van twijfels en vragen.  Inspelen op leerlingen- denkbeelden.  Startpunt voor verder redeneren.

8 Voorbereiding: zoeken naar essentie Hoe korter het filmpje, hoe krachtiger de boodschap zal overkomen. Denk grondig na over volgende vragen, en antwoord in maximaal één zin.  Wat wil ik dat mijn leerlingen onthouden, waarover wil ik dat ze nadenken?  Waarom moeten ze dat onthouden, waarom moeten ze daarover nadenken?  Wat kan ik hen daarover vragen?

9 Scenario en storyboarding  Helpt om tot essentie te komen.  Minder improviseren = hogere efficiëntie bij opname.  Storyboard hulpmiddel bij vormgeving.  Camerahoek  Focus  Duidelijke scène-onderverdeling. Grondige voorbereiding zorgt voor goede opname, met minimale technische bagage.

10 Opname en montagetechnieken

11 Resultaten

12 Reflectie werking design team  “Formele” bijeenkomsten met agenda en opdrachten werkt niet.  Teamleden allemaal drukbezet, geen ruimte in opdracht om consequent bezig te zijn.  Informeel wél resultaat. In marges van andere projecten wordt expertise actief toegepast, en materiaal en ervaringen uitgewisseld.

13 Toekomst  Expertise bundelen in handleiding “filmen voor de flipped classroom” (exacte titel nog te bepalen).  Verspreiden via nog te bepalen kanalen.  Integreren in opleidingen.  Workshops voor collega’s/externen.


Download ppt "ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem."

Verwante presentaties


Ads door Google