De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICT-VERBONDEN SPO HET NEDERLANDSE ONDERWIJS: BETER DAN WE DENKEN, MAAR NIET ZO GOED ALS WE WILLEN MCKINSEY ‘HOW THE WORLD’S MOST IMPROVED SCHOOL SYSTEMS.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICT-VERBONDEN SPO HET NEDERLANDSE ONDERWIJS: BETER DAN WE DENKEN, MAAR NIET ZO GOED ALS WE WILLEN MCKINSEY ‘HOW THE WORLD’S MOST IMPROVED SCHOOL SYSTEMS."— Transcript van de presentatie:

1 ICT-VERBONDEN SPO HET NEDERLANDSE ONDERWIJS: BETER DAN WE DENKEN, MAAR NIET ZO GOED ALS WE WILLEN MCKINSEY ‘HOW THE WORLD’S MOST IMPROVED SCHOOL SYSTEMS KEEP GETTING BETTER ” ELLEKE VERWAIJEN

2 Intervention cluster theme MCKINSEY; WAT MAAKT DE SCHOOL BETER: poor to fairfair to goodgreat to excellentgood to great Journey Achieving the basics of literacy and numeracy Getting the foundations in place Shaping the professional Improving through peers and innovation

3 EEN PROFESSIONAL DAT BEN JE NIET, DAT WORD JE DOOR VAN ELKAAR TE LEREN – NEEM DAAR TIJD VOOR! DAAROM ZIJN WE HIER! WAT MOET JE DOEN?! MCKINSEY

4 VANDAAG KORTE VERKENNING; WAT HEBBEN WE AAN ELKAAR! KORTE INTRO VAN HET TRAJECT DELEN VAN KENNIS MET ELKAAR WORKSHOP BASIS WAAROP WE WERKEN Ict-verbonden; afspraken; een wijziging!

5 WAT HEBBEN WE AAN ELKAAR: TECHNOLOGISCHE ONTWIKKELINGEN EN ONDERWIJS Wat kan ik gebruiken? Hoe kan ik het gebruiken/ arrangeren? Spreken we elkaars taal?Spreken we elkaars taal Wat weet ik eigenlijk van ontwikkelingen? … En moet ik dat weten?

6 17 sept schoolbezoeken voor de zomer Gedurende de rit  Voorbeidende bijeenkomst overleggen 29 okt 26 nov Vanaf heden begeleiding op maat Of toch samen? 8 mrt12 mei Vervolg in onderzoek met UvA?  2014/2015

7 BASIS-ONDERWERP ONTDEKKEND EN ONTWERPEND LEREN: ONDERWERP WO; SAMENWERKEND LEREN ONDERSTEUNEN M.B.V. ICT INFORMATIEVAARDIG-/MEDIAWIJSHEID; WAT HEBBEN LEERLINGEN NODIG? DIVERSE DIDACTISCHE, ACTIVERENDE WERKVORMEN MET EN ZONDER HANDVATTEN DIGITAAL, INTERACTIEF LEERMATERIAAL WEBLOGS EN WIKI'S ZINVOL INZETTEN, ONTWIKKELEN EN ARRANGEREN, DIDACTIEK VAN ONDERZOEK EN ONTWERP KENNISDELEN

8 EEN ICT-RIJKE DIDACTIEK BIJ ONDERZOEKEND LEREN EN ONTWERPEND LEREN Confrontatie fenomeen Verkennen, onderwijzen Opzetten en Uitvoeren experiment / onderzoek  Probleem constateren, verkennen in het kader van product (ontwerpen) Ontwerpvoorstel maken en uitvoeren Critique, bijstellen Concluderen Presenteren / Communiceren Verdiepen

9 MAAK EEN PLAN EN VOER HET UIT

10 GAAN WE LINKS OM OF GAAN WE RECHTSOM vervreemding betrokken onverschillig eigenaarschap regelsysteeminvloed erkenning bureaucratie  Onderwijs dat dicht bij de wereld van de kinderen staat 

11 CREATIEF CREATIEF ZIJN, DAT LEER JE OP SCHOOL … AF … WAT HEBBEN WE NODIG IN DEZE TIJD/ MAATSCHAPPIJ?

12 Leerlingen als burger voorbereiden op functioneren in mediarijke kennissamenleving (socialiseren) Kwaliteit, productiviteit van onderwijs verbeteren (organiseren van leren en kwalificeren) Leerlingen leren zichzelf te worden vanuit hun eigen mogelijkheden (persoonsvorming) Daarom ict in het onderwijs

13 WANNEER LUKT HET … Gemotiveerd door: het waartoe (het ideaal - willen) het hoe (doe je het? - kunnen) het wat (levert het op? – ‘mogen’ (/’moeten’))

14 ROSA WORKSHOP

15 OPDRACHT DELEN VAN KENNIS SCHOLEN; HOEKEN VAN DE RUIMTE SCHUIVEN; GESPREK AANGAAN. GEEF STRAKS ANTWOORD; WAT HEBBEN WE AAN ELKAAR?

16 KORTE TERUGKOPPELING WAT HEB JE AAN ELKAAR? VERTEL!

17 VERVOLG ICT-VERBONDENICT-VERBONDEN  NIEUWE SITUATIE: Wat ga je nu aanpakken; uitwerken, onderzoek of het werkt.  SCHOOLBEZOEK PLANNEN; Wat kunnen we oppakken? Scholingsbijeenkomst op maat  ONDERZOEK UVA ONDERZOEK UVA

18 UITWISSELEN WAAR LOOP JE TEGENAAN? DOELEN LEERLIJNEN GARANDEREN PORTFOLIO, REGISTREREN VAN HET LEREN PROCES/ WERKWIJZE

19 AFSPRAKEN Elleke Verwaijen


Download ppt "ICT-VERBONDEN SPO HET NEDERLANDSE ONDERWIJS: BETER DAN WE DENKEN, MAAR NIET ZO GOED ALS WE WILLEN MCKINSEY ‘HOW THE WORLD’S MOST IMPROVED SCHOOL SYSTEMS."

Verwante presentaties


Ads door Google