De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Al doende leren training docenten Naam trainer:.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Al doende leren training docenten Naam trainer:."— Transcript van de presentatie:

1 1 Al doende leren training docenten Naam trainer:

2 2 bijeenkomst A Doelen ‘Al doende leren’ Werken met ‘prestaties’ Begeleiden van leerlingen (Stappenplan) Voorbereiding uitvoering project Opzet module

3 3 3 Bijeenkomsten A Introductie B Verdieping C Evaluatie

4 4 Stappenplan 1. Voorbereiden zoekopdracht 2. Zoekwoorden kiezen 3. Hits selecteren 4. Lezen en beoordelen 5. Evalueren en verwerken

5 5 Fase 1 Organisatie Prestaties kiezen Voorbereiden zoekopdracht

6 6 Organisatie Planning Computers Digitaal schoolbord (of beamer) USB-sticks

7 7 Stappenplan 1. Voorbereiden zoekopdracht 2. Zoekwoorden kiezen 3. Hits selecteren 4. Lezen en beoordelen 5. Evalueren en verwerken

8 8 Stap 2: zoekwoorden bedenken Doe hardop denkend voor hoe leerlingen woorden kunnen kiezen uit de prestatie. Wat is de kern? Wat is het eindproduct? Zo kom je op goede zoekwoorden.

9 9 Stap 3: Selecteren van hits Criteria voor het scannen van hits: titel (past die goed bij het onderwerp?) beschrijving (staan de zoekwoorden erin, is de site actueel?) hostnaam (van wie is de site, zou informatie van die organisatie goed zijn?)

10 10 Stap 4: lezen en beoordelen I Scannend lezen lees de titel lees de tekstkoppen bekijk de afbeeldingen en de onderschriften erbij

11 11 Stap 4: lezen en beoordelen II Strategisch lezen (kijk naar indelingen e.d.) Precies lezen: - hardop lezen - samen mondeling samenvatten - woordhulp gebruiken (volgende dia)

12 12 Woordhulp lees een stukje terug of verder, daar staat misschien informatie waaruit je de betekenis kunt afleiden kijk naar de illustratie, misschien geeft die extra informatie kijk of je al een stukje van het woord kent zoek het woord op in een woordenboek of vraag de betekenis aan iemand

13 13 Stap 5: Evalueren en verwerken van informatie Werken in tweetallen. De een begint het antwoord te vertellen, de ander vult aan. Zo nodig in de tekst zoeken naar de juiste woorden. “Je moet mondeling het antwoord op de vraag kunnen geven, in hele zinnen. Die zinnen schrijf je op. Dan heb je altijd je eigen woorden.” Is de vraag voldoende beantwoord?

14 14 Stimuleren van het leren Voorbeeld gedrag Reflectie Taalstimulering

15 15 Taalstimulering Woordweb Woordhulp Consolideren

16 16 Digitaal schoolbord - Beamer Klassikale instructie bij start les Klassikale instructie tijdens les Uitleg voor een groepje Afsluiting van de les

17 17 Beoordeling verslagen & presentaties Inhoud Vorm Omvang Gebruik van nieuwe woorden Correct taalgebruik (verslagen) Netheid (verslagen)

18 18 Beoordeling woordenlijsten Omvang Kwaliteit woordomschrijvingen

19 19 Evaluatie van het proces Toepassen van het stappenplan Kwaliteit van de reflectie Kwaliteit van de samenwerking tussen leerlingen

20 20 Criteria prestaties Aantrekkelijk en uitdagend voor leerlingen Ruimte voor aanpassing in overleg met de leerlingen Voor uitvoering is zoeken op internet nodig Er zijn eenvoudige sites te vinden met de nodige informatie De leerlingen hebben zoekwoorden nodig om de opdracht uit te voeren De pestaties besteden expliciet aandacht aan onbekende woorden en uitdrukkingen


Download ppt "1 Al doende leren training docenten Naam trainer:."

Verwante presentaties


Ads door Google