De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT 1. Hoofdstuk 1 Sport, marketing en communicatie 2.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT 1. Hoofdstuk 1 Sport, marketing en communicatie 2."— Transcript van de presentatie:

1 MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT 1

2 Hoofdstuk 1 Sport, marketing en communicatie 2

3 Overzicht 3 Eigenschappen van sport Sport als uniek dienstengoed Sport als industrie Sportmarketing binnen sportmanagement Marketingcommunicatie in de sport - van sport - door sport Kansen Belemmeringen

4 4 Eigenschappen van sport 1.Vervulling basisbehoeften gezondheid en fitheid behouden zich ontspannen/plezier maken prestaties leveren motorische en sociale vaardigheden verwerven Zelfvertrouwen Zelfkennis Discipline mentale weerbaarheid emoties, ervaringen delen

5 5 2. Generieke sportcomponenten onderdeel van vrije tijd competitie spelvorm regels sportuitrusting sportaccommodatie 3. Kenmerken specifieke sporten kernwaarden sociale status Eigenschappen van sport (vervolg)

6 6 Basiskenmerken van sport Uiteenlopende voordelen Sterke betrokkenheid - Persoonlijke identificatie - Emotionele verbondenheid Subjectieve ervaring Spannend, niet voorspelbaar of logisch Moeilijk controleerbaar Sloopt geografische, demografische en sociaal- culturele grenzen Concurrentie en samenwerking Centrale bedrijfswaarden

7 7 Sport: een uniek dienstengoed Niet tastbaar Consument wordt geen eigenaar Sterke betrokkenheid Hoge variabiliteit, moeilijk controleerbaar Subjectieve beleving Productie en consumptie vallen (gedeeltelijk) samen Vergankelijkheid!

8 Schema 1.3 Kenmerken van de professionele en de vrijwillige sportsector 8

9 Figuur 1.1 Segmenten van de sportindustrie 9

10 Sportmanagementvaardigheden – human resources management – training en coaching – ondersteunende managementdiensten – coördinatie van de sportomgeving 10

11 Figuur 1.3 De sportmarketingcommunicatiemix 11

12 Sportmarketing = Marketing van en door sport = Sportmarketingmix – Prijszetting in sport – Distributiekanalen in sport – Productkwaliteit in sport – Proces van dienstverlening – Sportpromotie = sportmarketingcommunicatie 12

13 Schema 1.5 Marketingcommunicatiemodellen: hiërarchie-van-effecten en AIDA 13

14 Sportmarketingcommunicatie - Marketingcommunicatie van sport - Marketingcommunicatie door sport 14

15 Kansen voor sportmarketingcommunicatie - In sportomgeving enkel logo - Sportsponsoring is basis voor thema- en actiecommunicatie - Geïntegreerde benadering * Wederzijdse versterking * Synergie 15

16 Instrumenten van sportmarketingcommunicatie Themacommunicatie in de sport SportsponsoringHfdst. 2 PRHfdst. 3 ReclameHfdst. 4 Actiecommunicatie in de sport Sales promotions Hfdst. 5 Direct marketingHfdst. 6 16

17 Belemmeringen voor sportmarketingcommunicatie - Hardnekkig sporthobbyisme - Terughoudendheid reclamebureaus - Angst voor oncontroleerbare factoren - Inertie bij bestaande sponsoring - Gebrek aan communicatie/coördinatie 17

18 18 Overzichtsvragen 1. Bespreek aan de hand van schema 1.1 hoe twee basketbalspelers de eigenschappen van sport verschillend kunnen percipiëren. 2. Welke sportkenmerken dragen volgens jou het meest bij tot het unieke karakter van sportmarketing?

19 19 Overzichtsvragen (vervolg) 3. Welke sportorganisaties zijn voorbeelden van de verschillende segmenten van de sportindustrie? 4. Verklaar en illustreer het verschil tussen sportmarketing en sportpromotie. 5. In welke mate verschilt de sportmarketingcommunicatiemix van de traditionele marketingcommunicatiemix?


Download ppt "MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT 1. Hoofdstuk 1 Sport, marketing en communicatie 2."

Verwante presentaties


Ads door Google