De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Liane Leemans en Annelies Parie EMVI in de digitale praktijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Liane Leemans en Annelies Parie EMVI in de digitale praktijk."— Transcript van de presentatie:

1 Liane Leemans en Annelies Parie EMVI in de digitale praktijk

2 Programma Organisatie waterschap Brabantse Delta Afdeling Inkoop Elektronisch aanbestedingsplatform Elektronisch aanbesteden in de praktijk Beoordelingsmethodieken Voordelen Nadelen Vragen

3 Organisatie Waterschap Brabantse Delta per 01/01/2014

4 Afdeling Inkoop Sinds 2008 zelfstandige afdeling (gecoördineerde inkoop) 5 FTE (Hoofd, 2x Sr. Inkopers, 2 Inkopers) Beïnvloedbaar inkoopvolume: € miljoen Aantal inkoopcategorieën:8 Aantal inkooppakketten:138 Aantal aanbestedingen per jaar: (waarvan ca. 1/3 openbaar) Samenwerking met Brabantse waterschappen (sinds 2011) Gezamenlijke elektronische marktplaats voor inhuur technisch personeel (sinds oktober 2013) Gezamenlijke sjablonen (sinds oktober 2013)

5 Elektronisch aanbestedingsplatform Hoe: Sinds 2010 in gebruik Afdeling inkoop richt hele procedure in systeem in voor interne klant Interne klant richt zelf procedure in systeem in (toekomst) Aantallen: 87 tenders in systeem (exclusief percelen) ca. 100 medewerkers van waterschap in systeem, in principe betrokken bij EMVI (voorbereiding of beoordeling) > 1000 leveranciers aangemeld in systeem

6 Elektronisch aanbestedingsplatform Type tenders: Meervoudig onderhands, Europees/nationaal openbaar en niet openbaar Leveringen, diensten en werken: -Primaire processen (dijkversterking, gemalen, rioolwaterzuiveringsinstallaties etc.) -Ondersteunende processen (accountancy, schoonmaak, Juridische dienstverlening etc.) -Gezamenlijke marktplaats Brabantse waterschappen

7 Elektronisch aanbesteden in de praktijk Systeem leid je automatisch door verschillende stappen: Tender opties: - Type procedure - Vrijgave publicatie - Vraag & Antwoord module Deelnemers toevoegen Bepaling prijs-kwaliteitverhouding (bijv ) Keuze beoordelingsmethodiek Inrichting eisen/wensen inschrijver/inschrijving Aanmeldingen/Inschrijvingen Systeem berekent automatisch EMVI met ingebouwde formule Evaluatie

8 Beoordelingsmethodieken Beoordeling in principe EMVI - Utility index - Gunnen op waarde - Gewogen factor score Laagste prijs Voorwaarden: Bij alle gunningsmethodieken systeem vooraf goed inrichten Automatische rangorde bepaling Rangorde uitleg naar leveranciers

9 Utility index

10 Gunnen op waarde Voorbeeld: Gunningscriterium A heeft een waarde van E2.500,- Wanneer antwoord van inschrijver X 100% voldoet aan gestelde beoordelingscriteria, krijgt inschrijver kostencorrectie van E2.500,- Inschrijfsom is E ,- en wordt (E – E2.500=) E97.500,-. Indien inschrijver X 75% scoort was kostencorrectie (E2.500 * 0.75=) E1.875,- Inschrijfsom is E ,- en wordt (E – E1.875=) E98.125,-

11 Gewogen factor methode Voorbeeld: Bandbreedte prijs is E ,- en E ,- Prijs/kwaliteit is 50%/50% Inschrijver A heeft een kwaliteitsscore van 75%. Dit levert een kwaliteitsscore van 75%/2 = 37,5% Inschrijfsom is E ,- Valt in precies in midden bandbreedte. Dit levert een score van 50%/2 = 25% Score inschrijver 37, = 62,5%

12 Voordelen gebruik elektronisch systeem Vereenvoudiging wijze van aanbesteden Eenmalige registratie bedrijfsgegevens Ondersteuning door servicedesk Minder vormfouten Minder milieubelasting Vraag & antwoordmodule (NvI) Verschillende beoordelingsmethodieken Automatische rangorde bepaling Archivering in het systeem Contractmanagement Automatische koppeling met Tenderned en TED

13 Nadelen  Aanschaf licenties  Nieuwe marktpartijen soms onvoldoende kennis  Terughoudendheid interne klanten door onvoldoende kennis  Kost tijd voor alle partijen om systeem te leren kennen  Naast platform ook eigen systeem nodig voor registratie en bewerking aanbestedingsdocumenten

14 Conclusie Elektronisch aanbesteden Je kunt niet meer zonder!

15 VRAGEN ?


Download ppt "Liane Leemans en Annelies Parie EMVI in de digitale praktijk."

Verwante presentaties


Ads door Google