De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

(Interactieve) voormeldingen 2 en 9 oktober 2012 Verleden, heden en toekomst van de voormeldingen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "(Interactieve) voormeldingen 2 en 9 oktober 2012 Verleden, heden en toekomst van de voormeldingen."— Transcript van de presentatie:

1 (Interactieve) voormeldingen 2 en 9 oktober 2012 Verleden, heden en toekomst van de voormeldingen

2 Herman Broekhuis Afdelingshoofd / Projectmanager bij Gemeentelijk Belastingkantoor Twente 2 en 9 oktober 2012

3 Interactieve voormeldingen

4

5

6 Eerste project al in:

7 Reden ontstaan voormeldingen in 1999: Interactieve voormeldingen Frustratie kosten Waarom nu wel goed?

8 - In 1999 voor particuliere woningbezitters; - Alleen objectkenmerken; - het hele traject op papier. Interactieve voormeldingen

9 Geen tijd; Geen geld; Geen prioriteit. Jaarlijkse herwaardering

10 Interactieve voormeldingen Doorbraak in Dienstverlening Doorbraak WOZ

11 Interactieve voormeldingen Gemeente Tilburg Gemeentelijk belastingkantoor Twente

12 Interactieve voormeldingen In eerste instantie andere insteek; Praktijk: goed vergelijkbaar.

13 Interactieve voormeldingen Insteek: hele traject digitaal; Praktijk: brieven verstuurd. Transactie voormeldingen gebouwd; Partners gezocht.

14 Interactieve voormeldingen Kostenbesparing moet niet de eerste reden zijn om voormeldingen in te voeren; - Eerste jaren geen financieel voordeel; - Andere redenen voor invoering voormelding: - afname aantal bezwaarschriften. - openheid richting burger; - burger mee laten denken; - kwaliteit van de WOZ-gegevens.

15 Interactieve voormeldingen Totaal particuliere woningen; - in eerste instantie 50% van de eigenaren aangeschreven; - in tweede instantie ook de overigen Eerste jaar 2011: Relatief klein project gemeente Borne

16 Interactieve voormeldingen Woningbouwvereniging en grote beleggers anders benaderd. Tweede jaar 2012: Twee gemeenten: -Wederom Borne om de effecten te kunnen meten; -Gemeente Haaksbergen, nieuwe klant en effecten inventarisatie. GemeentenaamAantal objecten Aantal voormeldingen Verwacht retour Reacties akkoord Reacties niet akkoord Borne (15%)590(60%)393 (40%) Haaksbergen (20%)594 (40%)891 (60%)

17 Interactieve voormeldingen Oktober site open November meldingen verwerken; December resultaten communiceren.

18 Interactieve voormeldingen Aanpassen objectkenmerken 2.Aanpassen onderbouwing 3.Aanpassen kadastrale percelen 4.Aanpassen eigen verkoopcijfer 5.Aanpassen WOZ-waarde

19 Interactieve voormeldingen Scherm marktgegevens:

20 Interactieve voormeldingen Onderbouwende marktgegevens:

21 Interactieve voormeldingen Resultaten: 1. 15% van de burgers hebben gereageerd; 2.evenredig over de wijken verdeeld; 3. 55% akkoord, 45% niet akkoord; 4. Meer reacties uit het duurdere segment woningen

22 Interactieve voormeldingen Klanttevredenheid

23 Interactieve voormeldingen Wat hebben we onderzocht? Tevredenheid Duidelijkheid informatie Duidelijkheid procedure Deelnemers pilot Volledigheid Burgers – Gemeente - GBT

24 Interactieve voormeldingen Deelnemers zijn tevreden Algemeen rapportcijfer initiatief 7,5 Deelnemers geven vooral een 7 of hoger omdat ze het prettig vonden vroegtijdig inzicht te krijgen. STELLING: Het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente zou met dit initiatief door moeten gaan

25 Interactieve voormeldingen toekomst:

26 Interactieve voormeldingen Niet alleen WOZ- gegevens; Voor het eerst ook de BAG kenmerken meenemen; BAG zal daardoor verbeterd worden; GBT heeft eind dit jaar BAG-WOZ koppeling gerealiseerd; Burger zal belang van de BAG gegevens zien.

27 Interactieve voormeldingen BAG-viewer:

28 Interactieve voormeldingen Pilot: - Volgend jaar taxatieverslag en aanslagbiljet; - Daarna voormeldingen en linken naar digitale loketten. In samenwerking met:

29 Interactieve voormeldingen Mocht u meer willen weten over het product, kunt u altijd een afspraak maken met het Voor technische vragen of aanschaf van het loket kunt u contact opnemen met de


Download ppt "(Interactieve) voormeldingen 2 en 9 oktober 2012 Verleden, heden en toekomst van de voormeldingen."

Verwante presentaties


Ads door Google