De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Frits Aalbregt / Albert-Jan Vonk Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Frits Aalbregt / Albert-Jan Vonk Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren."— Transcript van de presentatie:

1 Frits Aalbregt / Albert-Jan Vonk Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren

2 Doel leermiddelen arrangeren  Per digidac school minimaal 20 leseenheden produceren  Kennis verwerven over het ontwikkelen en ré-arrangeren van digitaal leermateriaal door docenten  Schoolleiding beter in staat met marktpartijen te onderhandelen over digitaal leermateriaal

3 Digidac  Ontstaan  Scholen  Zoektocht  onderwijsprojecten  digidag (good practices)  samenwerking Hogeschool Rotterdam  Digicademy  denktank

4 Digidac en leermiddelen arrangeren  Bijeenkomst ict-coördinatoren digidac  info contentketen (kennisnet)  exe  leermiddelen database vakcommunities  Denktank bijeenkomst  Jos Zuylen (OVC)  Kennisnet ambassadeurs  Herman Rigter (LAVO 07)

5 Kwaliteit  Uitgangspunten  Kies voor goede docenten  Beoordeling door collega’s  Praktijktest met leerlingen  ‘Live’ beoordelen hoe leerlingen reageren op het aangeboden materiaal Doel: docenten inzicht laten krijgen wat kwalitatief goed digitaal lesmateriaal is

6 Standaard lesopbouw  Lectora template  Uit de praktijk ontstaan  Geeft ontwikkelaar houvast  Brengt didactisch stramien aan  Schept duidelijkheid voor leerlingen  Docent kan zich concentreren op lesinhoud

7 Het template (1)

8 Het template (2)

9 Elke les hetzelfde?  Qua opbouw wel! Elke les bestaat uit:  Startpagina  Inleiding  Wat moet je al weten  Wat ga je doen  Wat ga je leren  Aan de slag  Wanneer ben je klaar  Colofon

10 Proces  Het materiaal wordt gearrangeerd op basis van bestaande materialen  Geen directe koppeling met een matrix van leerdoelen  In eerste instantie willen we 1000 bloemen laten bloeien ! Eerste oplevering Testen in de lespraktijk Beoordeling collega’s Bijstellen Testen in de lespraktijk Beoordeling collega’s Bijstellen In lesbank plaatsen: Go!

11 Reacties  Het kost veel tijd om iets leuks te vinden maar leerlingen vinden het altijd beter dan die saaie boeken.  Je kunt actueel zijn.  Probeer het gewoon, je zal verrast worden door de vele mogelijkheden.  Als er maar internet is!  Leuke oefeningen.

12 Voorbeelden Er is een les Duits beschikbaar. Hiervoor neemt u onderstaande link over: n/index.html


Download ppt "Frits Aalbregt / Albert-Jan Vonk Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren."

Verwante presentaties


Ads door Google