De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK Het TPACK-model in de praktijk John Hanswijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK Het TPACK-model in de praktijk John Hanswijk."— Transcript van de presentatie:

1 Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK Het TPACK-model in de praktijk John Hanswijk

2 Even voorstellen

3 Kennisnet

4 Wat gaan we doen  Inleiding TPACK  Aan de slag met het TPACK-spel

5 Uitgangspunten  Succesvol lesgeven met behulp van ict betekent dat de docent een combinatie kan maken tussen ict kennis, didactische kennis en vakinhoudelijk kennis.  Afzonderlijke kennis van vakinhoud, didactiek en ict is niet voldoende.  Docent leert begrijpen hoe deze drie terreinen met elkaar samenhangen.

6 Het model  Een nieuwe manier om tegen ict in het onderwijs aan te kijken.  De docent kan de kennis en de vaardigheden die bij een vak horen, op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier presenteren met behulp van ict.  Helpt bij het maken van keuzes over hoe ict ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te ondersteunen.

7 TPACK-model Ict kennis: U kent de mogelijkheden van ict en weet hier mee om te gaan. Didactische kennis: U weet op welke manieren u kunt lesgeven en begrijpt hoe studenten leren. Vakinhoudelijke kennis: U kent uw vak en weet welke kennis, vaardigheden en inzicht uw studenten moeten hebben. TPACK-model door Koehler en Mishra

8 Integratie van ict in het onderwijs Filmpje

9 Aan de slag…

10 Het TPACK-spel Opdracht 1  Vakinhoud: Medisch protocol ‘handen wassen’  Didactiek: ‘kaartje trekken’  ICT: ‘kaartje trekken’ Ontwerp een onderwijsactiviteit

11 Het TPACK-spel Opdracht 2  Vakinhoud: Medisch protocol ‘handen wassen’  Didactiek: ‘kies een kaartje ’  ICT: ‘kies een kaartje ’ Ontwerp een onderwijsactiviteit

12 Het TPACK-spel Opdracht 3  Vakinhoud: ‘Bedenk een onderwerp’  Didactiek: ‘kies een kaartje ’  ICT: Bedenk zoveel mogelijk ict-toepassingen Ontwerp een onderwijsactiviteit

13 Enkele ict werkvormen  Podcast Een podcast is een geluidsopname, meestal in dezelfde vorm gegoten als een radio-uitzending.  Mindmap Een mindmap is een soort woordweb en is geschikt om in groepjes te brainstormen, om gedachten te ordenen en kennis te verwerken.  Wiki Een wiki is geschikt om samen te werken aan inhoud. Er kan worden teruggekeken in de geschiedenis zodat duidelijk is wie wat heeft gedaan.  WebQuest Het doel van de webquest is om rondom een bepaald onderwerp onderzoek te doen op vooraf aangegeven websites.  Sociale media Facebook, Twitter, LinkedIn, …..

14  Themasite: ict-bekwaamheid en tpack Themasite: ict-bekwaamheid en tpack

15  Omschrijf je ervaring met het TPACK-spel. todaysmeet.com/tpackspel

16 Bedankt voor uw aandacht! John Hanswijk mbo.kennisnet.nl

17  Evaluatieformulier: bit.ly/1liUGUObit.ly/1liUGUO Evaluatie


Download ppt "Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK Het TPACK-model in de praktijk John Hanswijk."

Verwante presentaties


Ads door Google