De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mediarijke didactische werkvormen. Voorstellen Jochem Goedhals Kenniscentrum Techniek & ICT Professionaliseringstrajecten Mediawijsheid Lesgeven binnen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mediarijke didactische werkvormen. Voorstellen Jochem Goedhals Kenniscentrum Techniek & ICT Professionaliseringstrajecten Mediawijsheid Lesgeven binnen."— Transcript van de presentatie:

1 Mediarijke didactische werkvormen

2 Voorstellen Jochem Goedhals Kenniscentrum Techniek & ICT Professionaliseringstrajecten Mediawijsheid Lesgeven binnen de PTH

3 Wat gaan we doen? Code:

4 Online prikbord Padlet voorbeeld

5 26 jaar geleden!

6

7

8

9 21 jaar geleden hadden we dit niet:

10

11

12

13

14

15 En dan zien we dit:

16

17 Maar dat was vroeger ook:

18

19 Zijn jongeren anders?

20 Welke generatie?

21

22

23 Nee

24

25 Niet anders LEREN, maar…

26

27 En ook dat is niet nieuw:

28

29 Zeker dat het niet anders is?

30 Jawel, de wereld is veranderd

31 Revolutie of evolutie?

32 9-11

33 Narcisme gestegen

34

35

36

37

38 Wat moeten we hiermee?

39

40

41 Hoogeveen en Winkels (2011) onderscheiden: Instructievormen Interactievormen Samenwerkingsvormen Opdrachtvormen Spelvormen Welke categorie didactische werkvormen zet jij het meest in je onderwijs in?

42 Mediarijke didactische werkvormen --> TPACK ?! <--

43 TPACK-Model Figuur 1. The TPACK framework and its knowledge components (Koehler & Mishra, 2009)

44 Kennis van ICT-technologie Technological Knowledge (TK) Padlet Mentimeter Twitter Mindmap Weblog Forum ………… Figuur 1. The TPACK framework and its knowledge components (Koehler & Mishra, 2009)

45 Waar blink jij in uit?

46 TPACK-NL, the game In groepen van 3 a 4 personen

47 TPACK-NL, the game Opdracht 1: Bedenk een lesactiviteit (met een mediarijke didactische werkvorm) Vak/vakinhoud: Kaart trekken Didactiek: Kaart trekken ICT-technologie: Kaart trekken Tip: zorg er eerst voor dat iedereen de drie afzonderlijke kaartjes begrijpt.

48 Opdracht 2: Zoveel mogelijk ICT-toepassingen Vak/vakinhoud: Kaart trekken Didactiek: Kaart trekken ICT-technologie: Bedenk een mogelijke ICT-toepassing passend bij de getrokken kaarten TPACK-NL, the game

49 De eigen onderwijspraktijk Opdracht 3: Zet de onderwijspraktijk van een iemand uit het groepje centraal. -Hoe ziet deze onderwijspraktijk eruit? -Wat is er voor verbetering vatbaar of zou je willen veranderen? Met welk doel? Het concern moet helder en concreet omschreven zijn alvorens er een oplossing bedacht gaat worden met nieuwe media. Omschrijf het concern kort en krachtig Bedenk een oplossing met nieuwe media Licht de oplossing kort toe

50 Tools die vandaag zijn gebruikt 50Voettekst Tricider Nearpod Padlet Socrative Mentimeter

51

52 Populaire workshops # Leergedrag stimuleren met nieuwe media # Flipping the classroom (theorie) # Flipping the classroom (tools) # Interactief lesgeven met videocommunicatie # Mediarijke didactische werkvormen # Effectief gebruik maken van het digibord

53 Vragen

54 Geïnteresseerd? Jochem Goedhals -> GSM:

55 Let me know… Hoe tevreden ben jij? Vraag 4 Mentimeter

56 Hoogeveen, P., & Winkels, J. (2011). Het didactische werkvormenboek. Variatie en differentiatie in de praktijk. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV. Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9 (1), Voogt, J., Fisser, P., & Tondeur, J. (2010). Maak kennis met TPACK. Zoetermeer: Stichting Kennisnet. Literatuur


Download ppt "Mediarijke didactische werkvormen. Voorstellen Jochem Goedhals Kenniscentrum Techniek & ICT Professionaliseringstrajecten Mediawijsheid Lesgeven binnen."

Verwante presentaties


Ads door Google