De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van uitleggen leer je het meest Ervaringen met leerlingen laten uitleggen bij het vak muziek. Waar een studiedag toe kan leiden!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van uitleggen leer je het meest Ervaringen met leerlingen laten uitleggen bij het vak muziek. Waar een studiedag toe kan leiden!"— Transcript van de presentatie:

1 Van uitleggen leer je het meest Ervaringen met leerlingen laten uitleggen bij het vak muziek. Waar een studiedag toe kan leiden!

2 Aandachtspunten •Kinderen praten meestal zacht. Daarom is het handig om ze dicht bij elkaar te laten zitten. Dat kan in het muzieklokaal. Daar zitten de leerlingen op krukken en is er een vrije ruimte bij het bord. •Als leerlingen iets zeggen, is de kans groot dat leerlingen die achter hen zitten ze niet horen. Als de leerling bij het bord gaat staan en tegen de klas praat, verstaan de anderen het wel. •Foto leerlingen die dicht bij elkaar zitten.

3 Zo zijn we begonnen: •Brugklassers krijgen in de tweede les deze vraag: Wie snapt hier iets van?

4 Bespreek eerst de manier van lesgeven van de jonge docent. Per klas maakte ik dit type tabel. Wat doet een docent? • Duidelijk praten • Iets volledig uitleggen • Niet voor het bord gaan staan. • Kijk het publiek aan. Wat kan een docent beter niet doen? • Lachen om zichzelf

5 De vakinhoudelijke kwaliteit van de uitleg kan nogal verschillen. Goede uitleg • Met goede uitleg is iedereen blij. De jonge docent beantwoordt ook vragen. • Klassen waar dit soort kennis aanwezig is, gaan daarna snel door de stof. Onjuiste uitleg • Tja, zo was er iemand die het “do re mi systeem” ging uitleggen maar de “do” niet op de goede plaats liet beginnen. • Er was iemand die meende dat de G op de onderste lijn van de notenbalk zit. • Klassen waar dit gebeurt, lopen al snel achter.

6 Hoe voorkom je onjuiste uitleg? Bord op freeze. PowerPoint op de achtergrond. • De docent heeft over het onderwerp een “Uitleg PowerPoint” gemaakt met de correcte informatie. Als duidelijke is dat een leerling onjuiste informatie doorgeeft, zoekt de docent de juiste dia en haalt het bord van freeze. Tweede PowerPoint waarmee leerlingen hun kennis kunnen testen. • De docent stelt de informatie uit de “Uitleg PowerPoint” ook beschikbaar in de vorm van een “Test PowerPoint”. Hierin ziet de leerling eerst dia met een vraag. Dan een dia met het antwoord.

7 Is het haalbaar om leerlingen uit te laten leggen? • Zowel ikzelf als de leerlingen vinden het zelf uitleggen leuk om te doen. Bovendien leren we nu allemaal. • De docent ziet wat de leerlingen niet goed uitleggen en kan dit herstellen. • De docent ziet allerlei valkuilen bij de uitleg van de leerlingen en verwerkt deze in de “Uitleg PowerPoint”. • De leerlingen krijgen de kans om hun kennis te etaleren. • De uitleg door leerlingen wisselt de docent af met het toepassen van de zojuist opgedane kennis. Bij de muzieklessen passen de leerlingen hun kennis toe op de instrumenten. • Als de leerlingen echt begrijpen hoe iets in zijn werk gaat, gaan ze er thuis mee door!

8 Wat is er veranderd? Oude situatie • Een docent en dertig leerlingen. Nieuwe situatie • 31 docenten! • De hoeveelheid lesstof die ik nu kan behandelen, is nu veel groter. Allen al in het eerste blok leren ze bij muziek: zingen, notenlezen, pianospelen, gitaar spelen, en handzingen! Bovendien leren ze een ingewikkelde ritmetest.

9 Een voorbeeld van een PowerPoint die de docent achter de hand heeft tijdens de uitleg van leerlingen. Uitleg- en Test PowerPoint over het notenschrift


Download ppt "Van uitleggen leer je het meest Ervaringen met leerlingen laten uitleggen bij het vak muziek. Waar een studiedag toe kan leiden!"

Verwante presentaties


Ads door Google