De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

FIT EN VOEDING Met een goede voeding op naar de Slachte! Door Bea v.d. Mei diëtist/sportvoedingsdeskundige 1. inleiding 2. voedzaam eten 3. eten onderweg.

Verwante presentaties


Presentatie over: "FIT EN VOEDING Met een goede voeding op naar de Slachte! Door Bea v.d. Mei diëtist/sportvoedingsdeskundige 1. inleiding 2. voedzaam eten 3. eten onderweg."— Transcript van de presentatie:

1 FIT EN VOEDING Met een goede voeding op naar de Slachte! Door Bea v.d. Mei diëtist/sportvoedingsdeskundige 1. inleiding 2. voedzaam eten 3. eten onderweg 4. drinken onderweg

2 FIT EN VOEDING Wat doet voedzaam eten voor je?! Bevorderen algemeen gevoel van fitheid, maakt je energiek, laat je stralen wandeltrainingen langer op goed nivo vol te houden dus lekker wandelen tijdens de Slachte! Goede spieropbouw en preventie van blessures Beter herstel na trainingen en daarmee betere voorbereiding op komende wandeltocht

3 FIT EN VOEDING VOEDZAAM ETEN Voedzaam eten is te herkennen aan 1. het hoofd-ingrediënt 2. de lengte van de ingrediënten- declaratie 3. toevoegingen als suiker en vet

4 FIT EN VOEDING Kiezen

5 FIT EN VOEDING Kiezen

6 FIT EN VOEDING Bronnen van energie ATP:centrale energieleverancier in de spier; direct leverbaar CP:voor zeer kortdurende inspanningen KOOLHYDRATEN: voor langer durende, intensieve inspanningen (4 Kcal/g) VETTEN: voor langer durende, extensieve inspanningen (9 Kcal/g).

7 FIT EN VOEDING hoeveel heb je nodig luister naar de signalen van je lichaam: eet wanneer je honger hebt stop wanneer je verzadigd bent eet wat lekkers als je smaakhonger hebt

8 FIT EN VOEDING Globaal hebben we nodig: 5-7 sneden brood (bruin of volkoren) dun besmeerd met (dieet-)halvarine 1 x kaas , 1 x magere vleeswaren 3 verstrekkingen zuivel (melk, karnemelk, yoghurt) 4-5 aardappelen of 2-4 scheplepels rijst of pasta 1 eetlepel vloeibare bak&braad p.p. 4 tot 5 lepels groente 2 x fruit gram mager vlees handje noten/zaden

9 FIT EN VOEDING vocht Wanneer water, wanneer dorstlesser hangt af van de duur van de inspanning en de weersomstandig-heden Basis: 1,5 liter drinkvocht + het vochtverlies tijdens de inspanning → kan oplopen tot 3 tot 5 liter per dag! Verlies van 2% van het lichaamsgewicht = 20% verlies van prestatievermogen!

10 FIT EN VOEDING Drinken tijdens lange wandeltochten Ca. een halve liter per uur Neem voldoende water mee Energiedrink is niet nodig Vruchtensap is voldoende Evt. wat drinkyoghurt/chocolademelk Maak gebruik van dorstlesser onderweg

11 FIT EN VOEDING Tips voor tussendoortjes (volkoren-)boterhammen, - krentenbollen, müeslibollen krentenbiscuits, Evergreens, Fruitkicks etc breaker fruit kop soep Evt. kaas/worst/nootjes

12 FIT EN VOEDING Tenslotte: een goed herstel is het begin van een goede wandeltocht!


Download ppt "FIT EN VOEDING Met een goede voeding op naar de Slachte! Door Bea v.d. Mei diëtist/sportvoedingsdeskundige 1. inleiding 2. voedzaam eten 3. eten onderweg."

Verwante presentaties


Ads door Google