De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteit begint vanaf de bodem Belangrijke basisbegrippen voor kwaliteitsmanagement.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteit begint vanaf de bodem Belangrijke basisbegrippen voor kwaliteitsmanagement."— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteit begint vanaf de bodem Belangrijke basisbegrippen voor kwaliteitsmanagement

2 2 Het werkboek BEVER (1996) kan niet zonder kwaliteitszorg! VNG/VROM: maak een werkboek! Kwaliteitsdenken centraal: Focus op de klant Beheers werkprocessen Continu verbeteren

3 3 Kwaliteitsimpuls Na 10 jaar investering is kwaliteit beter bekend Behoefte aan een leidraad. Is structuur van werkboek bruikbaar? Indeling in drie principes (= ISO en INK) Nieuwe, betere, voorbeelden Flexibele structuur (website?) Aandachtspunten voor visitaties

4 4 gestructureerd systematisch beheersen én continu verbeteren van werkprocessen zodat wordt voldaan aan eisen (afspraken) verwachtingen van klanten Kwaliteitszorg betekent 1. Principes

5 5 Beleid ­kwaliteitsbeleid en concreet meetbare doelstellingen ­toetsen of dit daadwerkelijk wordt gerealiseerd Organisatie ­verantwoordelijkheden en bevoegdheden ­opleiding Hoofdprocessen ­contract is vertrekpunt: waar kunnen maken wat met opdrachtgevers is afgesproken ­inkoop: garanderen dat ook uitbesteed werk aan kwaliteitseisen voldoet ­keuringen en verificaties in het hoofdproces Ondersteunende processen ­documentenbeheer ­registratie van fouten (leermomenten) ­interne audits (houden we ons aan onze afspraken?) ISO 9001:2000 vaak ruggegraat Do what you wrote Improve Write what you do Document what you did 1. Principes

6 6 Leiderschap Personeels- management Middelen- management Beleid & Strategie Processen Tevredenheid van personeel Tevredenheid van klanten Positie in de maatschappij Onder- nemings- resultaten Organisatie Resultaat INK: brede inbedding 1. Principes

7 7 Voorbeelden toevoegen Werkboek geeft principes en theorie, aanvullen met recente voorbeelden (links) van Klantonderzoek Systeemvoorbeelden Aanpak, audits, verbetervoorbeelden Doel: leesbaar en direct bruikbaar Vorm: veel figuren en illustaties 2. Voorbeelden

8 8 Website van en voor participanten Website geeft structuur tekst (werkboek bewerking) illustraties aanvullingen voorbeelden (links) links naar theorie direct bruikbare (downloadbare) voorbeelden uit PvA visitaties ? aan te vullen door participanten 3. Structuur

9 9 Voorbereiden visitaties Voorstel om bij visitaties ook ‘beleving’ over te brengen, bijvoorbeeld door focus op basisprincipes: klanten - klantenonderzoek proces - monitoring en prestatie-indicatoren verbeteren - audithulpmiddelen 4. Aandachtspunten


Download ppt "Kwaliteit begint vanaf de bodem Belangrijke basisbegrippen voor kwaliteitsmanagement."

Verwante presentaties


Ads door Google