De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 171 Verandering en ontwikkeling binnen de organisatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 171 Verandering en ontwikkeling binnen de organisatie."— Transcript van de presentatie:

1  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 171 Verandering en ontwikkeling binnen de organisatie

2  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 172 Leerdoelen Krachten te beschrijven die aanzetten tot veranderingKrachten te beschrijven die aanzetten tot verandering Geplande veranderingen te definiërenGeplande veranderingen te definiëren Lewins veranderingsmodel in drie fasen samen te vattenLewins veranderingsmodel in drie fasen samen te vatten Bronnen van weerstand tegen verandering te verklarenBronnen van weerstand tegen verandering te verklaren

3  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 173 Technieken te noemen om verzet tegen verandering te overwinnenTechnieken te noemen om verzet tegen verandering te overwinnen Een definitie te geven van organisatieontwikkeling (OO)Een definitie te geven van organisatieontwikkeling (OO) Symptomen van werkstress te identificerenSymptomen van werkstress te identificeren Bronnen van innovatie samen te vattenBronnen van innovatie samen te vatten Leerdoelen

4  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 174 Krachten die aanzetten tot verandering verandering Krachten die aanzetten tot verandering verandering Karakter personeels- personeels-bestandKarakter bestand EconomischecrisesEconomischecrises TechnologieTechnologie ConcurrentieConcurrentie Wereld-politiekWereld-politiek Maat-schappelijke trends trendsMaat-schappelijke

5  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 175 Geplande veranderingen leiden en begeleiden Veranderen van werknemergedragAcceptatie in de organisatie

6  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 176 Het scenario `kalme zee' Ontdooien Veranderen Opnieuw bevriezen Het veranderingsproces volgens Lewin

7  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 177 Gebrek aan stabiliteit Het scenario `stroomversnellingen' Gebrek aan voorspelbaar- heid Virtuele chaos Constante veranderingen

8  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 178 Verzet tegen verandering Individueel verzet GewoonteEconomischefactoren Veiligheid Selectieve informatie- informatie-verwerking Angst voor het onbekende het onbekende

9  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 179 Verzet tegen verandering Verzet van organisaties StructuurinertieGroepsinertie Beperkt terrein van verandering van verandering Bedreiging van de expertise Bedreiging van gevestigde gevestigde machtsrelaties machtsrelaties Bedreiging van de huidige middelentoewijzing middelentoewijzing

10  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1710 Informatie en communicatie communicatie Informatie en communicatie communicatieInspraakInspraak OnderhandelenOnderhandelen Begeleiding en ondersteuning ondersteuning DwangDwang Manipulatie en schijninspraak schijninspraak Verzet tegen verandering overwinnen

11  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1711 Verandering leiden door organisatieontwikkeling Werkteam Inspraak en samenwerking Het veranderen van de organisatiecultuur de organisatiecultuur Veranderingsinspanning te beschouwen als een voortdurend proces Culturele veranderingen Gedragswetenschappers als change agents

12  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1712 Structuur-reorganisatieStructuur-reorganisatie StructuuringrepenStructuuringrepen NieuwebeloningssystemenNieuwebeloningssystemen De organisatiecultuur veranderen veranderen

13  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1713 Taak-technologie- ingrepen HerontwerpHerontwerp van functies SociotechnischeSociotechnische systemen KwaliteitKwaliteit van het arbeidsleven

14  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1714 Organisatieontwikkeling gericht op de verandering van de houding en het gedrag van organisatieleden Sensitivity trainingSensitivity training EnquêtefeedbackEnquêtefeedback ProcesadviesProcesadvies TeambuildingTeambuilding IntergroepontwikkelingIntergroepontwikkeling

15  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1715 Stress verminderen communicatiecommunicatiebetrokkenheidvanwerknemersbetrokkenheidvanwerknemers personeels-counselorspersoneels-counselors herontwerp van functies herontwerp lichamelijkeactiviteitenlichamelijkeactiviteiten tijd-management-programmatijd-management-programmaprestatie-doelstellingenprestatie-doelstellingen

16  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1716 uDuDefinitie uVuVoordelen uKuKenmerken Wat is een lerende organisatie?

17  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1717 Formuleer een strategie Herontwerp de structuur van de organisatie Vorm de cultuur van de van de organisatie om Wat kunnen managers doen om lerende organisaties te maken van hun bedrijf?


Download ppt " Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 171 Verandering en ontwikkeling binnen de organisatie."

Verwante presentaties


Ads door Google