De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker."— Transcript van de presentatie:

1 Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker

2 Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Begrijpen wat management inhoudt Uitleggen waarom vaardigheden van essentieel belang zijn voor succesvol management Beschrijven welke vaardigheden van essentieel belang zijn voor succesvol management Aangeven hoe dit boek je zal helpen om je vaardigheden te ontwikkelen

3 Copyright © 2005 Prentice-Hall Managers Toezicht houden op de activiteiten van andere mensen om zo de organisatiedoelen te bereiken

4 Copyright © 2005 Prentice-Hall Managementfuncties Plannen Organiseren Leiden Controleren

5 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom zijn managementvaardigheden van belang? Concepten begrijpen is niet voldoende Actief kunnen inspelen op de organisatie Werknemers motiveren om hun werk te doen

6 Copyright © 2005 Prentice-Hall Het belang van managementvaardigheden Begrip en vaardigheden vereist om effectief te managen Vaardigheden leren door oefening en ervaring

7 Copyright © 2005 Prentice-Hall Algemene managementvaardigheden Conceptuele Interpersoonlijke Technische Politieke

8 Copyright © 2005 Prentice-Hall Algemene managementvaardigheden (vervolg) Conceptuele vaardigheden – intellectuele vermogen om ingewikkelde situaties te analyseren en te diagnosticeren Interpersoonlijke vaardigheden – het vermogen om met andere mensen te werken, hen te begrijpen en te motiveren

9 Copyright © 2005 Prentice-Hall Technische vaardigheden – specialistische kennis en deskundigheid kunnen toepassen Politieke vaardigheden – het vermogen om zijn positie te verbeteren, een machtbasis op te bouwen en de juiste contacten te leggen

10 Copyright © 2005 Prentice-Hall Specifieke managementvaardigheden 1.Actief kunnen inspelen op de organisatie en haar hulpbronnen 2.Organiseren en coördineren 3.Met informatie omgaan

11 Copyright © 2005 Prentice-Hall Specifieke managementvaardigheden 4.Zorgen voor groei en ontwikkeling 5.Werknemers motiveren en met conflicten omgaan 6.Op een strategische manier problemen oplossen

12 Copyright © 2005 Prentice-Hall Vereiste vaardigheden voor een bekwaam manager 1.Vaardigheden op het gebied van zelfbewustzijn Jezelf kennen Jezelf ontwikkelen Zelfgestuurde loopbaanplanning

13 Copyright © 2005 Prentice-Hall 2.Algemene sociale vaardigheden: toepasbaar in een breed scala aan situaties binnen de organisatie Op interpersoonlijk niveau communiceren Diversiteit waarderen Ethische wegwijzers ontwikkelen Tijd en stress managen

14 Copyright © 2005 Prentice-Hall 3.Vaardigheden op het gebied van plannen en controleren Plannen en doelen bepalen Prestaties evalueren Creatief problemen oplossen Conflicten hanteren

15 Copyright © 2005 Prentice-Hall Functies ontwerpen Zeer goed presterende teams vormen Mensen selecteren en laten groeien Weten wat de organisatiecultuur is en deze kunnen wijzigen 4.Organisatorische vaardigheden

16 Copyright © 2005 Prentice-Hall 5.Leiderschapsvaardigheden Leiderschap is het proces waardoor je anderen aanstuurt, energie geeft en hun vrijwillige inzet verwerft voor de visie van de leider

17 Copyright © 2005 Prentice-Hall Vereiste vaardigheden voor een bekwaam manager Leiderschaps- vaardigheden Machtsbases bouwen Verandering managen Leiding geven Anderen motiveren

18 Copyright © 2005 Prentice-Hall Vaardigheden aanleren Hoe kunnen managementvaardigheden worden onderwezen? Begrip op zowel conceptueel als gedragsmatig niveau Gelegenheid hebben om te oefenen Feedback krijgen Integratie in gedragsrepertoire

19 Copyright © 2005 Prentice-Hall Het model van ervaringsleren Concrete ervaringen Gevolgen testen van het gebruik van de begrippen in nieuwe situaties Observatie en nadenken Vorming van abstracte begrippen en generalisaties

20 Copyright © 2005 Prentice-Hall Leermodel voor managementvaardigheden 1. Jezelf beoordelen. 2. De vaardigheid als theoretisch begrip leren. 3. Controleren of je een juist begrip van de vaardigheid hebt: quiz. 4. De gedragingen onderscheiden waaruit de vaardigheid bestaat: checklist. 5. De vaardigheid laten zien in een demonstratieoefening. 6. De vaardigheid oefenen in groepsoefeningen. 7. Het niveau van de vaardigheid beoordelen met een samenvattende checklist. 8. Vragen stellen die kunnen helpen bij de toepassing van de vaardigheid. 9. Oefeningen doen om de vaardigheid nog beter onder de knie te krijgen. 10. Een actieplan opstellen om de vaardigheid verder te blijven ontwikkelen.

21 Copyright © 2005 Prentice-Hall Enkele richtlijnen voor de effectieve toepassing van vaardigheden Bereid je goed voor Luister Gebruik vragen om de keuzevrijheid te respecteren Wees positief Wees eerlijk en recht door zee Wees assertief


Download ppt "Copyright © 2010 Pearson Education Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker."

Verwante presentaties


Ads door Google