De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Emoties en stemmingen Hoofdstuk 7 Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Emoties en stemmingen Hoofdstuk 7 Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge."— Transcript van de presentatie:

1 1 Emoties en stemmingen Hoofdstuk 7 Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge

2 2 1.Emoties van stemmingen te onderscheiden. 2.De verschillende aspecten van emoties te noemen. 3.Vast te stellen wat de oorzaak is van emoties en stemmingen. 4.Vanuit de omgeving opgelegde begrenzingen op emoties te beschrijven. Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om:

3 3 5.Te bespreken wat de impact van ‘emotionele arbeid’ is op werknemers. 6.De voors en tegens van emotionele intelligentie te bespreken. 7.Concepten met betrekking tot emoties en stemmingen op OG-kwesties toe te passen. Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om:

4 4 Emoties en stemmingen

5 5 Karakteristieken van emoties De biologie (limbisch systeem) Intensiteit Frequentie en duur Emoties zijn nodig om rationeel te zijn Emoties zijn ontwikkeld om een doel te dienen

6 6 Waar komen stemmingen vandaan? Persoonlijkheid (affectintensiteit) Tijd van de dag en de week Weer (illusoire correlatie) Stress Sociale activiteiten Slaapkwaliteit Lichaamsbeweging Leeftijd Geslacht

7 7 Beperkingen op emoties Organisatorische invloeden Culturele invloeden –Verschillen in ervaring –Verschillen in interpretatie –Verschillen in expressie

8 8 Emotionele arbeid Een werknemer dient bepaalde emoties te tonen in de omgang met anderen. Dit kan leiden tot emotionele dissonantie: als je een emotie moet tonen, terwijl je een andere emotie voelt.

9 9 Emoties uiten en beleven Beleven van emoties: de werkelijke gevoelens die iemand heeft Uiten van emoties: aangeleerd gedrag Oppervlakte-acteren: gevoelens verbergen en emoties uiten Diep-acteren: gevoelens proberen te wijzigen

10 10 Emotionele intelligentie Het kennen van je eigen emoties en die van anderen correct kunnen duiden, met behulp van: 1.Zelfbewustzijn 2.Zelfsturing 3.Zelfmotivatie 4.Empathie 5.Sociale vaardigheden

11 11 Voordelen van EI Intuїtieve aantrekkingskracht Er is een licht verband tussen een hoge EI en werkprestaties EI is biologisch bepaald

12 12 Nadelen van EI EI is een te vaag concept EI kan niet worden gemeten EI hangt te veel samen met persoonlijkheid en intelligentie

13 13 Invloed van EI in de organisatie Selectie (aannemen van werknemers met behulp van EI) Besluitvorming Creativiteit Motivatie Leiderschap (gevoelsuitingen) Interpersoonlijke conflicten Onderhandeling Klantenservice Attitudes op het werk Ongewenst gedrag op het werk


Download ppt "1 Emoties en stemmingen Hoofdstuk 7 Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge."

Verwante presentaties


Ads door Google