De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Economisch vertrouwen daalt in oktober voor 2 e maand op rij. Vooral ouderen (65+jarigen) zien de toekomst steeds negatiever in. Omzetstijging supermarkten van 1.2% in september. Unox is het A-merk met meeste kopers, mede door veel omzet uit aanbiedingen/acties. In september 2010 (wk 35 t/m 39) is de supermarktomzet met 1.2% gestegen van € 2,94 miljard (2009) naar € 2,97 miljard. Hoewel het aantal uitgegeven kassabonnen licht daalde (-0.8%), werd dit ruimschoots gecompenseerd door een stijging van de waarde van de kassabon met 2%, van € 20,83 (2009) naar € 21,25 (2010). In de eerste 9 maanden van het jaar steeg de omzet met 0,3% van € 23,2 miljard naar € 23,3 miljard. Mede door de omzetgroei van de laatste 3 weken (+2,7%) wordt een jaaromzet over 2010 van € 31,4 miljard verwacht. Unox verdringt Campina als A-merk met de grootste klantenkring. Ruim 6.5 miljoen huishoudens hebben het afgelopen jaar dit A-merk gekocht (=88.7%). Campina trok evenveel klanten als vorig jaar, maar mede door een forse stijging van de Unox omzet uit aanbiedingen wist Unox bijna 300.000 meer kopers te trekken dan vorig jaar. Dr. Oetker steeg van plaats 6 naar plaats 4 in de A-merken klanten top 10. Bij alle top 10 A-merken was er sprake van een forse stijging van de omzet uit aanbiedingen. Vooral bij de Unilever merken (Unox, Knorr en Calvé) en Verkade nam het aandeel van de promotie-omzet fors toe. Unox heeft in elke regio, m.u.v. de 3 grote steden (=Campina) de meeste klanten. Ook bij de huishoudens zonder kinderen (jong en oud) is Unox de favoriet, terwijl bij de gezinnen Knorr het merk met de meeste klanten is. Unox is bij Albert Heijn en C1000 het A-merk met de grootste klantenkring, terwijl Campina dit bij Plus, Jumbo, Dirk en Super de Boer is.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Economisch vertrouwen daalt in oktober voor 2 e maand op rij. Vooral economische situatie komende 12 maanden wordt steeds negatiever ingeschat, met name bij ouderen. Omdat het economisch consumentenvertrouwen een grote rol speelt bij het aankoopgedrag van de consument, meet GfK dit maandelijks bij een steekproef van ca. 1600 respondenten en elk kwartaal (februari, mei, augustus en november) bij een steekproef van ca. 14.000 consumenten. Dit maakt het mogelijk om het consumentenvertrouwen bij een grote vaste steekproef in de tijd te volgen en te analyseren naar bv.: - leeftijd, geslacht, regio - beroep, politieke voorkeur, supermarkt voorkeur - gebeurtenissen in de samenleving (bv. WK 2010) Het consumentenvertrouwen in oktober (-16) laat voor de 2 e maand op rij (na de opleving in augustus- WK effect) een daling zien. Vooral de toekomstige economische en financiële situatie schat men negatief in (-22). Dit is het sterkst zichtbaar bij 65+ jarigen. Wellicht mede veroorzaakt door de onzekerheid over de dekking bij de pensioenfondsen.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Economisch vertrouwen daalt voor de 2 e maand op rij. De financiële situatie komende 12 maanden wordt steeds negatiever ingeschat. Met name bij ouderen is dit het geval, wellicht mede door de discussie over de dekking van de pensioenen.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 88.7% 85.2% 85.8% (2)- 85.6% (3)- 83.4% (1)- 86.1% Top 10 A-merken (MAT Q2 2010) 78.9% (6)- 77.0% Unox Knorr Campina Klantenkring Positie vorig jaar (MAT Q2 2009) Positie vorig jaar (MAT Q2 2009) Dr. Oetker 1 1 2 2 3 3 4 4 A-merken 78.8% (4)- 79.7% Honig 5 5 78.0% 75.4% 77.6% (5)- 78.0% (7)- 76.6% (8)- 75.7% 75.3% (10)- 71.1% Maggi LU Friesche Vlag Calvé 6 6 7 7 8 8 9 9 75.2% (9)- 73.8% Verkade 10 Bron: GfK ConsumerScan, periode MAT Q2 2010 Unox verdringt Campina van de eerste plek en is het A-merk met de grootste klantenkring in Nederland. Ruim 6.5 miljoen huishoudens (88.7 %) hebben dit merk het afgelopen jaar gekocht. Dr.Oetker stijgt van 6 naar 4 in de merken Top-10.

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 39.7% 32.8% 9.8% 23.4% 21.7% 7.9% Promodruk Top 10 A-merken 26.1% 24.7% Unox Knorr Campina Mat Q2 2010 MAT Q2 2009 Dr. Oetker 1 1 2 2 3 3 4 4 Top 10 A-merken 24.1% 19.1% Honig 5 5 14.8% 25.4% 16.7% 13.7% 18.9% 12.2% 22.3% 10.1% Maggi LU Friesche Vlag Calvé 6 6 7 7 8 8 9 9 39.6% 22.6% Verkade 10 Bron: GfK ConsumerScan Unox heeft de uitbreiding van de klantenkring ook te danken aan de toegenomen promotiedruk.Van de totale Unox omzet is bijna 40% middels een aanbieding verkocht. Alle top 10 A-merken zien het belang van de aanbiedingen-omzet stijgen. 169 151 125 106 Index (MAT Q2 2010 tov MAT Q2 2009) Index (MAT Q2 2010 tov MAT Q2 2009) 126 108 135 137 220 176

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 District III Noord District IV Oost District V Zuid District II West District I 3 Grote steden (Den-Haag, Amsterdam, Rotterdam) Districten in Nederland (districtsindeling volgens GfK)

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 1 e A-merk 3 grote steden Noorden Rest west Oosten Regio Zuiden Bron: GfK ConsumerScan, periode MAT Q2 2010 85.9% 87.9% 88.6% 89.3% Klantenkring 91.3% Jonge huishoudens zonder kinderen Oudere huishoudens zonder kinderen Huishoudens met kinderen Gezinscyclus Campina Unox A-merk Unox 2 e A-merk 85.1% 86.5% 87.4% 86.9% Klantenkring 88.1% Unox Fr. Vlag Campina Knorr A-merk Campina 3 e A-merk 80.9% 85.3% 86.0% 85.1% Klantenkring 85.7% Knorr Campina A-merk Knorr Albert Heijn Detailconsult FM Super de Boer Supermarkten Plus C1000 Jumbo 82.4% 92.4% 89.1% Unox Knorr Unox 81.5% 91.8% 85.6% Knorr Unox Campina 77.7% 90.6% 81.7% Campina Knorr 52.0%* 12.4% 15.6% Unox Campina 45.2% 11.4% 13.2% Knorr Unox 41.5% 11.4% 12.4% Campina Fr. Vlag Knorr 12.6% 13.6% 27.1% Campina Unox 10.6% 12.2% 25.6% Unox Knorr 10.2% 11.5% 24.2% Knorr Unox Campina Unox heeft grootste klantenkring met uitzondering van de 3 grote steden, Super de Boer, Detailconsult, Plus en Jumbo (waar Campina de grootste klantenkring heeft) en onder huishoudens met kinderen (waar Knorr de grootste klantenkring heeft). * Lees: ruim 5 op de 10 Nederlandse huishoudens (52.0%) heeft het afgelopen jaar het merk Unox bij Albert Heijn gekocht.

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2009 - 2010 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € 21.91 * +0.3%

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google