De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Omzetgroei supers 2009 5,4 procent (incl. extra week 53) en 3,4 procent op basis van vergelijkbare weken. 5 e jaar op rij succesvolle Kerst en Oud& Nieuw voor supers. De omzet van de supermarkten is afgelopen jaar met 5,4 procent toegenomen tot €31,66 miljard. Zonder de extra week 53-2009 komt de omzet uit op € 31,05 miljard; een groei van 3,4%. Het aantal bezoeken in 2009 (excl. wk 53) is met 3,2% gestegen terwijl de omzet per kassabon nauwelijks steeg nl. van € 21,85 (2008) naar € 21,89 (2009). Voor dit jaar wordt een beperktere groei verwacht van ca. 1,5%, waardoor de supermarktomzet groeit naar € 31,5 miljard. De supermarkten hebben 2009 succesvol afgesloten. De laatste 3 weken van het jaar (Kerst en Oud&Nieuw) kwam de omzet uit op € 1,94 miljard een stijging van 3,3% ten opzichte van 2008. Dit is mede veroorzaakt door de extra activiteiten die de supermarkten voor de feestdagen ontwikkelen zoals extra assortiment (mn premium eigen merken, communicatie/aankleding winkel/ proeverijen). Omzet Kerst en Oud&Nieuw in miljarden (laatste 3 weken december): 2004: €1,58 2005: €1,65 + 4,1% 2006: €1,76 + 7,0% 2007: €1,82 + 3,6% 2008: €1,88 + 2,8% 2009: €1,94 + 3,3%. In de week voor Kerst (wk 52-vrijdag/zaterdag) was de woensdag qua omzet met een weekaandeel van 34% de Kerstpiekdag, mede omdat de consumenten in verband met neen-verkoop niet tot de laatste dag durfden te wachten met de Kerstaankopen. De aankopen op 3 e Kerstdag-2009 (zondag na Kerst) weken met een omzetaandeel van 0,8% niet af van een gemiddelde zondag in 2009.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 2009: +2.6% 2008: +5.5% 2009: +2.6% 2008: +5.5% 2009: +1.6% 2008: +0.5% 2009: +1.6% 2008: +0.5% 2009: +0.6% 2008: +0.6% 2009: +0.6% 2008: +0.6% 2009: +3.4% 2008: +6.2% 2009: +3.4% 2008: +6.2% 2009: +1.0% 2008: +5.0% 2009: +1.0% 2008: +5.0% 2009: -1.6% 2008: -0.6% 2009: -1.6% 2008: -0.6% 2009: +3.2% 2008: +1.1% 2009: +3.2% 2008: +1.1% 2009: 13.9% 2008: 11.6% 2009: 13.9% 2008: 11.6% Promodruk 14.9% Source N=6000 GfK NL ConsumerScan,, (Attention: 2009 excl 53 wekeneffect +1,6%) GfK Forecast 2010 Supermarktomzet Beperkte groei bij stijgende promotiedruk

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € 21.92 * +0.3%

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google