De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs 1-8-2003.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs 1-8-2003."— Transcript van de presentatie:

1 Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs

2 Achtergronden: -Inspectie negatief oordeel over kwaliteit van MBO examens - Brancheorganisaties willen 'branchepaspoorten‘ - Roc's ontevreden over exameninstellingen

3 Stuurgroep Examinering MBO Ontwerp nieuwe examensystematiek passend bij eigentijds onderwijs - Advies: Kwaliteitscentrum Examinering: - vaststellen landelijke kwaliteitsstandaarden - uitvoeren externe borg kwaliteit van examinering

4 -Eén onafhankelijk KCE - Uitvoeren externe borg - landelijke standaarden - basis: zelfevaluatie roc - Betreft alle deelkwalificaties - Sanctie bij negatieve beoordeling: verlies recht op examinering Verschillen met de huidige examensystematiek:

5 Werkwijze KCE: - Oplevering standaarden in februari Vanaf 1 augustus 2003: KCE voert beoordelingen uit

6 - Centrale vraag beoordeling: voldoet de examinering aan de standaarden van KCE? - In drie jaar beoordeling van alle kwalificaties

7 - Beoordeling betreft proces en producten van examinering - Bij gebruik van door KCE gecertificeerde toets(item)bank beoordeelt KCE alleen het proces

8 KCE geeft op basis van de beoordeling per kwalificatie een verklaring: - goedkeurend -verlengd onderzoek -afkeurend

9 De verklaring wordt gepubliceerd: -Op de site van KCE - In het jaarverslag van de onderwijsinstelling

10 1.Examenmanagement 2.Professionaliteit, inkoop en uitbesteding 3. Examenproces 4. Toetsproducten 5.Onderzoek, analyse, verbetering en verantwoording Standaarden KCE

11

12 1.0 Examenmanagement 1.1 Examenorganisatie 1.2 Documentatie 1.3 Examenregeling 1.4 Examenvoorlichting 1.5 Commissie van Beroep 1.6 Overige wetgeving 1.7 Sectorspecifieke standaarden

13 2.0 Professionaliteit, inkoop en uitbesteding 2.1 Professionaliteit 2.2 Contractvorming 2.3 Inkoop

14 3.0 Examenproces 3.1 Toetsconstructie 3.2 Toetsvaststelling 3.3 Betrouwbaarheid afname 3.4 Betrouwbaarheid beoordeling 3.5 Examenresultaten 3.6 Toetsproducten 3.7 Diplomering en certificering

15 4.0 Toetsproducten 4.1 Dekkingsgraad 4.2 Moeilijkheidsgraad 4.3 Toetskwaliteit

16 5.0 Onderzoek, analyse, verbetering en verantwoording 5.1 Tevredenheidsonderzoek 5.2 Interne borg 5.3 Evaluatie 5.4 Het bedrijfsleven 5.5 Continue verbetering

17 Wat zou volgens de KCE standaarden niet meer voor mogen komen?

18 Een examencommissie die slechts op papier bestaat Toetsen met beperkte relatie tot de eindtermen van de deelkwalificatie Afname van toetsen door één persoon ontwikkeld en vastgesteld

19 Afwijken van de OER: meer, minder of andere toetsen Herhaaldelijk gebruik van exact dezelfde toets Cesuur bijstellen zonder bemoeienis van de examencommissie en/of zonder legitieme onderbouwing

20 Afname en archivering van toetsen, zonder afspraken over geheimhouding Als onderwijsinstelling geen zicht hebben op de bpv-beoordeling: - eindtermen in de bpv - instrumenten - competenties beoordelaars

21 Kortom: er moet een duidelijk er moet een duidelijk examenbeleid zijn

22 Aanpak “Zal ik u eens laten zien wat ik kan” Wendela Dutman “Laat je kennen” Kees Corbet Digitale toetsing in de bpv Joop Hogerwerf Project examinering en EVC Henrieke van Veenendaal


Download ppt "Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs 1-8-2003."

Verwante presentaties


Ads door Google