De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

AANPAK KNELPUNTEN NO 2 EN PM 10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "AANPAK KNELPUNTEN NO 2 EN PM 10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie."— Transcript van de presentatie:

1

2 AANPAK KNELPUNTEN NO 2 EN PM 10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie

3 Problemen luchtkwaliteit ZH 36 gemeentelijk rapportages in gemeenten met overschrijdingen NO 2 grenswaarde 19 gemeenten met plandrempel- overschrijdingen voor NO 2 36 grenswaarde en plandrempel- overschrijding PM 10 (dag) 17 gemeenten met plandrempel- overschrijding PM 10 jaargem.

4 NO 2 concentratie Rijnmond 2000

5 NO 2 bijdrage wegverkeer

6 NO2: - lokaal langs wegen verhoogd - achtergrond hoger in steden -> lokale knelpunten aanpakken PM 10 - grootschalig - kleine verhoging langs wegen - achtergrond grootste bijdrage -> alle bronnen aanpakken binnen bevoegdheid provincie Aanpak NO 2 en PM 10

7 Coördinatie NO 2 knelpuntgroepen bovengemeentelijk per regio voor snelwegen (provinciale wegen) milieu en verkeersmedewerkers doel: bedenken en afstemmen van plannen van aanpak

8 Werkwijze knelpuntgroepen inventarisatie mogelijke maatregelen haalbaarheidsanalyse oplossing per locatie zoeken berekenen van effect (TNO) schrijven plan informatie uitwisseling gezamenlijke actie

9 Problemen gemeenten maken plan, rijk moet het uitvoeren verantwoordelijkheid rijk nog niet genomen te weinig geld beschikbaar de politieke wil ontbreekt

10 Van plan tot uitvoering inzet op verschillende niveaus: ambtelijk in knelpuntengroep managementniveau: externe overleggroep bestuurlijk niveau: gesprekken, brieven, ministers, IPO, DUIV lobby gericht op politieke processen (nota’s TK, media, gesteund door bestuur)

11 RO-beleid toetsing bestemmingsplannen: gevoelige bestemmingen niet toestaan in gebieden waar (in 2010) de NO 2 grenswaarde wordt overschreden sinds kort onderzoek naar bijdrage fijn stof

12 Wat is er bereikt? toezegging voor 80 km/h op A20 en A12 geluidsschermen Vlaardingen/Schiedam gevoelige bestemmingen in ontwerp ministeriële regeling

13 Pleidooi maak politieke keuze, gezamenlijk en op hoog niveau! óf alles doen aan emissiereductie verkeer óf inzetten op minder verkeersintensiteit eerste stap: probleembewustzijn creëren

14 Bronnen Zuid-Holland 2000 ton/j raffinaderijen3000 op- en overslag 1500 andere industrie1000 MKB 700 wegverkeer2500 scheepvaart1300 consumenten1000 Deel 2 Fijn stof

15 URBIS fijn stof Rijnmond 2000

16 Fijn stof bijdrage wegverkeer

17 Fijn stof bijdrage scheepvaart

18 Fijn stof bijdrage industrie

19 Fijn stof achtergrond

20 Gegevens fijn stof tot 25% concentratie uit provincie zelf grote bronnen in Rijnmond, weinig invloed op concentratie grootschalig en regionaal probleem, weinig lokaal maar: gezondheidseffect groot in omgeving van drukke wegen

21 Beleidsvoorstellen bij alle IPPC bedrijven inventarisatie naar fijn stof uitstoot overzicht emissies PM 10 zo nodig vergunning aanpassen aan BAT bij nieuwe vergunningen minimaal BAT bij planning rekening houden met afname elders in industriegebied proefprojecten scheepvaart en schone voertuigen

22 Emissiedaling van 30% tussen 2000 en 2010, concentratie-effect ca. 3 µg/m 3 Emissiedaling van 50% tussen 2000 en 2020, conc. Effect 2-5 µg/m 3 Daggemiddelde grenswaarde voorlopig niet gehaald. Beleid niet vastgesteld, bestuur aarzelt. Verwacht effect

23 Conclusie NO 2 aanpakken op lokaal of bovenlokaal niveau bron-, effect- of overdrachtmaatregelen probleem: verantwoordelijkheid en financiën Fijn stof beleid heeft wel zin, bronbeleid


Download ppt "AANPAK KNELPUNTEN NO 2 EN PM 10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie."

Verwante presentaties


Ads door Google