De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Casusbank Didiclass. wat verzameling casussen 120 qua ontwikkelrichtgetal beeldbron (en tekstbron) algemeen pedagogisch-didactisch geen persoonlijke video-interactietraining.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Casusbank Didiclass. wat verzameling casussen 120 qua ontwikkelrichtgetal beeldbron (en tekstbron) algemeen pedagogisch-didactisch geen persoonlijke video-interactietraining."— Transcript van de presentatie:

1 Casusbank Didiclass

2 wat verzameling casussen 120 qua ontwikkelrichtgetal beeldbron (en tekstbron) algemeen pedagogisch-didactisch geen persoonlijke video-interactietraining geen demonstratie van goede voorbeelden geen vakdidactiek-oogpunt geen bewijslast voor portfolio

3 oriënteren, confronteren, problematiseren, reflecteren En dus niet gericht op: illustreren, instrueren, demonstreren, beoordelen

4 uitgangspunten video-beeld als primaire bron fragmententhema verdicht tot de essentie van & rondveelvoud aan perspectieven authentiekelevensecht, zoals het zich voordoet onderwijs-basis, voorgezet en beroeps situatieshandelen als leraar

5

6 reflectie kracht van de meerduidigheid van het beeld ‘juiste’ interpretatie is niet voorgegeven (ook niet na) besef van complexiteit van afwegingen eerlijk over zichzelf via ‘veilige’ omweg van anderen korrelgrootte des levens niet als competentie afvinkbaar en optelbaar ui-model van Korthagen (betrokkenheid, identiteit, overtuiging, bekwaamheid, gedrag) als mogelijk kader

7 Didactisch duplo: open constructie keuze tussen casussen wel lego, zelfregulerend, geen leereenheden verwerking is open belang rol van docent, geen instructie-modus beeldbron als ‘trigger’ tot verdieping reflectie op ‘brandspiegeltjes’ onderwijs kennisconstructie sociale interactie, contextueel, construerend

8

9 voor wie studentenaanleiding en focus bij (zelf)studie docentenopen materiaal in de lerarenopleiding begeleidersaanleiding bij werkplekbespreking coachesmateriaal bij professionalisering LEERGEMEENSCHAP: WERKSTRUCTUUR

10 Nieuwe werkstructuren- nieuwe leervormen ( Otmar Donnenberg) ” horizontale samenwerking” Persoonlijke verantwoordelijkheid Proactieve opstelling: ook bespreekbaar Ruimte/ belangstelling persoonlijke initiatieven Onderzoeksgesprekken intern vanuit meer perspectieven→stakeholders extern (werkveld) Feedback/ reflectie/toetsen veronderstellingen Communicatiebasis = gelijkwaardigheid Erkende autonomie van leden

11 IEDER- model met TOP. I= INFO( informatie) INTRO( introductie) E= Ervaring: lesregistratie D= Delen: ervaringen uitwisselen, mening toetsen E= Wijziging van perspectieven R= Reflectie: eigen ervaringen, inspiratie, vragen. T= Theoretische verdieping O= Opdracht formuleren n.a.v. casusverwerking P= Pop/ portfolio

12

13 HOGESCHOOL ZUYD Casusbank: in het curriculum ( tutorgroep) Casusbank: in gebruik door de zij-instromers Casusbank: verwerkt in de LIO-coachtraining Casusbank: intro tijdens de open dag Casusbank gebruikt door schoolopleiders Casusbank :bij mbo- hbo aansluiting Casusbank: studenten en werkveld participeren Casusbank: ontwerp gekoppeld aan ervaring LEERGEMEENSCHAP= succesfactor. (

14


Download ppt "Casusbank Didiclass. wat verzameling casussen 120 qua ontwikkelrichtgetal beeldbron (en tekstbron) algemeen pedagogisch-didactisch geen persoonlijke video-interactietraining."

Verwante presentaties


Ads door Google