De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012

2 Opbouw 14 experimenten met ict: Wat is de interventie? Praktijktheorie (bondig!) Uw mening (stemmen) Resultaat (alleen gemeten resultaten) Meer info? Rapporten via site Kennisnet

3 Probleem en interventie AOC Friesland Slecht overzicht onderwijsmateriaal  Totaal digitaal aanbod: – Digitaal leerboek – Digitale toetsen – Digitale agenda

4 Waardering studenten Prestaties Geïntegreerd elektronisch aanbod Gebruik door studenten Efficiency lestijd

5 Waardering studenten Prestaties Geïntegreerd elektronisch aanbod Gebruik door studenten Efficiency lestijd

6 Probleem en interventie Drenthe College Vormgeven van CGO  simulatie SimNet – Simulatiebedrijf – Simulatie in afzonderlijke locatie op school – Manier van begeleiden zoals in de praktijk

7 Bedrijfs- simulatie Betere onderwijs- prestaties Inzet en motivatie studenten Competentie- ontwikkeling

8 Bedrijfs- simulatie SimNet Competentie- ontwikkeling Inzet en motivatie studenten

9 Probleem en interventie Studio T Problemen met het feedback geven  Training door Citowoz – Training gericht op het sociale aspect – Training gericht op het cognitieve aspect – (Training coaches / docenten)

10 Training ‘feedback’ studenten Geven van feedback Benutten van feedback Betere producten

11 Training ‘feedback’ studenten Geven van feedback Benutten van feedback Betere producten

12 Probleem en interventie Helicon Eindhoven Motivatie voor competentieontwikkeling is onvoldoende  LINE: registratie en visualisatie competenties Leerling en docent beoordelen competenties en registreren dit in LINE POP gesprek: leerling en docent

13 LINE Inzicht in competen- tiegroei Inzet van studenten Onderwijs- prestaties

14 LINE Inzicht in competen- tiegroei Inzet van studenten Onderwijs- prestaties

15 Probleem en interventie Rijn IJssel Zelfstandig werken door studenten aan Studiemeter.nl  Onderzoek naar begeleiding: – Sterk docentgestuurd – Gemiddeld docentgestuurd – Sterk studentgestuurd

16 Leerrendement studenten Begeleiding ten behoeve van PTOL Taalniveau van de student

17 Leerrendement studenten Begeleiding ten behoeve van PTOL Taalniveau van de student

18 laag hoog Sturing en begeleiding door docent bij computerprogramma taalniveau

19 Probleem en interventie ROC Aventus1 Kennis beklijft onvoldoende  Coollearning – Sms’jes op verschillende momenten – Kennisvragen (MC) – Goed/fout feedback

20 Cool learning Kennis- niveau Inzet studenten (motivatie) Efficiënter gebruik lestijd

21 Cool learning Kennis- niveau Inzet studenten (motivatie) Efficiënter gebruik lestijd

22 Probleem en interventie Mondriaan Klinisch Redeneren  InCasu – Casussen m.b.t. anatomie en ziektekunde – Kennis t.a.v. gezondheidsthema’s verwerken en toepassen – Stappen in proces van klinisch redeneren zetten in vaste volgorde

23 Vermogen om klinisch te redeneren InCasu

24 Vermogen om klinisch te redeneren InCasu

25 Probleem en interventie Helicon Nijmegen Didactische inzet van video  Inzet van video beproeven bij 4 opleidingen: 1 dier & verzorging 2. Tuin park & landschap 3. Paardenhouderij 4. In & outdoor design

26 Inzet en waardering Video maken als leermiddel Verwerkings- en regulatiestrategieën

27 Inzet en waardering Video maken als leermiddel Verwerkings- en regulatiestrategieën

28 Probleem en interventie ROC Aventus2 Kennis beklijft onvoldoende  Op meerdere manieren kennis nemen van informatie (instructievideo)

29 Inzet instructie- video's Facultatief gebruik video Onderwijs- resultaten

30 Inzet instructie- video's Facultatief gebruik video Onderwijs- resultaten

31 Probleem en interventie ROC Zeeland Gebruik maken van de beschikbare digitale middelen ten behoeve van de efficiëntie en effectiviteit van het onderwijs  Keuze voor iPads inclusief Apps – Verkennend onderzoek naar gebruik

32 Beschrijvende data over kosten, aard en omvang van gebruik Gebruik van iPads

33 Beschrijvende data over kosten, aard en omvang van gebruik Gebruik van iPads

34 Probleem en interventie Nimeto Begeleiding van de student tijdens de BPV  Extra begeleiding via social media

35 Begeleiding via social media tijdens BPV Contact tussen student en begeleider beoordeling stage

36 Begeleiding via social media tijdens BPV Contact tussen student en begeleider Beoordeling stage

37 Probleem en interventie Graafschap College constructieve kennis en tekenvaardigheden  Interventie:LECO (leren construeren) voor bereiding product evalueren reflecteren oriënteren

38 LECO- opdrachten Intrinsieke + extrinsieke motivatie Constructieve kennis en tekenen

39 LECO- opdrachten Intrinsieke + extrinsieke motivatie Constructieve kennis en tekenen

40 Probleem en interventie ROC van Amsterdam Cijfermatig inzicht van studenten is te laag  Serious Game Trading Partners

41 Game Trading Partners Motivatie en werkhouding Onderwijs- prestaties

42 Game Trading Partners Motivatie en werkhouding Onderwijs- prestaties


Download ppt "Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google