De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Reflectie-portfolio beoordelen Een bottom-up benadering Marijke Kling en Wim Vermeulen, APO Tecla Lampe, Lectoraat Assessment.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Reflectie-portfolio beoordelen Een bottom-up benadering Marijke Kling en Wim Vermeulen, APO Tecla Lampe, Lectoraat Assessment."— Transcript van de presentatie:

1 Reflectie-portfolio beoordelen Een bottom-up benadering Marijke Kling en Wim Vermeulen, APO Tecla Lampe, Lectoraat Assessment

2 Situatie 1 e semester van 1 e studiejaar Pabo bevat: • Nadruk op theoretische vakken • Enkele dagen praktijkstage op school • Reflectie-opdracht aan einde 1 e semester

3 Reflectie-opdracht Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van • de leraar als pedagoog • de leraar als didacticus • de leraar als teamlid.

4 Maar … Student Docent

5 Bottom-up Uitgangspunt: • Werkstukken van studenten 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

6 Bottom-up 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

7 Opdracht 1 (individueel) Lees de ‘oude’ Reflectie-opdracht met indeling en beoordelingscriteria. Geef commentaar (feedback) op de uitwerking van twee studenten van de volgende opdracht: • Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van de leraar als pedagoog.

8 Bottom-up 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

9 Opdracht 2 (in groepen) Inventariseer en analyseer het commentaar op de uitwerkingen van alle studenten van de volgende opdracht: • Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van de leraar als pedagoog. Noem de drie belangrijkste opmerkingen bij de werkstukken (bijvoorbeeld opmerkingen die de meeste mensen in de groep maakten)

10 Bottom-up 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

11 Relevante opmerkingen Opmerkingaantal Geen onderbouwing met (praktijk-)voorbeelden33 Geen beschrijving (gewenst) gedrag leerkracht28 Geen onderbouwing door literatuur(-verwijzingen)25 Verband/verschil pedagogische en didactische rol9 Geen relatie met prestatie-indicatoren beroepscompetenties 3 Onduidelijke formulering, beschrijving, opbouw tekst38

12 Relevante beoordelingscriteria Leraar als pedagoog • Prestatie-indicatoren • Verantwoording vanuit literatuur • Praktijkvoorbeelden • Verband illustratie met pedagogische rol

13 Bottom-up 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

14 Beoordelingsformat OnvoldoendeVoldoendeGoed Relatie tussen prestatie- indicatoren en opvatting … ontbreken of zijn niet duidelijk. … zijn duidelijk … zijn overtuigend. Verantwoor- ding vanuit literatuur … ontbreekt.… betreft relevante literatuur vanuit eigen opleiding. … betreft relevante literatuur vanuit eigen opleiding en van internationaal onderzoek.

15 Bottom-up 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

16 Opdracht voor student De leraar als pedagoog • Kies vier prestatie-indicatoren … • Beschrijf jouw opvatting... • Onderbouw met theorie … en geef duidelijke literatuurverwijzingen. • Geef twee praktijkvoorbeelden... • Kies een illustratie …

17 Bottom-up Uitgangspunt: • Werkstukken van studenten 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

18 Dank voor uw aandacht Marijke Kling Wim Vermeulen Tecla Lampe


Download ppt "Reflectie-portfolio beoordelen Een bottom-up benadering Marijke Kling en Wim Vermeulen, APO Tecla Lampe, Lectoraat Assessment."

Verwante presentaties


Ads door Google