De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Reflectie-portfolio beoordelen Een bottom-up benadering Marijke Kling en Wim Vermeulen, APO Tecla Lampe, Lectoraat Assessment.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Reflectie-portfolio beoordelen Een bottom-up benadering Marijke Kling en Wim Vermeulen, APO Tecla Lampe, Lectoraat Assessment."— Transcript van de presentatie:

1 Reflectie-portfolio beoordelen Een bottom-up benadering Marijke Kling en Wim Vermeulen, APO Tecla Lampe, Lectoraat Assessment

2 Situatie 1 e semester van 1 e studiejaar Pabo bevat: • Nadruk op theoretische vakken • Enkele dagen praktijkstage op school • Reflectie-opdracht aan einde 1 e semester

3 Reflectie-opdracht Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van • de leraar als pedagoog • de leraar als didacticus • de leraar als teamlid.

4 Maar … Student Docent

5 Bottom-up Uitgangspunt: • Werkstukken van studenten 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

6 Bottom-up 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

7 Opdracht 1 (individueel) Lees de ‘oude’ Reflectie-opdracht met indeling en beoordelingscriteria. Geef commentaar (feedback) op de uitwerking van twee studenten van de volgende opdracht: • Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van de leraar als pedagoog.

8 Bottom-up 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

9 Opdracht 2 (in groepen) Inventariseer en analyseer het commentaar op de uitwerkingen van alle studenten van de volgende opdracht: • Beschrijf je persoonlijk beroepsbeeld van de leraar als pedagoog. Noem de drie belangrijkste opmerkingen bij de werkstukken (bijvoorbeeld opmerkingen die de meeste mensen in de groep maakten)

10 Bottom-up 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

11 Relevante opmerkingen Opmerkingaantal Geen onderbouwing met (praktijk-)voorbeelden33 Geen beschrijving (gewenst) gedrag leerkracht28 Geen onderbouwing door literatuur(-verwijzingen)25 Verband/verschil pedagogische en didactische rol9 Geen relatie met prestatie-indicatoren beroepscompetenties 3 Onduidelijke formulering, beschrijving, opbouw tekst38

12 Relevante beoordelingscriteria Leraar als pedagoog • Prestatie-indicatoren • Verantwoording vanuit literatuur • Praktijkvoorbeelden • Verband illustratie met pedagogische rol

13 Bottom-up 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

14 Beoordelingsformat OnvoldoendeVoldoendeGoed Relatie tussen prestatie- indicatoren en opvatting … ontbreken of zijn niet duidelijk. … zijn duidelijk … zijn overtuigend. Verantwoor- ding vanuit literatuur … ontbreekt.… betreft relevante literatuur vanuit eigen opleiding. … betreft relevante literatuur vanuit eigen opleiding en van internationaal onderzoek.

15 Bottom-up 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

16 Opdracht voor student De leraar als pedagoog • Kies vier prestatie-indicatoren … • Beschrijf jouw opvatting... • Onderbouw met theorie … en geef duidelijke literatuurverwijzingen. • Geef twee praktijkvoorbeelden... • Kies een illustratie …

17 Bottom-up Uitgangspunt: • Werkstukken van studenten 1.Meer docenten geven commentaar 2.Inventarisatie en analyse commentaar 3.Afleiden relevante beoordelingscriteria 4.Opstellen beoordelingsformat 5.Opstellen opdracht voor studenten

18 Dank voor uw aandacht Marijke Kling m.m.m.kling@saxion.nl Wim Vermeulen w.vermeulen@saxion.nl Tecla Lampe t.t.m.lampe@saxion.nl


Download ppt "Reflectie-portfolio beoordelen Een bottom-up benadering Marijke Kling en Wim Vermeulen, APO Tecla Lampe, Lectoraat Assessment."

Verwante presentaties


Ads door Google