De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wiskunde en het nieuwe leren scenario5 voor studenten HR&O 21 april 2009 Monica Wijers, Freudenthal instituut.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wiskunde en het nieuwe leren scenario5 voor studenten HR&O 21 april 2009 Monica Wijers, Freudenthal instituut."— Transcript van de presentatie:

1 Wiskunde en het nieuwe leren scenario5 voor studenten HR&O 21 april 2009 Monica Wijers, Freudenthal instituut

2 Wat willen jullie weten? •Individueel: formuleer één vraag en noteer die •Vergelijk met je buurvrouw/man en specificeer je vraag •Even centraal inventariseren

3 wat gaan we doen? •Hoe zat het ook al weer? •Het nieuwe leren –Wat is dat eigenlijk? •Scenario 5 •Twee voorbeelden

4 Nieuwe onderbouw •van 300 naar 58 kerndoelen •meer samenhang •docententeams en leergebieden •geen verplichte lessentabel •experimenten met leermiddelen •vernieuwing stimuleren –vier scenarios

5

6 Uitspraken docenten

7

8 Het nieuwe leren..... wat is dat eigenlijk?

9 Opdracht •formuleer een aantal (minstens 3) kenmerken van het nieuwe leren (als het lukt betrek het dan op wiskunde) •vergelijk met buurman/vrouw en kies er drie •inventarisatie

10 Nieuwe leren in VO •Het ‘oude’ nieuwe leren –montessori; dalton; middenschool; •Het nieuwe nieuwe leren –Slash21 –Unic, Vathorst, Amadeus, Corlaer, Quest, Nieuwste school, IJburg, –Iederwijs •Het nieuwste nieuwe leren –domeinen; projecten; vakintegratie; blokken;.....

11 Scenario 5

12 •Hoe zat het ook al weer? •Het nieuwe leren –Wat is dat eigenlijk? •Scenario 5 •Twee voorbeelden

13 5 scholen •Vathorst college, Amersfoort •Unic, Utrecht •Amadeus Lyceum, Utrecht (Leidse Rijn) •Quest (Hilversum) •Corlaer college (Nijkerk) •Werkplaats Kees Boekeschool (Bilthoven) •Nieuwste school (Tilburg)

14 Rol FI •scholen: Vraag over vormgeving wiskunde in ‘nieuwe leren’ omgeving •FI: principes RME overeind houden

15 Opdracht •Wat voor concrete vragen hebben – volgens jou- de ‘nieuwe leren’ scholen over hun wiskundeonderwijs? •Eerst even alleen •Dan in 2-tallen •Dan samen

16 •Hoe zat het ook al weer? •Het nieuwe leren –Wat is dat eigenlijk? •Scenario 5 •Twee voorbeelden

17 scenario5 materiaal FI WisSci

18

19 materialen

20

21 Computerspellen

22 Algebraleerlijn

23

24

25 Thema opdrachten •Vijf voor leerjaar 1/2 •Bollenstructuur –centrale vraag –opdracht, product, eisen –deelonderwerpen –bronnen

26

27

28 Feedback

29 Ervaringen

30 Vathorst

31 Kunst en Cultuurschool Gestart schooljaar ‘05/’06, vwo/havo/vmbo-t Scenario 4+ elementen van nieuwe leren Per jaar 6 thema’s: historische tijdvakken Vathorst College Amersfoort

32

33

34 Wiskunde op Vathorst  wiskunde passend bij thema’s  ontworpen in samenwerking met FI  vanaf klas 2 meer samenhang wiskunde-science (als het lukt)

35 Ontwerpproces •Welke wiskunde kan je in thema’s doen? •Hoe zorg je voor voldoende diepgang en oefening? •Welke wiskunde kan je niet in thema’s doen?

36 De matrix

37

38 Methodecheck

39 Waar zit de wiskunde? In de themaopdracht bijv. schaaltekening van ME huis Aan de themaopdracht bijv. als keuzeonderdeel bijv. als wiskundige achtergrond bijv. in de bronnen Los van de themaopdracht (vaardighedenlijn)

40

41

42

43

44

45 Vaardighedenlijn  vooral algebra (methodecheck)  los van thema: ‘als er ruimte is’  eigen ‘samengesteld’ materiaal  ICT  toets

46 Nog een voorbeeld T14

47

48 Praktijk  voortdurend bijstellen organisatie  nu: vaste lesblokken  instructie- of reflectieles  2 á 3 opdrachten per periode

49 Aandachtspunten -relatie themaopdracht (eindprestatie) en deelprestaties en wiskunde nog zwak -hogere leerjaren: meer wiskunde los van thema -differentiatie naar niveau -beoordeling -aandacht voor reflectie op wiskunde kan beter

50 Conclusies -wiskunde in thematisch onderwijs kan -samenwerken vanaf begin is van belang -niet alle wiskunde in/aan thema’s -hét nieuwe leren bestaat niet -er zijn scholen met een duidelijke visie -scholen zijn en blijven in ontwikkeling

51 laatste vraag Zou je op het Vathorst of een andere ‘nieuwe leren’ school solliciteren? Waarom wel? Waarom niet?


Download ppt "Wiskunde en het nieuwe leren scenario5 voor studenten HR&O 21 april 2009 Monica Wijers, Freudenthal instituut."

Verwante presentaties


Ads door Google