De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Praktijkvoorbeelden leidinggevenden DIV Preview 1 oktober 2002.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Praktijkvoorbeelden leidinggevenden DIV Preview 1 oktober 2002."— Transcript van de presentatie:

1 Praktijkvoorbeelden leidinggevenden DIV Preview 1 oktober 2002

2 Hoofden DIV Preview2 Wie heeft mijn kaas gepikt (muisje Pieker) Ze blijven je kaas pikken Niets blijft bij het oude Zorg dat je klaarstaat als je Kaas gepikt wordt Houdt altijd rekening met veranderingen!

3 Hoofden DIV Preview3 Praktijkvoorbeelden DIV Stadsdeel de Pijp (interim) Gemeente Rhenen (interim) Gemeente Ede Adviseur 7 S-en Resultaatgericht 7 S-en Competenties 7 S-en Intern Ondernemen Structuur, rust en personeel Produktie en PersoneelVertrouwen DIS implementatie Intern ondernemen Accountmgt De weg gewezenOnbetaalbaarVloeibaar gemaakt wat in beton gegoten leek

4 Hoofden DIV Preview4 Strategie Superordinate Goals Skills Systems Staff Style Structure

5 Hoofden DIV Preview5

6 6 Organisatieontwikkeling 1.Omgevings-en actorenanalyse / buro-onderzoek 2.Visie, missie, doelstellingen 3.Cultuuronderzoek en verandervermogen 4.Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, Dienstverleningsnivo’s en lijst ‘nieuw voor oud’ 5.Vaardigheden (io / projectmgt/ systemen/ tempo/ kwaliteit / communicatie / werkoverleg) 6.Naar de klant

7 Hoofden DIV Preview7 Resultaatgerichtheid Betekent Dat voor iedereen in de organisatie Duidelijk is wie er voor Welk deel van het resultaat Verantwoordelijk is en dat Daarover accoorden zijn afgesloten. Accoord is overeenstemming

8 Hoofden DIV Preview8 Resultaten Visie, missie en beleid vertalen in: Doelstellingen Doelstellingen zijn (smart): Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch tijdspaspect Missie, visie en kerncompetentie

9 Hoofden DIV Preview9 Resultaatcontract Checklist Overeenstemming over gewenste situatie: de aard van het product/dienst, kwaliteit, productie en doelen Overeenstemming over de beschikbare middelen: aantal uren, hulpmiddelen, training en opleiding, accomodatie Overeenstemming over toetsing: welke normering, wie toetst, wanneer toetsing en wat zijn de consequenties.

10 Hoofden DIV Preview10 Resultaten DIV Doelstellingen: Excellent 1.DIV beleid 2.Faciliteren DIV 3.Control op DIV Daarom: 4.Verbeteren / Innoveren / Veranderen / Inspireren Persoonlijke doelen: 1.Archiefbeheer 2.Postbehandeling 3.Accountmanage ment 4.Speciale taken Prestaties M 1, opvragingen, overgedragen, vernietigd Waardevol, snel en cyclus gesloten Waardevolle relaties Ontwikkeling, assistentie, iets extra’s

11 Hoofden DIV Preview11 Competentiemanagement Organisatie Streven naar juiste mix van kennis, Vaardigheden en houdingsaspecten Om doelen te bereiken Opsporen, ontwikkelen en benutten van Talent, kennis, vaardigheden en kwaliteit

12 Hoofden DIV Preview12 CM bij KPMG Competentieprofielen ipv Functieprofielen Gebaseerd op: Klantgerichtheid Marktgerichtheid Mensgerichtheid Resultaatgerichtheid Persoonlijke effectiviteit Professionaliteit

13 Hoofden DIV Preview13 Kenmerken van een intern ondernemende leidinggevende Mikken op resultaatgerichtheid medewerkers Het leiden van verbonden en geboeide medewerkers door respectievelijk: –Wil persoonlijke missie, meebouwen en loyaliteit aan de organsatie realiseren; –Wil uitdagend en leuk werk die prettige sociale contacten opleveren. Leert graag iets nieuws en houdt van verandering.

14 Hoofden DIV Preview14 Een coachende stijl. Belangrijk is taakvolwassenheid management Vertrouwen, durven loslaten en kunnen omgaan met zelfdenkende en zelfsturende medewerkers Scheppen van kaders (contracten) Visie op toekomst Heldere communicatie

15 Hoofden DIV Preview15 Situationeel leidinggeven Afhankelijk van de situatie: Taakvolwassenheid organisatie Persoonlijke volwassenheid medewerker –Instructie –Begeleiding –Coaching –Delegatie

16 Hoofden DIV Preview16 Leidinggevenden geven: Duidelijke visie en energie Geloof in de medewerkers Platte en gedecentraliseerde organisatie Vrijheid initiatief + prestatie indicatoren Blijk van inzicht wat er speelt Voorbeeld en luisteren (vooral naar de klant) Leerklimaat

17 Hoofden DIV Preview17 Effectieve managers Zijn duidelijk in verwachtingen en informeren medewerkers Hechten belang aan productie, eindresultaten en hoge normen Staan open voor gevoelens en behoeften van medewerkers Zijn in staat positieve feedback te geven Zijn duidelijke leiders

18 Hoofden DIV Preview18 Kaas II Houd je Kaas in de gaten Zodat je merkt dat voorraad slinkt Of oud wordt Let op kleine veranderingen om op De grote voorbereid te zijn

19 Hoofden DIV Preview19 Kaas III Hoe sneller je de oude Kaas loslaat, Hoe sneller je aan de nieuwe Kaas Gewend bent Als je Kaas verdwijnt, ga dan mee.


Download ppt "Praktijkvoorbeelden leidinggevenden DIV Preview 1 oktober 2002."

Verwante presentaties


Ads door Google