De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Erbeterdezaak.nl Processen managen Een inleiding © de vries business consultancy, 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Erbeterdezaak.nl Processen managen Een inleiding © de vries business consultancy, 2008."— Transcript van de presentatie:

1 erbeterdezaak.nl Processen managen Een inleiding © de vries business consultancy, 2008

2 erbeterdezaak.nl Proces cultuur De klant komt eerst Zorg dat je altijd waarde toevoegt Moedig eigen initiatief aan Geef medewerkers ruimte Moedig teamwerk aan Beloon team prestaties Werk samen met je leveranciers Intensifeer relaties met suppliers Open communicatie geen afdelings geheimen © de vries business consultancy, 2008

3 erbeterdezaak.nl Functie en Proces De functionele route Gericht op kennisopbouw De proces route Bedient klanten © de vries business consultancy, 2008

4 erbeterdezaak.nl Ik ben verkoper Ik werk bij de administratie Ik regel het magazijn Ik werk bij inkoop Maar soms zijn we ook geneigd alleen onze afdeling te beschermen Onze afdelingen… We voelen ons thuis in onze afdeling Wij weten het zelf het beste Dat is hun probleem Als ze ons niks vragen zeggen we niks Waarom laten ze ons niet met rust? © de vries business consultancy, 2008

5 erbeterdezaak.nl Focus op Processen Om winstgevendheid te maximaliseren Om de stem van de klant te laten horen Om mensen achter een doel te krijgen Om te kunnen anticiperen in een veranderende wereld Om heilige huisjes te kunnen slopen Waarde creeeren voor klanten en aandeelhouders © de vries business consultancy, 2008

6 erbeterdezaak.nl Een voorbeeld van Proces Structuur Customer and consumer needs Stakeholder satisfaction: Consumers Customers Our people Shareholders Warehousing &Distribution HR processes IT processes Quality processes Finance & control processes Business Creation process Marketing and sales execution execution Order to cash Strategy deployment Strategy development Process Procure to pay Production process © de vries business consultancy, 2008

7 erbeterdezaak.nl Elk proces heeft een eigenaar: Eigenaar gedocumenteerd in kaart gebracht gemeten beheerst ge-audit verbeterd Managing Processes © de vries business consultancy, 2008

8 erbeterdezaak.nl Verantwoordelijkheden eigenaar Keurt de werkwijze/het proces goed Vertaalt doelen naar acties binnen het proces: Wat moet er veranderen? Verantwoordelijk voor het halen van de doelen Houdt elk detail van het proces in de gaten om mogelijke problemen snel te kunnen identificeren. Verantwoordelijk voor training in hoe het proces moet worden uitgevoerd Eigenaar

9 erbeterdezaak.nl Proces Documentatie Leg doel en scope vast Voor elke actie die waarde toevoegd: – Hoe, wanneer, waar, wie – Gereedschap en hulpmiddelen – Materialen – etc Referenties naar gedetaileerde werk instructies (indien aanwezig) en andere documenten gedocumenteerd © de vries business consultancy, 2008

10 erbeterdezaak.nl In kaart gebracht Bestellen van producten Goederen ontvangst in magazijn Ontvangen klanten orders Producten aanwezig/ Voorbeeld: Order picking en verzenden Rekening sturen en Geld ontvangen Leverancier betalen Einde Speciale bestelling nee ja Elk vierkantje is een sub-proces © de vries business consultancy, 2008

11 erbeterdezaak.nl Meten aan Processen Wat de klant voelt van het proces moet worden gemeten Interne Effectiviteit en Efficiency moeten ook worden gemeten De presentaties van de leverancier worden ook gemeten. Input Kosten: Materiaal Arbeid Kapitaal Bewerking Cycle Time W.I.P. Voorraad Output Defecten, Opbrengst Lever Betrouw baarheid gemeten © de vries business consultancy, 2008

12 erbeterdezaak.nl Performance Indicatoren Effectiviteit – in welke mate voldoen we aan de wensen? – Op tijd – Zonder fouten – Goede service Efficiency – hoe zuinig gaan we om met onze middelen? – Cyclus tijd – Rendement – Uitval/afval Flexibiliteit – Hoe reageren we op veranderingen? – Voorlooptijd/levertermijn – Omstel tijden – Hoe flexibel zijn medewerkers inzetbaar op basis van kennis en tijd? Time Performance gemeten © de vries business consultancy, 2008

13 erbeterdezaak.nl Processen verbeteren: Management cyclus Plan: – Maak een plan voor verbetering Do: – Implementeer het 6 stappen plan Check: – Evalueer het effect Act: – Stel de plannen bij om dichter bij het doel te komen PlanDo ActCheck verbeterd © de vries business consultancy, 2008

14 erbeterdezaak.nl Processen verbeteren © de vries business consultancy, stappen aanpak 1.Definiëren van het project 2.Inzoomen in het proces en kwantificeren 3.Begrijpen van de echte oorzaken 4.Ontwerpen van de oplossingen 5.Implementeren van de oplossingen 6.Borgen van de geïmplementeerde oplossingen ImplementerenDefiniërenInzoomenBegrijpenOntwerpenBorgen verbeterd

15 erbeterdezaak.nl Proces beheersing is de basis voor verbetering Hoe: Iedereen (team) weet wat er gebeuren moet Iedereen is toegerust voor zijn/haar taak Proces prestaties worden continu te meten Iedereen kent die meetresultaten Feiten gaan voor meningen en gevoelens Snelle correctieve acties in geval van overschrijden regelgrenzen Team voelt zich eigenaar van het proces © de vries business consultancy, 2008 beheerst Proces beheersing

16 erbeterdezaak.nl Audits op het proces Een intersubjectieve beoordeling van de werkwijze Een spiegel die je krijgt voorgehouden Een meting tegen een afgesproken meetlat Denk aan ISO of INK of … Door collega’s, het management of “vreemde ogen” © de vries business consultancy, 2008 ge-audit Audit report


Download ppt "Erbeterdezaak.nl Processen managen Een inleiding © de vries business consultancy, 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google