De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement."— Transcript van de presentatie:

1 Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement

2 Inhoud • Definitie • Doelen • Informele reviews • Formele reviews • Rollen • Inspectie • Technische review • Walkthrough • Procedure • Tips

3 Definitie Een review is een kritische evaluatie van een product

4 Doelen van document reviews • Het vinden van Defects zo vroeg mogelijk in het development traject (kostenbesparing) • Het verbeteren van de kwaliteit van het product • Kennis overdracht • Voldoen aan standaarden • Consistentie tussen documenten • Team building

5 Informele reviews, kenmerken • Review uitgevoerd door collega’s • Reviews zijn niet gedocumenteerd, volgen geen vastgelegde procedure • Geen beperking aan het aantal pagina’s dat een reviewer moet reviewen • Geen specifieke opdracht per reviewer • Niet altijd een review meeting • Wordt geen data verzameld om het review proces te verbeteren

6 Formele review typen volgens IEEE 1028 • Inspectie • Technische review • Walkthrough • Management review • Een systematische review van een project op verzoek van management, waarbij de status van het project wordt geëvalueerd tegen het plan • Audit • Een onafhankelijke doorlichting van een product of proces tegen een overeengekomen basis.

7 Formele review typen in de tijd uitgezet Schrijven van een document Inspectie Technische review Walkthrough

8 Rollen in formele reviews (1) • Moderator • Leidt het review proces • Bepaalt de review strategie en het review team • Zit de review meeting voor • Checkt rework • Auteur • Onduidelijkheden naar voren brengen • Begrijpen van de gevonden defects • Vastleggen van ieder genoemd defect en de suggesties tot verbetering in de logging form

9 Rollen in formele reviews (2) • Schrijver • Vastleggen van ieder genoemd defect en de suggesties tot verbetering in de logging form • Reviewers • Zoeken naar en vastleggen van defects

10 Inspectie, kenmerken (1) • Doelen • Het vinden van defects • Het verifiëren van de product kwaliteit • Het uitwisselen van informatie • Fase: document is bijna klaar • Reviewers: collega’s • Voorbereiding • Formele voorbereiding gebaseerd op rollen • Slow checking rate

11 Inspectie, kenmerken (2) • Review meeting • Formeel • Focus op vastleggen • Geen discussie • Moderator zit de meeting voor • Logging door de auteur • Benodigd materiaal • Het document onder review • Brondocumentatie • Standaarden • Regels en checklists

12 Inspectie, kenmerken (3) • Process lead: moderator • Team grootte: 2-6 personen • Follow up: formele check door de moderator en reviewers

13 Technische review, kenmerken (1) • Doelen • Bespreken van technische alternatieven • Het bereiken van consistentie • Het informeren van anderen • Fase: het document is voor 70% klaar • Reviewers • Experts • Collega’s • Soms projectleiders • Voorbereiding • Rollen gebaseerd op specifieke vragen van de auteur • Niet teveel bladzijden

14 Technische review, kenmerken (2) • Review meeting • Discussie • De technische leider is de voorzitter van de meeting • Logging door de auteur • Follow up: besluiten door de experts over de follow up • Benodigd materiaal: Document onder review • Process leader: technische leider heeft de rol van moderator • Team grootte: 4-6 personen

15 Walkthrough, kenmerken (1) • Doelen • Verzamelen van informatie • Evalueren van de inhoud • Consensus bereiken • Van elkaar leren • Fase: start van een document • Reviewers: • Collega’s • Technische leiders • Deelnemers buiten de software discipline • Meeting • Presentatie-achtig • Auteur leidt de meeting

16 Walkthrough, kenmerken (2) • Voorbereiding: • Niet uitgebreid • Defects worden gevonden tijdens de meeting • Rollen zijn niet nodig • Logging: door schrijver • Follow-up: moderator check of de actiepunten zijn uitgevoerd • Benodigd materiaal: document under review • Process leader: moderator • Team grootte: 5-8 personen

17 Review procedure

18 Tips (1) • Algemeen • Review het product, niet de auteur • Beperk het aantal deelnemers in de review meeting • Duur review maximaal 2 uur • Plan follow-up akties • Reviewers • Bereid de meeting goed voor • Gebruik geen negatieve woorden • Geef de moderator de ruimte om orde te houden • Team building

19 Tips (2) • Moderator • Cancel de meeting als de voorbereiding of deelname onvoldoende is • Sta geen eindeloze discussies toe • Check dat besluiten worden vastgelegd • Gebruik het actie-lijst-mechanisme • Auteur • Start de voorbereiding zo vroeg mogelijk • Check spelling en grammatica • Beschouw een review als een uitstekende gelegenheid om iets te leveren • Beschouw opmerkingen niet als persoonlijk


Download ppt "Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement."

Verwante presentaties


Ads door Google