De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lean bij de Rotte Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lean bij de Rotte Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen."— Transcript van de presentatie:

1 Lean bij de Rotte Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen

2 Ervaringen met Lean? Of anders: TQM Mans MBO

3 Onderwerpen • de essentie van lean • de 5 principes van lean • het lean huis • processen /Value Stream Mapping • Tools • lean (project) aanpak

4 De benadering van lean Nut kosten en efficiency vs Zin waarde en toevoeging

5 kosten, waarde en tijd winst Lean-filosofie Geld klant supplier afd1 afd2 afd 3 transport Tijd

6 Wat te doen? • Kritisch kijken • liefde voor detail • Vragen stellen……. • En nog eens vragen stellen

7 Waar Lean? -Productieafdeling -Verkoop afdeling/ orderintake -Bedrijfsbureau -Vergunning verlening bij gemeente -Brandweer ondersteunende processen -Ziekenhuis wachtlijsten OK -Zorg: facilitaire dienst

8 LEAN-mix Effectiviteit Efficiency Verbetercultuur Purpose Process People

9 Lean principes in fasen Specificeer waarde voor de klant Specificeer waarde voor de klant Identificeer de waardestroom Identificeer de waardestroom Creëer ‘flow’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Streef naar perfectie Streef naar perfectie

10 Het Lean-huis LEAN concept (JIT leveren) Maximaal gemotiveerde mensen Productie o.b.v. behoefte Streven naar seriegrootte 1 Streven naar minimale voorraad Verkorten van omsteltijden Elimineren van verspillingen Pull Kan ban 7 x waste 5S SMED

11 fasen Specificeer waarde voor de klant Specificeer waarde voor de klant Identificeer de waardestroom Identificeer de waardestroom Creëer ‘flow’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Streef naar perfectie Streef naar perfectie 

12 1. Het Kano model Klantwaarde Specificeer waarde voor de klant

13 Lean principes in fasen Specificeer waarde voor de klant Specificeer waarde voor de klant Identificeer de waardestroom Identificeer de waardestroom Creëer ‘flow’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Streef naar perfectie Streef naar perfectie 

14 2. Processen in kaart In kaart: proces diagram Doel : inzicht in organisatie goederen of diensten inputen output informatie

15 Voorwaarden Groot genoeg om een bijdrage te kunnen leveren Klein genoeg om (overzichtelijk) te maken in een diagram Output gericht op eisen van de klant Stroomdiagram

16

17 Processen: Waardeketen Inzicht in- doorstroming - kosten vs waarde waardeketen

18 Processen: Stroomdiagram

19 Processen: Identificeer waardestroom VSM Current stateIdeal stateFuture state

20 Lean principes in fasen Specificeer waarde voor de klant Specificeer waarde voor de klant Identificeer de waardestroom Identificeer de waardestroom Creëer ‘flow’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Streef naar perfectie Streef naar perfectie 

21 3. Stroomlijnen: Creëer flow • Streef naar maximale doorstroming (van halffabrikaten) Creëer ‘flow’

22 Takttijd = Beschikbare Productietijd / Klantvraag. Een voorbeeld: • De klant vraagt om 100 producten per dag. Er zijn 8 productie-uren per dag beschikbaar. • De Takttijd wordt dan: • 8 uren / 100 producten = 4 minuut en 48 seconden • Elke 4 min en 48 seconden moet een product gemaakt worden. 3. Creëer flow Creëer ‘flow’

23 Lean principes in fasen Specificeer waarde voor de klant Specificeer waarde voor de klant Identificeer de waardestroom Identificeer de waardestroom Creëer ‘flow’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Streef naar perfectie Streef naar perfectie 

24 • Minimaliseer voorraden door te produceren tegen klantvraag 4. Produceer tegen “pull” Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’

25 Lean principes in fasen Specificeer waarde voor de klant Specificeer waarde voor de klant Identificeer de waardestroom Identificeer de waardestroom Creëer ‘flow’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Produceer op vraag van de klant, ‘pull’ Streef naar perfectie Streef naar perfectie 

26 5. Streef naar perfectie leidt tot continu verbeteren Operationeel management Kaizen 5 S Houding en gedrag DoenkenZingeven Verbazen Werkvloeren OEE operational equipment effectiveness (Uptime = T -/- c/o +waste+ speed+ d/t -Scheiden -Schikken -Schoonmaken -Systematiseren -Standaardiseren Streef naar Perfectie Streef naar Perfectie

27 5. Kaizen: Verbeterpotentieel realiseren Definieer probleem en doelstelling (smart) Analyseer feiten; -Identificeer (visgraat, issuetree), -Kwantificeer (meten, pareto), -Prioriteer (inspanning/effect voor selectie vital few) Genereer oplossing (brainstorm) Plan uitvoering (A3 implementatieplan) Voer oplossing uit Check en borg (KPI’s meten + resultaten vastleggen) ? Streef naar Perfectie Streef naar Perfectie

28 5. Identificeer verspillingen als verbeterpotentieel Streef naar Perfectie Streef naar Perfectie

29 Projectaanpak en overzicht: A3 implementatieplan


Download ppt "Lean bij de Rotte Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen."

Verwante presentaties


Ads door Google