De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Strategie De kunst van de oorlogsvoering, met name de planning van troepenbewegingen e.d. om die in een gunstige positie te manoevreren. (Bron: Woordenboek)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Strategie De kunst van de oorlogsvoering, met name de planning van troepenbewegingen e.d. om die in een gunstige positie te manoevreren. (Bron: Woordenboek)"— Transcript van de presentatie:

1 Strategie De kunst van de oorlogsvoering, met name de planning van troepenbewegingen e.d. om die in een gunstige positie te manoevreren. (Bron: Woordenboek)

2 Waarom is Strategie van belang? Als ondersteuning voor de besluitvorming: geeft richting aan (individuele) besluiten door beperkingen op te leggen Als middel voor coordinatie en communicatie: geeft een gemeenschappelijke richting aan Als doel om naar toe te werken: geeft richting aan aspiratie niveau

3 Succesvolle Strategie Duidelijke doelen Kennis van de omgeving Zelfkennis Effectieve implementatie (besluitvaardig, aktiegericht en inzet) Stategie heeft als doel het vinden, verwerven en in stand houden van concurrentievoordeel

4 Ontwikkeling Strategie Visie Doelstellingen Strategie Akties

5 Strategisch Raamwerk Huidige Strategie Huidige Prestatie Huidige Capaciteiten

6 Strategisch Raamwerk Aantrekkelijkheid Bedrijfstak Klant Wensen Concurrentie Analyse Huidige Strategie Huidige Prestatie Huidige Capaciteiten Bedrijfstak analyse

7 Strategisch Raamwerk Aantrekkelijkheid Bedrijfstak Klant Wensen Concurrentie Analyse Huidige Strategie Huidige Prestatie Huidige Capaciteiten Strategische Opties SWOT Bedrijfstak analyse Kritische Succesfactoren Strategische analyse Strategische Keuze

8 Strategisch Raamwerk Aantrekkelijkheid Bedrijfstak Klant Wensen Concurrentie Analyse Huidige Strategie Capaciteits- Ontwikkeling Strategische Keuze Prestatie Verbetering Huidige Prestatie Huidige Capaciteiten Strategische Opties SWOT Bedrijfstak analyse Kritische Succesfactoren BatenKosten Strategische analyse

9 Strategie Huidige Strategie en Huidige Prestaties Aantrekkelijkheid Bedrijfstak Klant Wensen Concurrentie Analyse Huidige Strategie Capaciteits- Ontwikkeling Strategische Keuze Prestatie Verbetering Huidige Prestatie Huidige Capaciteiten Strategische Opties SWOT Bedrijfstak analyse Kritische Succesfactoren BatenKosten Strategische analyse

10 Huidige Strategie Jaarverslag Interviews Interne (strategische) plannen Bewuste strategie Onbewuste strategie

11 Algemene vormen strategie Kostenleiderschap – onderscheid lagere kosten Differentiatie – onderscheid hogere waarde (prijs) Focus Combinaties/specificaties

12 Prestaties meten Winst Effectieve uitvoering (Efficiency) Concurrentie- voordeel Aantrekkelijkheid Bedrijfstak Rendement Economisch toegevoegde waarde Aandeelhouders -waarde

13 Voorbeelden prestaties ROA % (’70-’90) Geneesmiddelen12% Drukkerijen 7% Kleding 7% Papier 6% Hout 3% Ijzer 1% ROA (fictief) Bedrijf A 25% Bedrijf B 15% Bedrijf C 10% Bedrijf D-10% Gemiddelde 10%

14 Rentabiliteit in de tijd gezien Tijd “Rentabiliteit” 5% 25% 15% Toename Aantrekkelijkheid Bedrijfstak Afname Aantrekkelijkheid Bedrijfstak Prestatie onder gemiddelde Prestatie boven gemiddelde

15 Benchmarking Benchmarking is het proces van continue verbetering door prestaties te vergelijken met anderen. Interne benchmarking Benchmarking binnen de branche “World-class” benchmarking Bronnen: EIM, HBD, branche verenigingen, (vak)bladen, internet

16 Ryanair€ 46- Easyjet/GO € % Air Berlin€ % Deutsche BA€ % Germanwings € % Alitalia€ % Iberia € % Aer Lingus€ % Air France€ % British Airways€ % Av. Fare % > Ryanair Ryanair No. 1 for Lowest fare in Europe

17 Lowest fares in market Lowest costs in market Lowest breakeven in market All Boeing 737 fleet Low cost, uncongested airports No 1 on time performance No 1 for bag delivery No 1 for cmpletios High frequency Strong Balance Sheet High ancillary sales Consistently Profitable The difference is….

18 Strategie Analyse Bedrijfstak, Klanten en Concurrentie Aantrekkelijkheid Bedrijfstak Klant Wensen Concurrentie Analyse Huidige Strategie Capaciteits- Ontwikkeling Strategische Keuze Prestatie Verbetering Huidige Prestatie Huidige Capaciteiten Strategische Opties SWOT Bedrijfstak analyse Kritische Succesfactoren BatenKosten Strategische analyse

19 Porter’s Concurrentiekrachten Wijzigingen in concurrentie verhoudingen Potentiële toetreders Substituten Kopers Leveranciers Technologie Economie Politiek/juridisch Socio-cultureel

20 Determinanten mate van concurrentie Groei bedrijfstak Kostenpatronen Concentratie Belangen Uittredingsbarrieres Mate van onderscheid

21 Determinanten kans op toetreding Schaalvoordelen Investeringsbedrag Kosten voordeel Verwachte concurrentie Toegang tot distributie

22 Determinanten positie leverancier Overstap kosten Aanwezigheid substituten Concentratie Belang voor leveranciers Belang voor kopers Mate van onderscheid

23 Determinanten substitutiedreiging Relatief prijsgedrag substituten Overstap kosten Mate van vervulling behoefte

24 Determinanten positie koper Overstapkosten Aanwezigheid substituten Concentratie Belang voor leveranciers Belang voor kopers Mate van onderscheid

25 Elementen algemene omgeving Economische factoren Koopkrachtontwikkeling Rente Valuta koersen Technologische factoren Nieuwe technologie Politiek/Juridisch Regelgeving Subsidies Socio-cultureel Levensstijl Kijk op wereld

26 Marktsegmenten Fietsen fl.1500 >55 jaar jaar jaar jaar < 10 jaar = 10 miljoen

27 Klantwensen – Belang/Tevredenheid KwaliteitInnovatiePrijsServiceLevering 4,8 4,4 3,6 3,5 2,8 Belang Attribuut Score Attribuut Bedrijf Concurrent

28 Strategie Analyse van interne en externe mogelijkheden Aantrekkelijkheid Bedrijfstak Klant Wensen Concurrentie Analyse Huidige Strategie Capaciteits- Ontwikkeling Strategische Keuze Prestatie Verbetering Huidige Prestatie Huidige Capaciteiten Strategische Opties SWOT Bedrijfstak analyse Kritische Succesfactoren BatenKosten Strategische analyse

29 SWOT Analyse OpportunitiesThreats Strengths Weaknesses Welke kansen in de branche kunnen met sterkes ingevuld worden Welke kansen in de branche kunnen door zwaktes niet ingevuld worden Welke bedreigingen in de branche kunnen met sterkes gepareerd worden Welke bedreigingen in de branche kunnen door zwaktes niet gepareerd worden

30 Confrontatiematrix Sterktes S1 S2 S3 S4 Zwaktes Z1 Z2 Z3 Z4 K1K2K3K4B1B2B3B4 Kansen Bedreigingen

31 Kritische succesfactoren van een branche Zijn de belangrijkste strategische kenmerken van een branche –Supermarkten: prijs en service –Frisdranken: merkbekendheid en beschikbaarheid –Software: innovatie en functionaliteit Zijn analoog aan de topattributen voortkomend uit de klantwensen The name of the game

32 Determinanten onderscheidend vermogen Definitie: ‘een core competence is een centrale capaciteit van een onderneming, een ‘kernvaardigheid’, die de basis vormt voor een verdedigbare en onderscheidende strategie voor de lange termijn, rekening houdend met de verschillende scenario’s’ Deze kunnen zijn: materiele bezittingen (machines, merken, geld) overige bezittingen (relaties, cultuur) vaardigheden (produktie, innovatie, ervaring) Ze zijn afhankelijk van: Schaarste Verhandelbaarheid Reproduceerbaarheid Substitutioneerbaarheid Duurzaamheid

33 Waardeketen van Porter Inbound logistiek ProduktieOutbound logistiek Marketing Verkoop Service Marge Infrastructuur: planning, F&A, MIS Research, ontwikkeling en ontwerp Management en HR Hulpmiddel om kernvaardigheden in kaart te brengen

34 Strategie Analyse van strategische opties en keuze voorkeursstrategie Aantrekkelijkheid Bedrijfstak Klant Wensen Concurrentie Analyse Huidige Strategie Capaciteits- Ontwikkeling Strategische Keuze Prestatie Verbetering Huidige Prestatie Huidige Capaciteiten Strategische Opties SWOT Bedrijfstak analyse Kritische Succesfactoren BatenKosten Strategische analyse

35 Porter’s generieke strategieën Concurrentievoordeel Concurrentie- scope Kosten- focus strategie Differentiatie- focus strategie Kostleider strategie Differentiatie strategie Drie winstgevende opties Kostleiderschap Differentiatie Focus Anders: ‘Stuck in the middle’

36 Generieke strategische opties Concurrentie Strategie Concern Strategie Expansie Integratie Diversificatie Kostenleider Differentiatie Focus

37 Integratie- en diversificatie-strategieën Grondstof- winning Grondstof- verwerkende industrie Fabricage Hafa’s en componenten Assemblage Eindproduktie Tussenhandel Distributie- schakels Detailhandel Diensten Grondstof- winning Grondstof- verwerkende industrie Stel: Eigen positie Assemblage Eindproduktie Tussenhandel Distributie- schakels Detailhandel Diensten Eigen positie Mogelijkheid achter- waartse (verticale/ keten) integratie Mogelijkheid voor- waartse (verticale/ keten) integratie Mogelijkheid horizontale diversificatie Mogelijkheid diagonale diversificatie Mogelijkheid diagonale diversificatie

38 Determinanten Kostenleiderschap Schaalvoordeel Leereffect Capaciteitsbenutting Efficiency Kostenvoordeel (produktie, loon, ontwerp)

39 Determinanten Differentiatie Kwaliteit Betrouwbaarheid Service Innovatie Status Snelheid Compleetheid Zie voorbeeld waardeketen Porter

40 Focus Richten op segmenten Klant Produkten Markten Daarbinnen kostenleiderschap of differentiatie

41 Manieren om opties te genereren Brainstorming Brainwriting Plak plaatjes Tekenen Dromen

42 De 5 voorwaarden succesvolle strategie 1.Biedt een onderscheidende waarde propositie 2.Biedt een onderscheidende set activiteiten ter ondersteuning (waarde keten) 3.Maak bewust keuzes (wat wel, wat niet!) 4.De activiteiten en de propositie hebben een sterke samenhang (Mapping) 5.Vast houden en continu verbeteren (heeft tijd nodig)

43 Voorbeeld Ryanair Waarde Propositie: snelle, eenvoudige vervoersgelegenheid voor de laagste prijs Activiteiten: Goedkope inkoop vliegtuigen/kerosine Efficiente gebruik vliegtuigen/kerosine Geen extra kosten (maaltijden, bus …) Standaard bestemmingen maar 2de luchthaven Snelle afhandeling passagiers, bagage, grond Hoogste salarissen

44 Strategie selectie Selecteer een strategie die het best aansluiting biedt tussen capaciteiten en externe kansen Selecteer een strategie die de meeste kansen benut Selecteer een strategie die aansluit op de kritische succesfactoren Selecteer een strategie die past binnen de visie

45 Beoordeling Strategische opties Effect op concurrentie Verwachte kosten Verwachte baten Mate van risico Voordeel van eerste zijn Reproduceerbaarheid Duurzaamheid


Download ppt "Strategie De kunst van de oorlogsvoering, met name de planning van troepenbewegingen e.d. om die in een gunstige positie te manoevreren. (Bron: Woordenboek)"

Verwante presentaties


Ads door Google