De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Praktijk van Doordecentralisatie in het Voortgezet onderwijs Pieter Hendrikse, Lid Raad van Bestuur, Ons Middelbaar Onderwijs; onder leiding van Nico.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Praktijk van Doordecentralisatie in het Voortgezet onderwijs Pieter Hendrikse, Lid Raad van Bestuur, Ons Middelbaar Onderwijs; onder leiding van Nico."— Transcript van de presentatie:

1 De Praktijk van Doordecentralisatie in het Voortgezet onderwijs Pieter Hendrikse, Lid Raad van Bestuur, Ons Middelbaar Onderwijs; onder leiding van Nico van Zuylen, VO raad

2 Pieter Hendrikse 7 maart 2012

3 Ons Middelbaar Onderwijs Huisvestingsprogramma: voortdurende uitdaging Kanttekeningen Perspectief: (facultatieve) doordecentralisatie?

4 Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs 35 scholen voor voortgezet onderwijs leerlingen 7000 medewerkers € exploitatie

5 Koers 2016 Onze opdracht: alle leerlingen volop mogelijkheden tot ontplooiing door talenten te ontdekken en te ontwikkelen: – passende startposities voor vervolgonderwijs – kwalificatie voor toetreding tot de arbeidsmarkt

6 Samen zijn we sterker! Verbondenheid langs drie lijnen: beroepswaarden – best denkbare educatieve dienstverlening – talent en creativiteit versterken elkaar kracht van de gezamenlijkheid – schaalvoordelen – kennisdeling rijkdom aan diversiteit – iedere school ‘goed onderwijs’ vanuit zijn eigen profiel

7 Huisvestingsprogramma: voortdurende uitdaging ontwikkeling onderwijsconcepten wensen versus budget Richtlijnen Kwaliteitsnorm Onderwijshuisvesting (RKO) / variëteit bouworganisatievormen (facultatieve) doordecentralisatie financiële middelen?!

8 Aanpak (1) onderwijsvisie / huisvestingsvraag school leidend vertaling in Programma van Eisen (PvE) ‘match’ PvE  budget architectenselectie aanbesteding realisatie

9 Aanpak (2) bouworganisatievormen traditioneel risicodragend bouwmeesterconcept design and build bouwteam turn-key

10 Kanttekeningen krimp (demografische ontwikkelingen) vastgoed / risico financiën / dekking voorzieningen l.o.

11 Perspectieven multifunctionaliteit integrale gebiedsontwikkeling variëteit flexibiliteit duurzaamheid medegebruik

12 (facultatieve) doordecentralisatie (DDC) wettelijk kader motie Tweede Kamer 22 november 2011

13 DDC  OMO 11 contracten aantal leerlingen ± inkomsten per jaar: circa 8 miljoen euro contractwaarde: > 200 miljoen euro lopende gesprekken in 5 gemeenten

14 Belemmeringen bij DDC ‘emoties’ ‘techniek’ zorgplicht

15 Beelden vanuit de politiek onbekendheid met – bouwprojecten vo – thema DDC geen ‘core business’ ambtelijk apparaat politiek gewin DDC?: – > 4 jaar (lang traject) – ‘credits’ naar school(bestuur) beeldvorming media huisvestingsprojecten mbo/hbo middelen zijn niet ‘gelabeld’

16 ‘technische’ hindernissen verrekeningen uit het verleden consensus over bedrag per jaar (i.r.t. vergoeding gemeentefonds) eigendomsverhoudingen eenmalige opbrengsten

17 Zorgplicht gemeente gemeentebestuur wordt vanuit samenleving aangesproken op onderwijshuisvesting uitwisseling informatie (OOGO, LEA, …?) bestemmingsplannen, bouwvoorbereiding

18 Toekomst… kansen voor OMO bij (facultatieve) DDC benutten schaalvoordeel – financieel – professioneel – logistiek lump-sum grijs gebied verdwijnt

19


Download ppt "De Praktijk van Doordecentralisatie in het Voortgezet onderwijs Pieter Hendrikse, Lid Raad van Bestuur, Ons Middelbaar Onderwijs; onder leiding van Nico."

Verwante presentaties


Ads door Google