De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Testen & Meten Algemene theorie. Testen & meten Testen waarom? Beginsituatie vaststellen Evaluatie of (sub)doelstellingen worden behaald.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Testen & Meten Algemene theorie. Testen & meten Testen waarom? Beginsituatie vaststellen Evaluatie of (sub)doelstellingen worden behaald."— Transcript van de presentatie:

1 Testen & Meten Algemene theorie

2 Testen & meten Testen waarom? Beginsituatie vaststellen Evaluatie of (sub)doelstellingen worden behaald.

3 Testen Wat testen: Coordinatie Lenigheid Uithoudingsvermogen Snelheid Kracht Lichaamssamenstelling (biometrie)

4 Testen Hoe testen? In het laboratorium (wetenschappers) (spierbiopsie, hormoonspiegel, functietest hart&long e.d.) In het veldtesten (bijv. sportschool door instr.) (geeft een globaal beeld) Ook meetwaarden uit analyses trainingen en/of wedstrijden. Metingen van lichaamssamenstelling gaan hieraan vooraf

5 Testen Wanneer testen Nieuwe sporters/atleten (beginsituatie) Aan het begin en eind van een trainingsblok. Dit om te evalueren of de training effect heeft. Na periode van ziekte of blessure Vervolgens: plan bijstellen indien nodig

6 Een goede test Voldoet aan de criteria van betrouwbaarheid. Valide Reproduceerbaar Objectief

7 Valide test Meet dat wat je wilt meten Aëroob uithoudingsvermogen met de shuttle sprint test.(anaëroob) Sprintvermogen van een sprinter (atletiek) meet je niet op een fietsergometer.

8 Reproduceerbaar Onder dezelfde omstandigheden zal de uitslag nagenoeg gelijk zijn. (herhaalbaarheid) Rekening houden met: Verschil in weersomstandigheden (Glijvermogen van het ijs, veel of weinig wind, droog of nat gras e.d.)

9 Reproduceerbare test tijdstip van de dag (maximale test om 8.00u ‘s ochtends of 17.00u ‘s avonds) voorafgaande training meetapparatuur gelijk houden (dezelfde geijkte fietsergometer gebruiken, exact dezelfde apenhang uithangen)

10 objectief testresultaat uitdrukken in een getal Regels en afspraken waaraan de testafnemers zich aan moeten houden. kunnen vergelijken in de loop van de tijd

11 Betrouwbaarheid  inter-individuele en intra-individuele betrouwbaarheid (bv vetpercentage meting: inter: tester A en B horen hetzelfde te meten intra: Als B 2x het vet % meet hoort er hetzelfde uit te komen)

12 Testen lichaamssamenstelling Gewicht en Lengte BMI index (verhouding lichaamsgewicht/lichaamslengte) vet % (huidplooidikte meten)

13 vetpercentage huidplooimeting  biceps  triceps  subscapulair  supra-iliacaal elektronisch onderdompeling in water

14 Testen kracht fitness:  maximaal test op apparaat  submaximaal test op apparaat statische kracht  meetapparatuur (bv kracht rompbuigers)  knijpkracht sprongtesten  vertical jump (jump and reach)  3-sprong, vertesprong

15 Testen uithoudingsvermogen Maximaal  VO2 max  anaërobe drempel  vermogen/snelheid  ECG (hartfilmpje) ook in het veld  coopertest  shuttle run

16 VO 2 -max Maximale zuurstofopname vermogen De hoeveelheid zuurstof die je per minuut maximaal kunt opnemen en verwerken Vaak uitgedrukt per kg lichaamsgewicht

17 VO 2 -max

18 Uithoudingsvermogen submaximaal  vanuit submaximale gegevens schat je het maximum  bv Astrand fietstest (6 min fietstest), deze geeft schatting van de VO 2 -max

19 Interpretatie van de testuitslag de test is een momentopname  hertest (betrouwbaar !) niet testen om het testen, je moet er wel iets mee kunnen (trainer moet uitslag v.e. lactaattest bv wel kunnen toepassen in het trainingsschema) vergelijk vooral met jezelf niet met anderen !

20 En nu? Bekijk welke testen er zijn en welke testen je kan gaan gebruiken binnen je trainingsplan.

21 Denk aan: analyse: wat willen meten ? hoe gaan we dit meten ? objectiviteit ! gegevensverwerking (overzicht per persoon), vooraf lijsten maken (omstandigheden, criteria)


Download ppt "Testen & Meten Algemene theorie. Testen & meten Testen waarom? Beginsituatie vaststellen Evaluatie of (sub)doelstellingen worden behaald."

Verwante presentaties


Ads door Google