De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Anneke Lam Harry Weijers 19-12- 2012. Trainer: “tempo is 85%” Belang: bepalen intensiteit training Trainen o.b.v. doel en fitheid (5 hartslagzones)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Anneke Lam Harry Weijers 19-12- 2012. Trainer: “tempo is 85%” Belang: bepalen intensiteit training Trainen o.b.v. doel en fitheid (5 hartslagzones)"— Transcript van de presentatie:

1 Anneke Lam Harry Weijers

2 Trainer: “tempo is 85%” Belang: bepalen intensiteit training Trainen o.b.v. doel en fitheid (5 hartslagzones)

3 Diverse methodes: % maximale zuurstofopname % maximale hartfrequentie % hartslagreserve

4 HF trainingsfrequentie = rusthartslag + (maximale hartslag - rusthartslag) * intensiteit Voorbeeld: Rusthartslag = 60 Max hartslag = 180 HF training = 60 + (180-60) * 85% = 162

5 Belangrijk(st)e trainingszone Je kunt makkelijk een gesprek voeren 55%-65% van maximale hartslag 45%-60% van hartslagreserve

6 Versterking van het hart Trainingszone voor duurlopers Je kunt nog praten 65%-80% van maximale hartslag 60%-70% van hartslagreserve

7 Versterking van het hart en longen, bevordert toevoer zuurstof en afvoer koolzuur naar en van spieren Je kunt af en toe nog iets zeggen 80%-90% van maximale hartslag 70%-80% van hartslagreserve

8 Leert lichaam om te gaan met melkzuur Praten echt niet meer mogelijk ! Alleen voor getrainde hardlopers ! 90%-100% van maximale hartslag 80%-100% van hartslagreserve

9 De rusthartslag zegt veel over je conditie Na wakker worden je hartslag opnemen. Meten via pols, hals of… hartslagmeter.

10 Deze is onafhankelijk van de trainingstoestand! Schatten: 211- (0,64 * leeftijd) Foutmarge 11 slagen Nauwkeurig: 1. goede WuP! 2. hellingtest en 800 mtr test Meten via pols, hals of… hartslagmeter

11 Persoonlijke hartslagzones 11

12 Trainingsvorm - Voorbeelden TrainingsvormIntensiteit (HF Max) Arbeid - Rust AVH Woensdag: extensieve interval kort-midden D280%-90% mtr, pauze ½ looptijd AVH Zaterdag: extensieve interval midden-lang D280%-90% mtr, pauze ½ - ¾ x looptijd Andere vormen: Gewichtscontrole / HerstelH55%-65%20-60 min, geen pauze Extensieve duurD165% - 80% min, geen pauze VP2: snelheid en krachtD3/W90%-100% mtr, pauze 1 -2x looptijd Intensieve duur (continu of Interval) D3/W85%-90%1-3x min, p = ¼ 3-7x 3-10 min, p = ½ - ¾ 12

13 Wat kan ik hier mee? Als je gerichter wil trainen: 1. Stel je tabel met persoonlijke hartslagzones samen 2. Bepaal je doel 3. Gebruik een hartslagmeter 4. Train in jouw zone om je trainingsdoel te halen Ook als je voor jezelf traint! Let op: Als de omstandigheden niet of verre van ideaal zijn (temperatuur, windsnelheid, persoonlijk gevoel) dan kan jouw hartslag afwijken van de waarden in de tabel. Luister dus ook altijd en als eerste naar je eigen lichaam! 13

14 14


Download ppt "Anneke Lam Harry Weijers 19-12- 2012. Trainer: “tempo is 85%” Belang: bepalen intensiteit training Trainen o.b.v. doel en fitheid (5 hartslagzones)"

Verwante presentaties


Ads door Google