De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

FITT ‘Samen’ (Z)weten LP14OWL02 Avans Fysiotherapie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "FITT ‘Samen’ (Z)weten LP14OWL02 Avans Fysiotherapie."— Transcript van de presentatie:

1 FITT ‘Samen’ (Z)weten LP14OWL02 Avans Fysiotherapie

2 Herhaling OWL01 Trainingsvariabelen Directe meting: – naald  V02max Indirecte meting: – HRR  HRmax – Wattage  MET – Subjectieve meting: – Borgschaal  Talktest

3 MET (metabole equivalent)

4 Lesdoelen OWL02 De student kan na deze les: De FITT (Frequentie Intensiteit Tijd Type) variabelen omschrijven. (B) De FITT variabele toepassen voor het opstellen van een trainingsschema bij verschillende personen. (Rc) Voorbereiding: Morree, J.J. de, Jongert, M.W.A. & Poel, G. van de. (2006). Inspanningsfysiologie, oefentherapie en training. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. hoofdstukken 5, 9-12

5 Lesprogramma Definitie FITT ‘spelen’ met FITT – Casus opdracht Evaluatie

6 Definitie FITT FITT staat voor: o Frequentie o Intensiteit o Tijd o Type o Aantal x per week o zwaarte training o Duur training o Interval/duur/ect.

7 FITT variabelen aeroob trainingsschema o Frequentie  3 x per week o Intensiteit 50-85% V02max of HRR (Hrmax) o Tijd > 20 min. (interval) o Type Interval/duur/of ??? Zwemmen/fietsen/rennen

8 Casus Semafoor (61 jaar) is naar jou doorverwezen door de huisarts om zijn (aerobe) conditie te verbeteren, bij de nul-meting meet je de volgende waardes: lengte = 1.92 m gewicht = 92 kg V02max = 15 ml/min/kg Bedenk in groepen van 3 de FITT factoren t.o.v. norm en gebruik het MET schema (activiteit)

9 Bespreken casus Frequentie Intensiteit Tijd Type Er is geen ‘perfect’ trainingsschema Aanpassingen vaak nodig Persoonlijk maken o Liever vaker dan minder vaak o 50% VO2max/METmax (2.14) o Liever kort dan lang o Tabel!

10 Evaluatie lesdoelen De student kan nu: De FITT (Frequentie Intensiteit Tijd Type) variabelen omschrijven. (B) De FITT variabele toepassen voor het opstellen van een trainingsschema bij verschillende personen. (Rc)

11 Evaluatie lesdoelen (2) Toets – Eigen trainingsprogramma kunnen verantwoorden (adhv FITT) – Hoe pas je de FITT variabelen bij verschillende mensen toe

12 Volgende les Effecten van aerobe training op het cardiovasculair systeem Voorbereiding: Morree, J.J. de, Jongert, M.W.A. & Poel, G. van de. (2006). Inspanningsfysiologie, oefentherapie en training. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. hoofdstukken 4 & 6

13 Vragen

14 MET

15 Krachttraining Naast FITT Omvang (herhalingen x series) Dichtheid (rust-arbeid verhouding)

16 ‘spelen’ met FITT Hoe zou jij een trainingsschema opstellen voor 4000 m renner die sneller wil gaan rennen. – Verander je de T (tijd/afstand) of I (intensiteit) Hoe verschilt dit met als hij langere afstanden wil gaan rennen (4000 m  6000 m) – Verander je de T of I


Download ppt "FITT ‘Samen’ (Z)weten LP14OWL02 Avans Fysiotherapie."

Verwante presentaties


Ads door Google