De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zorg op maat Screeningsprotocol psychosociale veerkracht Mw. drs. E. Ensink Gezondheidszorgpsycholoog Medische Psychologie UMC St. Radboud - Kindernefrologie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zorg op maat Screeningsprotocol psychosociale veerkracht Mw. drs. E. Ensink Gezondheidszorgpsycholoog Medische Psychologie UMC St. Radboud - Kindernefrologie."— Transcript van de presentatie:

1 Zorg op maat Screeningsprotocol psychosociale veerkracht Mw. drs. E. Ensink Gezondheidszorgpsycholoog Medische Psychologie UMC St. Radboud - Kindernefrologie

2 Overzicht presentatie Waarom screenen Ontwikkelingstaken en opvoedingstaken Model veerkracht - kwetsbaarheid Multidisciplinaire behandeling Screening psychosociale veerkracht

3 Psychosociale kwetsbaarheid Cognitief, emotioneel, sociaal functioneren Kinderen met chronische aandoening vergroot risico op psychosociale problemen: 10% → 20% Ook hun ouders: risico voor eigen welzijn en gezinsfuntioneren (o.a. Hatzmann, 2009; Wiedebusch et al., 2010) Bij terminaal nierfalen hogere percentages gevonden Ook, de laatste decennia zijn cognitieve en psychosociale problemen en beperkingen verminderd (o.a. Schröder & Hulstijn-Dirkmaat, 2004) Zorg op maat: Wie/Wanneer wel/niet?

4 4 Ontwikkelingstaken & opvoedingstaken in vogelvlucht Ontwikkelingstaken voor kinderen Opvoedingstaken voor ouders Hobbels voor kinderen met ESRD

5 5 Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de baby, peuter, kleuterfase Ontwikkelingstaken

6 6 Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de baby, peuter, kleuterfase Ontwikkelingstaken Hechting Exploratie Ontdekking ik en anderen Opvoedingstaken

7 7 Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de baby, peuter, kleuterfase Ontwikkelingstaken Hechting Exploratie Ontdekking ik en anderen Opvoedingstaken Bieden van basisveiligheid Stimuleren van toename onafhankelijkheid Aangeven van grenzen

8 8 Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de baby, peuter, kleuterfase Ontwikkelingstaken Hechting Exploratie Ontdekking ik en anderen Opvoedingstaken Bieden van basisveiligheid Stimuleren van toename onafhankelijkheid Aangeven van grenzen Hobbels Motorische ontwikkeling Voeding via sonde Hospitalisatie

9 9 Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de schoolleeftijd Ontwikkelingstaken

10 10 Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de schoolleeftijd Ontwikkelingstaken Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Vrije tijd/sport Zelfredzaamheid/zelfstandigheid Opvoedingstaken

11 11 Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de schoolleeftijd Ontwikkelingstaken Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Vrije tijd/sport Zelfredzaamheid/zelfstandigheid Opvoedingstaken Eisen stellen Frustratietolerantie verhogen Randvoorwaarden creëren om zelfstandig problemen op te laten lossen

12 12 Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de schoolleeftijd Ontwikkelingstaken Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Vrije tijd/sport Zelfredzaamheid/zelfstandigheid Opvoedingstaken Eisen stellen Frustratietolerantie verhogen Randvoorwaarden creëren om zelfstandig problemen op te laten lossen Hobbels Vermoeidheid Schoolverzuim - zoeken passend onderwijs Missen sociale activiteiten

13 13 Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de puberteitsfase Ontwikkelingstaken

14 14 Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de puberteitsfase Ontwikkelingstaken Identiteitsontwikkeling Autonomie ontwikkeling Sociale relaties Lichamelijke ontwikkeling Opvoedingstaken

15 15 Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de puberteitsfase Ontwikkelingstaken Identiteitsontwikkeling Autonomie ontwikkeling Sociale relaties Lichamelijke ontwikkeling Opvoedingstaken Ouder meer op afstand Coachende rol

16 16 Ontwikkelings- en opvoedingstaken In de puberteitsfase Ontwikkelingstaken Identiteitsontwikkeling Autonomie ontwikkeling Sociale relaties Lichamelijke ontwikkeling Opvoedingstaken Ouder meer op afstand Coachende rol Hobbels Toekomstperspectief Relaties en seksualiteit Passende opleiding en werk Balans autonomie – begeleiding (therapietrouw!)

17 17 Extra ontwikkelingstaken voor chronisch zieke kinderen Leren omgaan met beperkingen Leren omgaan met leefregels, medicatie en ziekenhuisbezoeken Leren omgaan met emoties en frustraties Leren omgaan met verschillen t.a.v. andere kinderen

18 0 18 volw

19 0 18 volw Superviseren Zorgen Managen

20 0 18 volw

21 Draagkracht Psychosociale veerkracht Protectieve factoren Draaglast Risicofactoren

22 Psychosociale veerkracht Not at risk Medium risk High risk

23 Aandoening - type - ernst - leeftijd ontstaan Behandeling - conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

24 Aandoening - type - ernst - leeftijd ontstaan Behandeling - conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Medische uitkomstmaten - lichamelijke gezondheid - lichamelijk functioneren - zorgconsumptie Sociaal emotioneel functioneren Cognitief functioneren Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

25 Aandoening - type - ernst - leeftijd ontstaan Behandeling - conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Kind Gezin Medische uitkomstmaten - lichamelijke gezondheid - lichamelijk functioneren - zorgconsumptie Sociaal emotioneel functioneren Cognitief functioneren Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

26 Aandoening - type - ernst - leeftijd ontstaan Behandeling - conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Kind - sekse - persoonlijkheid - intelligentie Gezin - gezinssamenstelling - SES - comorbiditeit - ouderlijke stress Medische uitkomstmaten - lichamelijke gezondheid - lichamelijk functioneren - zorgconsumptie Sociaal emotioneel functioneren Cognitief functioneren Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

27 Aandoening - type - ernst - leeftijd ontstaan Behandeling - conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Kind - sekse - persoonlijkheid - intelligentie Gezin - gezinssamenstelling - SES - comorbiditeit - ouderlijke stress Medische uitkomstmaten - lichamelijke gezondheid - lichamelijk functioneren - zorgconsumptie Sociaal emotioneel functioneren Cognitief functioneren Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

28 Aandoening - type - ernst - leeftijd ontstaan Behandeling - conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Kind - sekse - persoonlijkheid - intelligentie Gezin - gezinssamenstelling - SES - comorbiditeit - ouderlijke stress - ziekteverloop - ontwikkelingsfase - coping - schoolgang - therapietrouw - gezinsfunctioneren - dagelijkse stress - coping ouders Medische uitkomstmaten - lichamelijke gezondheid - lichamelijk functioneren - zorgconsumptie Sociaal emotioneel functioneren Cognitief functioneren Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998

29 Aandoening - type - ernst - leeftijd ontstaan Behandeling - conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Kind - sekse - persoonlijkheid - intelligentie Gezin - gezinssamenstelling - SES - comorbiditeit - ouderlijke stress - therapietrouw - ziekteverloop - ontwikkelingsfase - coping - schoolgang - gezinsfunctioneren - dagelijkse stress - coping ouders Medische uitkomstmaten - lichamelijke gezondheid - lichamelijk functioneren - zorgconsumptie Sociaal emotioneel functioneren Cognitief functioneren Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998 Beloop tijdens behandeling In ontwikkeling Interactie en interventies multidisciplinair behandelteam Volgen Veerkracht Uitgangpunt Screenen voor aanvang behandeling Direct zorg op maat

30 Multidisciplinaire behandeling Kindernefrologen en verpleegkundigen Nurse practitioner Gezondheidszorgpsycholoog Medisch maatschappelijk werker Pedagogisch medewerker Consulenten Educatieve voorziening Paramedici: dietist, logopedist, fysiotherapeut

31 Screening In kaart brengen psychosociale veerkracht Bij aanvang behandeling terminaal nierfalen Middels vragenlijsten kind en ouders Terugkoppeling naar patient en gezin + MDO Snelle en gerichte interventie mogelijk

32 Screening Functioneren kind Sociaal – emotioneel en gedragsmatig functioneren Cognitieve problemen en schoolsfunctioneren Functioneren ouders Ouderlijke stress, draagkracht en comorbiditeit Aanwezige hulpverlening in eigen omgeving (school, revalidatiecentrum, fysiotherapie..) Zorg en hulpvraag ouders en kind

33 Aandoening - type - ernst - leeftijd ontstaan Behandeling - conservatief PD / HD transplantatie - iatrogene effecten Kind - sekse - persoonlijkheid - intelligentie Gezin - gezinssamenstelling - SES - comorbiditeit - ouderlijke stress - ziekteverloop - ontwikkelingsfase - coping - schoolgang - therapietrouw - gezinsfunctioneren - dagelijkse stress - coping ouders Medische uitkomstmaten - lichamelijke gezondheid - lichamelijk functioneren - zorgconsumptie Sociaal emotioneel functioneren Cognitief functioneren Naar Diathese-stress model Wallander & Varni, 1998 Nurse practitioner Medisch maatschappelijk werk Gezondheidszorg psycholoog Pedagogisch medewerker Educatieve voorziening

34 Psychosociale kwetsbaarheid en zorg Not at risk Medium risk High risk

35 Psychosociale kwetsbaarheid en zorg Not at riskMonitoring Medium risk Medium care High risk Intensive care

36 Dank voor uw aandacht


Download ppt "Zorg op maat Screeningsprotocol psychosociale veerkracht Mw. drs. E. Ensink Gezondheidszorgpsycholoog Medische Psychologie UMC St. Radboud - Kindernefrologie."

Verwante presentaties


Ads door Google